X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 15.09.2022 р. № 1471/ІПК/99-00-21-02-02-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення щодо податкових наслідків у разі надходження коштів (внесків) на відповідний банківський рахунок, відкритий управителем багатоквартирного будинку для проведення капітального ремонту спільного майна такого будинку,такеруючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, Підприємство перебуває на загальній системі оподаткування та призначено управителем багатоквартирних будинків.

Договір про надання послуг з управління багатоквартирними будинками від імені співвласників багатоквартирного будинку укладений уповноваженою особою органу місцевого самоврядування.

Враховуючи викладене, Підприємство просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1. У разі прийняття рішення про накопичення коштів (внесків) для проведення капітального ремонту спільного майна багатоквартирного будинку чи будуть такі кошти  вважатись доходом підприємства в розумінні податкового законодавства?

2. Які податки (податок на прибуток та ПДВ) має сплатити Управитель при надходженні таких коштів на рахунок?

3. Які податкові наслідки для юридичної особи (Управителя) при прийманні накопичувальних внесків для проведення капітального ремонту спільного майна багатоквартирного будинку?

Щодопитань 1, 2, 3.

Правові відносини, що виникають за договором управління майном у цивільному законодавстві, встановлюються статтями 1029 – 1045 Цивільного кодексу України (далі – ЦКУ).

Відповідно до ст. 1029 ЦКУ за договором управління майном одна сторона (установник управління) передає другій стороні (управителеві) на певний строк майно в управління, а друга сторона зобов’язується за плату здійснювати від свого імені управління цим майном в інтересах установника управління або вказаної ним особи (вигодонабувача).

Предметом договору управління майном можуть бути підприємство як єдиний майновий комплекс, нерухома річ, цінні папери, майнові права та інше майно (п. 1 ст. 1030 ЦКУ).

Статтею 1032 ЦКУ визначено, що установником управління є власник майна.

Управитель, якщо це визначено договором про управління майном, є довірчим власником цього майна, яким він володіє, користується і розпоряджається відповідно до закону та договору управління майном. Договір про управління майном не тягне за собою переходу права власності до управителя на майно, передане в управління (ст. 1033 ЦКУ).

Статтею 1034 ЦКУ встановлено, що вигоди від майна, що передане в управління, належать установникові управління. При цьому, установник управління може вказати в договорі особу, яка має право набувати вигоди від майна, переданого в управління (вигодонабувача).

Майно, передане в управління, має обліковуватися в управителя на окремому балансі, і щодо нього ведеться окремий облік (частина третя ст. 1030 ЦКУ).

Відповідно до п. 44.1 ст. 44 Кодексу для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних    з визначенням об'єктів оподаткування та / або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Для обрахунку об’єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування (абзац перший п. 44.2 ст. 44 Кодексу).

Згідно з п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень Кодексу.

Особливостіоблікуоперацій з накопичення коштів (внесків) для проведення капітальних ремонтів Кодексом не передбачено.

Зазначеніоперації відображаються згідно з правилами бухгалтерського обліку.

Регулятором з питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності відповідно до частини другої ст. 6 Закону України
від 16 липня 1999 року № 996-ХІV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» є  Міністерство фінансів України.

Отже питання бухгалтерського обліку операцій з накопичення коштів (внесків) для проведення капітальних ремонтів належать до компетенції Міністерства фінансів України.

Згідно з підпунктами «а» і «б» п. 185.1 ст. 185 Кодексу об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників ПДВ з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до ст. 186  Кодексу розташоване на митній території України.

Пунктом 188.1 ст. 188 Кодексу визначено, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 п. 213.1 ст. 213 Кодексу, збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв'язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб'єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).

До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв'язку з компенсацією вартості товарів/послуг.

Враховуючи викладене, якщо кошти (внески), що перераховуватимуться співвласниками багатоквартирного будинку на відповідний банківський рахунок, відкритий Підприємством як управителем багатоквартирного будинку для цілей здійснення розрахунків за проведення капітального ремонту спільного майна багатоквартирного будинку, не є оплатою вартості товарів/послуг, поставлених (що будуть поставлені) безпосередньо Підприємством співвласникам багатоквартирного будинку, а призначені виключно для накопичення та подальшого їх перерахування суб’єктам господарювання, які фактично будуть проводити такий капітальний ремонт, то при надходженні таких коштів (внесків) на вказаний вище рахунок податкових наслідків з ПДВ у Підприємства не виникатиме. 

При цьому, у разі встановлення Підприємством для співвласників багатоквартирного будинку окремої плати за поставлені безпосередньо ним послуги таким співвласникам багатоквартирного будинку (наприклад за послуги із організації виконання і замовлення певних видів послуг в інших суб’єктів господарювання та/або послуги із перерахування, отриманих від співвласників багатоквартирного будинку грошових коштів, суб’єктам господарювання, що фактично проводитимуть капітальний ремонт), у Підприємства виникне об'єкт оподаткування ПДВ, а саме операція Підприємства з постачання вказаних послуг співвласникам багатоквартирного будинку, яка підлягатиме оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку з нарахуванням податкових зобов’язань з ПДВ за відповідною ставкою податку. 

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).