Державна податкова служба України розглянула звернення щодо оподаткування ПДВ операцій з постачання на митній території України аптечок медичних, та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, починаючи з 20.07.2022 Товариство здійснювало операції з постачання медичних виробів різним суб’єктам господарювання, у тому числі кінцевим споживачам (неплатникам ПДВ). За такими операціями Товариство нараховувало податкові зобов’язання з ПДВ та складало податкові накладні і реєструвало їх в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Так, зокрема, між Товариством та підрозділами поліції охорони окремих областей було укладено договори на постачання аптечок медичних індивідуальних поліцейського та аптечок першої медичної допомоги.
З огляду на викладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
1) щодо застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ до операцій з постачання аптечок медичних індивідуальних поліцейського, які класифікуються за кодом товару згідно з УКТ ЗЕД 3006 50 00 00 (санітарні сумки та набори для надання першої допомоги);
2) щодо застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ до операцій з постачання аптечок медичних загальновійськових індивідуальних, аптечок медичних військових індивідуальних, аптечок медичних тактичних, які класифікуються за кодом товару згідно з УКТ ЗЕД 3006 50 00 00 (санітарні сумки та набори для надання першої допомоги), у випадку, якщо до складу таких аптечок входять лікарські засоби та медичні вироби, визначені у розпорядженні Кабінету Міністрів України від 27 травня 2015 року № 544-р «Про обсяги лікарських засобів та медичних виробів, операції з ввезення яких на митну територію України та постачання на митній території України звільняються від обкладення податком на додану вартість на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій та Луганській областях, що здійснюються шляхом проведення операції Об'єднаних сил (ООС), та/або запровадження воєнного стану» (далі – Розпорядження № 544) і такі аптечки постачаються перерахованим у зверненні суб’єктам;
3) чи підпадають операції з постачання вказаних у зверненні аптечок медичних до категорії операцій, визначених в абзаці 4 пункту 321 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу?;
4) щодо застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ до операцій з постачання аптечок першої медичної допомоги у випадку, якщо до складу таких аптечок входять окремі лікарські засоби та медичні вироби, наявні у Переліку товарів (у тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, операції з ввезення яких на митну територію України та/або операції з постачання яких на митній території України звільняються від оподаткування податком на додану вартість, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2020 року № 224, із змінами і доповненнями (далі – Перелік № 224).
Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, починаючи із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року в Україні було введено воєнний стан.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 розділу I Кодексу).
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.
У рамках запровадження воєнного стану, а також продовження дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, оподаткування ПДВ операцій з постачання лікарських засобів і медичних виробів може регламентуватися статтею 193 розділу V, пунктами 32, 321 та 71 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу, залежно від умов здійснення таких операцій та характеристики товарів, що постачаються.
Так, відповідно до підпункту «в» пункту 193.1 статті 193 розділу V Кодексу ставка ПДВ у розмірі 7 відс. застосовується, зокрема, до операцій з:
постачання на митній території України та ввезення на митну територію України лікарських засобів, дозволених для виробництва і застосування в Україні та внесених до Державного реєстру лікарських засобів, а також медичних виробів, які внесені до Державного реєстру медичної техніки та виробів медичного призначення або відповідають вимогам відповідних технічних регламентів, що підтверджується документом про відповідність, та дозволені для надання на ринку та/або введення в експлуатацію і застосування в Україні;
постачання на митній території України та ввезення на митну територію України лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання, дозволених для застосування у межах клінічних випробувань, дозвіл на проведення яких надано центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я.
Отже, операції платника ПДВ з постачання медичних виробів на митній території України підлягають оподаткуванню ПДВ за ставкою податку у розмірі 7 відс. за умови, що такі медичні вироби:
дозволені для надання на ринку та/або введення в експлуатацію і застосування в Україні;
відповідають вимогам відповідних технічних регламентів, що підтверджується документом про відповідність.
У разі, якщо при здійсненні операції з постачання медичних виробів на митній території України не дотримано хоча б однієї із зазначених умов, то такі операції оподатковуються ПДВ у загальновстановленому порядку за ставкою 20 відсотків.
При цьому відповідні технічні регламенти щодо медичних виробів затверджено постановами Кабінету Міністрів України від 02 жовтня 2013 року №№ 753-755.
Зокрема, Технічний регламент щодо медичних виробів затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 02 жовтня 2013 року № 753 (далі – Технічний регламент № 753).
Дія Технічного регламенту № 753 поширюється на медичні вироби та допоміжні засоби до них.
Відповідно до пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства (далі – Період проведення заходів), звільняються від оподаткування податком на додану вартість операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України, зокрема:
лікарських засобів та медичних виробів відповідно до підпункту «в» пункту 193.1 статті 193 розділу V Кодексу, що призначені для використання закладами охорони здоров'я, учасниками антитерористичної операції, особами, що беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, для надання медичної допомоги фізичним особам, які у період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров'я, за переліком, встановленим Кабінетом Міністрів України;
лікарських засобів та медичних виробів без державної реєстрації та дозвільних документів щодо можливості ввезення на митну територію України, що призначені для використання закладами охорони здоров'я, учасниками антитерористичної операції, особами, що беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, для надання медичної допомоги фізичним особам, які у період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров'я, за переліком та в обсягах, встановлених Кабінетом Міністрів України.
Відповідні переліки та обсяги затверджені Розпорядженням № 544.
Згідно з абзацами четвертим та п’ятим пункту 321 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу не є постачанням товарів та послуг операції з безоплатної (без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації) передачі/надання товарів та послуг Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Державній службі України з надзвичайних ситуацій, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації України, добровольчим формуванням територіальних громад, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з'єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, а також на користь центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладів охорони здоров'я державної, комунальної власності, та/або структурних підрозділів з питань охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, крім випадків, якщо такі операції з постачання товарів та послуг оподатковуються за нульовою ставкою податку на додану вартість.
До наведених у цьому пункті операцій норми пункту 198.5 статті 198 розділу V Кодексу не застосовуються.
Пунктом 71 підрозділу 2 розділу XX Кодексу (з урахуванням внесених змін) визначено, що тимчасово, на період, що закінчується останнім календарним днем місяця, в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України (далі – Період карантину), від оподаткування ПДВ звільняються операції з:
ввезення на митну територію України товарів (в тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), визначених у Переліку № 224;
постачання на митній території України товарів (в тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), визначених у Переліку № 224.
У разі здійснення операцій, звільнених відповідно до цього пункту, положення пункту 198.5 статті 198 розділу V Кодексу та положення статті 199 розділу V Кодексу не застосовуються щодо таких операцій.
Норми пункту 71 підрозділу 2 розділу XX Кодексу застосовуються до операцій, здійснених починаючи з 17 березня 2020 року.
Враховуючи викладене, та виходячи з аналізу норм Кодексу, інших нормативно-правових актів, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.
Щодо питань 1 і 2
Режим звільнення від оподаткування ПДВ до операцій з постачання аптечок може бути застосований згідно з пунктом 32 або пунктом 71 підрозділу 2 розділу XX Кодексу за умови, що такі аптечки є медичними виробами відповідно до Технічного регламенту № 753 та/або включені до відповідного переліку.
У разі, якщо при здійсненні операції з постачання лікарських засобів та медичних виробів на митній території України не дотримано хоча б однієї із зазначених умов, то такі операції оподатковуються ПДВ у загальновстановленому порядку.
Враховуючи те, що зазначені у питанні 1 і 2 аптечки класифікуються за кодом товару згідно з УКТ ЗЕД 3006 50 00 00 (санітарні сумки та набори для надання першої допомоги) та безпосередньо не визначені у Переліку № 224 та додатку до Розпорядження № 544, то до операцій з постачання таких аптечок режим звільнення від оподаткування ПДВ, встановлений пунктом 32 або пунктом 71 підрозділу 2 розділу XX Кодексу, не застосовується, незалежно від того, чи до складу таких аптечок входять лікарські засоби та медичні вироби, які визначені у таких переліках, чи ні.
Щодо питання 3
Обов’язковою умовою для застосування норм, визначених абзацами четвертим та п’ятим пункту 321 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу, є безоплатність (без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації) передачі/надання товарів/послуг. Оскільки переліку таких товарів/послуг не визначено, вказані норми Кодексу застосовується до операцій з постачання будь-яких товарів/послуг, крім випадків, якщо такі операції з постачання товарів/послуг оподатковуються за нульовою ставкою ПДВ.
Таким чином, у разі безоплатного постачання зазначених у питанні 3 аптечок медичних суб’єктам, визначеним в абзаці четвертому пункту 321 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу, такі операції не будуть вважатись постачанням товарів/послуг (крім випадків, якщо такі операції з постачання товарів/послуг оподатковуються за нульовою ставкою ПДВ) і, відповідно, не будуть об’єктом оподаткування ПДВ.
При цьому норми пункту 198.5 статті 198 розділу V Кодексу до таких операцій не будуть застосовуватися.
Щодо питання 4
Головним критерієм для застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ, встановленого пунктом 71 підрозділу 2 розділу XX Кодексу, є включення товарів до Переліку № 224 та відповідність таких товарів назві товару (медичного виробу, основного компонента), міжнародному непатентованому найменуванню (назві) лікарського засобу, які зазначені у Переліку № 224. Коди згідно з УКТ ЗЕД наводяться у Переліку № 224 довідково.
Таким чином, режим звільнення від оподаткування ПДВ, встановлений пунктом 71 підрозділу 2 розділу XX Кодексу на Період карантину, застосовується до операцій з постачання товарів, назва яких відповідає назві товарів (медичних виробів, основних компонентів), міжнародному непатентованому найменуванню (назві) лікарських засобів, що включені до Переліку № 224, та за умови дотримання вимог, встановлених у примітках до Переліку № 224.
Тобто, застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ, встановленого пунктом 71 підрозділу 2 розділу XX Кодексу, до вказаних вище операцій здійснюється виходячи з назви товарів (медичних виробів, основних компонентів), що постачаються.
Враховуючи те, що зазначені у питанні 1 і 4 назви аптечок не відповідають назвам товарів (медичних виробів, основних компонентів), міжнародному непатентованому найменуванню (назві) лікарських засобів, що включені до Переліку № 224, то до операцій з постачання таких аптечок, режим звільнення від оподаткування ПДВ, встановлений пунктом 71 підрозділу 2 розділу XX Кодексу, не застосовується.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер i може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу II Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |