X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 07.09.2022 р. № 1409/ІПК/99-00-21-02-02-05

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення                             Міністерства (далі – Міністерство) щодо оподаткування податком на прибуток операції з безоплатної передачі нематеріального активу з балансу ДП «» (далі – ДП) до Міністерства  та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

Як зазначено у зверненні, Міністерство  є головним розпорядником бюджетних коштів, до сфери управління якого належить одержувач бюджетних коштів – ДП, що є платником податків на загальних підставах.

Відповідно до статуту ДП, затвердженого наказом Міністерства від 03.12.2019 № 14 (у редакції наказу Міністерства від 01.10.2021 №139) ДП діє на принципах госпрозрахунку, самофінансування та самоокупності та функціонує як самостійний суб’єкт господарювання.

Майно ДП є державною власністю і належить йому на праві господарського відання.

Відповідно до Положення про Єдиний державний вебпортал електронних послуг, затвердженого постановою  Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 № 1137, держава в особі Міністерства є власником Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі – Портал «») та виключно майнових прав на його програмне забезпечення.

Портал «» був переданий на баланс ДП на підставі відповідного рішення Міністерства.

ДП, як технічний адміністратор Порталу «» здійснює створення, модернізацію та розвиток, адміністрування та забезпечення функціонування Порталу «» та одержує відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14.03.2012 № 236 «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою «Електронне урядування» цільове фінансування з державного бюджету на забезпечення виконання вказаних заходів.

ДП виконує завдання  Міністерства з розробки та модернізації програмних продуктів, які організаційно та функціонально складають Портал «», за рахунок бюджетного фінансування з відображенням таких операцій в регістрах бухгалтерського обліку.

Враховуючи те, що держава в особі Міністерства є власником Порталу «» та виключних майнових прав на його програмне забезпечення, Міністерством розглядається питання щодо безоплатної передачі ДП  розробленого/медернізованого програмного забезпечення та майнових прав інтелектуальної власності на нього  Міністерства з відображенням даної операції в регістрах бухгалтерського обліку.

Вище вказані господарські операції відбуваються в межах одного головного розпорядника бюджетних коштів, фінансуються за бюджетною програмою загального фонду державного бюджету.

Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію щодо нарахування податкових зобов’язань з податку на прибуток підприємства, відповідно до п.п. 140.5.9 п.140.5 ст. 140 Кодексу при передачі нематеріальних активів з балансу ДП до Міністерства, розроблених за рахунок цільового бюджетного фінансування на замовлення держави в особі Міністерства.

Згідно п.п. 14.1.202 п. 14.1 ст. 14 Кодексу продаж (реалізація) товарів – будь-які операції, що здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу прав власності на такі товари за плату або компенсацію незалежно від строків її надання, а також операції з безоплатного надання товарів.

Отже, операції з безоплатної передачі нематеріального активу на баланс міністерства (центрального органу виконавчої влади) прирівнюються до продажу такого активу.

Відповідно до п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об'єктом оподаткування податком на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями цього Кодексу..

Різниці, які виникають при нарахуванні амортизації необоротних активів передбачені ст. 138 Кодексу.

Згідно п.п. 138.3.1 п. 138.3 ст. 138 Кодексу розрахунок амортизації основних засобів та нематеріальних активів здійснюється відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності з урахуванням обмежень, встановлених підпунктом 14.1.138 пункту 14.1 статті 14 розділу I цього Кодексу, підпунктами 138.3.2-138.3.4 цього пункту. При такому розрахунку застосовуються методи нарахування амортизації, передбачені національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку.

Для розрахунку амортизації відповідно до положень цього пункту визначається вартість основних засобів та нематеріальних активів без урахування їх переоцінки (уцінки, дооцінки), проведеної відповідно до положень бухгалтерського обліку.

Амортизація не нараховується за період невикористання (експлуатації) основних засобів у господарській діяльності у зв’язку з їх консервацією.

Згідно п. 138.1 ст. 138 Кодексу фінансовий результат до оподаткування збільшується:

на суму залишкової вартості окремого об'єкта основних засобів або нематеріальних активів, визначеної відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, у разі ліквідації або продажу такого об'єкта;

на суму залишкової вартості окремого об'єкта невиробничих основних засобів та/або невиробничих нематеріальних активів, визначеної відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, у разі ліквідації або продажу такого об'єкта;

Відповідно до п. 138.2 ст. 138 Кодексу фінансовий результат до оподаткування зменшується:

на суму залишкової вартості окремого об'єкта основних засобів або нематеріальних активів, визначеної з урахуванням положень цієї статті Кодексу, у разі ліквідації або продажу такого об'єкта;

на суму первісної вартості придбання або виготовлення окремого об'єкта невиробничих основних засобів та/або невиробничих нематеріальних активів та витрат на їх ремонт, реконструкцію, модернізацію або інші поліпшення, у тому числі віднесених до витрат відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, у разі продажу такого об'єкта невиробничих основних засобів та/або нематеріальних активів, але не більше суми доходу (виручки), отриманої від такого продажу.

Згідно з п.п. 138.3.2 п. 138.3 ст. 138 Кодексу терміни «невиробничі основні засоби», «невиробничі нематеріальні активи» означають відповідно основні засоби, нематеріальні активи, не призначені для використання в господарській діяльності платника податку.

Отже, у разі безоплатної передачі платником податку на прибуток  нематеріальних активів (списання з балансу), призначених для використання у господарській діяльності, такий платник збільшує фінансовий результат до оподаткування на суму залишкової вартості окремого об'єкта нематеріальних активів, визначеної відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності та зменшує фінансовий результат до оподаткування на суму залишкової вартості окремого об'єкта основних засобів або нематеріальних активів, визначеної з урахуванням положень ст.138 Кодексу.

У разі безоплатної передачі платником податку на прибуток  невиробничих нематеріальних активів (списання з балансу), такий платник збільшує фінансовий результат до оподаткування на суму залишкової вартості окремого об'єкта невиробничих нематеріальних активів, визначеної відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності. При цьому різниця, щодо зменшення фінансового результату до оподаткування на суму первісної вартості придбання окремого об'єкта невиробничих нематеріальних активів, дорівнюватиме нулю.

Водночас повідомляємо, що відповідно до п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшується на суму коштів або вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, безоплатно перерахованих (переданих) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такого перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг (крім неприбуткової організації, яка є об’єднанням страховиків, якщо участь страховика у такому об’єднанні є умовою проведення діяльності такого страховика відповідно до закону, та неприбуткових організацій, до яких застосовуються положення підпункту 140.5.14 цього пункту), у розмірі, що перевищує 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року.

Отже, якщо отримувачем нематеріальних активів виступає неприбуткова установа, внесена до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такої передачі, то ДП збільшує фінансовий результат до оподаткування на суму вартості нематеріальних активів, у розмірі, що перевищує 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).