Державна податкова служба України розглянула звернення(далі – Товариство)щодо застосування до операцій з постачання послуг з технічного обслуговування та ремонту службових автомобілів нульової ставки податку на додану вартість з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 02 березня 2022 року № 178 "Деякі питання обкладення податком на додану вартість за нульовою ставкою у період воєнного стану" (далі – Постанова № 178)та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.
Як викладено у зверненні,одним з видів діяльності Товариства є технічне обслуговування та ремонт автомобілів.
В рамках своєї господарської діяльності, Товариство, зокрема, надає послуги щодо технічного обслуговування та ремонту військових автомобілів та використовує запчастини, що необхідні для такого ремонту чи техобслуговування.
Документом, який оформлюється під час надання послуг з технічного обслуговування та ремонту автомобіля є наряд-замовлення, який містить інформацію окремо про вартість запасних частин (матеріалів та комплектуючих),які використовуються під час виконання конкретного виду робіт та окремо про вартість виконаних робіт.
Інформуючи про зазначене, Товариствозвертається з наступними питаннями:
1) чи повинно Товариство застосовувати нульову ставку податку на додану вартість на всю суму послуг технічного обслуговування та ремонту автомобілів, які належать установам, визначеним Постановою № 178?;
2) чи має право Товариство застосовувати нульову ставку податку на додану вартість на запчастини, які використані в результаті технічного обслуговування чи ремонту військового наземного транспорту, якщо дана операція оформлена наряд-замовленням, а не окремо видатковою накладною?
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).
Згідно з пунктом 44.1 статті 44 глави 1 розділуІІ ПКУ для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим пункту 44.1 статті 44 глави 1 розділуІІ ПКУ.
Для обрахунку об’єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування (пункт 44.2 статті 44 розділу ІІ ПКУ).
Статтею 5 розділу ІПКУ визначено, щопоняття, правила та положення, установлені ПКУ та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу ІПКУ.
У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ.
Іншітерміни, щозастосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленомуіншими законами.
У зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України від 12 травня 2015 року № 389-VІІІ "Про правовий режим воєнного стану"(далі – Закон № 389-VІІІ), Указом Президента України від 24 лютого 2022 року
64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" (далі – Указ № 64/2022) на території України введено воєнний стан. Указ № 64/2022 затверджено ЗакономУкраїнивід 24 лютого 2022 року № 2102-IX "Про затвердження Указу Президента України"Про введеннявоєнного стану в Україні".
Пунктом 2 Указу № 64/2022 визначено завдання військовому командуванню (Генеральному штабу Збройних Сил України, Командуванню об’єднаних сил Збройних Сил України, командуваннямвидів, окремихродіввійськ (сил) Збройних Сил України, управлінням оперативних командувань, командирам військових з’єднань, частин Збройних Сил України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управлінню державної охорони України) разом із Міністерством внутрішніх справ України, іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати передбачені Законом № 389-VІІІ заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.
Згідно з підпунктом"г"підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ за нульовою ставкою оподатковуються операції з постачаннятоварів для заправки (дозаправки) абозабезпечення наземного військового транспорту чи іншого спеціального контингенту Збройних Сил України, щобере участь у миротворчихакціях за кордоном України, або в інших випадках, передбачених законодавством.
З метою виконаннямобілізаційнихзавдань в умовахвоєнного стану, введеного Указом № 64/2022, та відповідно до підпункту"г"підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ Постановою № 178 визначено категорії установ, операції з постачанняякимтоварів для заправки (дозаправки) абозабезпечення транспорту для потреб забезпечення оборони України, захистубезпекинаселення та інтересівдержави, оподатковуються за нульовоюставкоюподатку на доданувартість.
Так, до таких установПостановою № 178 віднесеноЗбройніСилиУкраїни, НаціональнугвардіюУкраїни, Службу безпекиУкраїни, Службу зовнішньоїрозвідкиУкраїни, Державнуприкордонну службу України, Міністерствовнутрішніх справ України, Державну службу Україні з надзвичайнихситуацій, УправліннядержавноїохорониУкраїни, Державну службу спеціальногозв’язку та захистуінформаціїУкраїни, іншіутворенівідповідно до законівУкраїнивійськовіформування, їхз’єднання, військовічастини, підрозділи, установи абоорганізації, щоутримуються за рахуноккоштів державного бюджету.
Постанова № 178 набрала чинності з дня їїопублікування і застосовується з 24 лютого 2022 року.
Щодо питання 1
До операцій з постачання послуг з технічного обслуговування та поточного ремонту військових автомобілів, застосування нульової ставки податку на додану вартість підпунктом "г" підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу VПКУ та Постановою № 178 непередбачено. Операції з наданнявказанихпослугпідлягаютьоподаткуванню за ставкою 20 відсотківнезалежновідкатегорії особи, якійтакіпослугинадаються.
Якщо запасні частини чи інші товари, є складовою частиною певної послуги, наприклад з технічного обслуговування та ремонту автомобілів, та їх вартість включається до загальної вартості такої послуги, то постачання кожної з окремих складових частин такої послуги не розглядається як окремо визначена операція для цілей оподаткування податком на додану вартість. Оподаткуваннюподатком на доданувартістьпідлягаєоперація з постачанняпослуги в цілому, а не окремихїїскладовихчастин.
Щодо питання 2
Якщо Товариство здійснює постачання товарів (запасних частин) установам визначеним Постановою №178, на які покладено обов’язок запроваджувати та здійснювати передбачені Законом № 389-VІІІ заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, утримуються за рахунок коштів державного бюджету, то за умови, що товари (запасні частини), призначені для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, постачаються окремо від послуг із технічного обслуговування та поточного ремонту автомобілів і не включаються до складу їх вартості, операції Товариства з постачання таких товарів підлягатимуть оподаткуванню за нульовою ставкою податку на додану вартість відповідно до підпункту "г" підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ та Постанови № 178.
Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (частина 2 статті 6 Закону № 996).
Згідно з абзацом 18 пункту 4 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 375, Міністерство фінансів України відповідно до покладених на нього завдань здійснює державне регулювання бухгалтерського обліку, фінансової, бюджетної звітності та аудиту в Україні, розробляє стратегію розвитку національної системи бухгалтерського обліку, визначає єдині методологічні засади бухгалтерського обліку та складення фінансової і бюджетної звітності, обов’язкові для всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування (крім банків), здійснює адаптацію законодавства з питань бухгалтерського обліку та аудиту в Україні до законодавства ЄС.
Отже, з питань оформлення первинних документів та формування у бухгалтерському обліку доходів і витрат доцільно звернутись до Міністерства фінансів України.
Відповідно до норм чинного законодавства (стаття 36 розділу І ПКУ) платники податку зобов’язані самостійно декларувати свої податкові зобов’язання та повинні самостійно визначати відповідність здійснюваних ними операцій тим, які перераховані ПКУ.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |