X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 19.09.2022 р. № 1489/ІПК/99-00-05-01-02-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду запиту Товариства щодо порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків податкових обов’язків під час воєнного стану в Україні  та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПК України), повідомляє.

Згідно наведеної у запиті інформації Товариство є власником нежитлового приміщення, а також користувачем відповідної земельної ділянки, на якій розташоване таке приміщення. Основним видом діяльності Товариства є надання в оренду та експлуатацію нерухомого майна.

У зв’язку із початком повномасштабної збройної агресії російської федерації проти України 24.02.2022, яка триває, Товариство не має можливості вести господарську діяльність (здавати приміщення в оренду), оскільки на території м. Києва з 24.02.2022 велись активні бойові дії і досі періодично продовжуються ракетні обстріли міста, а урядовий квартал, в якому знаходиться приміщення є досі заблокованим підрозділами Збройних сил України для проходу та проїзду. Крім того, наразі у приміщенні розміщується підрозділ територіальної оборони Збройних сил України та використовує його для власних потреб з метою зміцнення обороноздатності Держави, в результаті чого Товариство фактично не має можливості здійснювати свою діяльність, отримувати доходи у зв’язку з цим сплачувати податки в порядку, встановленому чинним законодавством України.

У Товариства виникло питання чи звільняється воно від передбаченої ПК України відповідальності, у зв’язку з фактичною відсутністю можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок (щодо дотримання термінів сплати податків і зборів), а також у зв’язку із фактичною відсутністю встановленого законом порядку підтвердження неможливості такого виконання, з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні, якщо центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику у строки, встановлені для сплати податків (до 31 липня 2022 року) не буде затверджений порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податку його податкових обов’язків та перелік документів на підтвердження цього?

Статтею 67 Конституції України визначено, що кожен зобов’язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Порушення податкового законодавства та порушень вимог, встановлених іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, тягне за собою відповідальність, передбачену ПК України та іншими законами України (пункт 109.2 статті 109 ПК України).

У зв'язку з військовою агресією російської федерації проти України Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX, в Україні з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року введено воєнний стан.

Згідно положень пункту 102.9 статті 102 ПК України на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, що вводиться в Україні, зупиняється перебіг строків, визначених цим Кодексом, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

Під час війни податки та збори справляються з урахуванням особливостей, що визначає пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України.

Законом України від 12.05.2022 № 2260-IX «Про внесення змін до ПК України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27.05.2022, положення підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України були викладені в наступній редакції, зокрема: «У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов'язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов'язковим виконанням таких обов'язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні. У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов'язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов’язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов'язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Платники податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов'язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов'язків, передбачених цим Кодексом, за умови виконання ними таких податкових обов'язків, щодо реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.»

Згідно Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 375 головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує, зокрема державну фінансову політику є Міністерство фінансів України.

На даний момент порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків та перелік документів розроблений Міністерством фінансів України та затверджений наказом від 29 липня 2022 року № 225, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25 серпня 2022 року за № 967/38303 (далі – Наказ).

Наказ набрав чинності 06 вересня 2022 року.

Затверджений Наказом порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, розроблено з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов’язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо.

Згідно з положеннями пунктів 1, 3 розділу ІІ вказаного Порядку до платників податків / податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов’язки, передбачені ПК України або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов’язку, передбачені цим Порядком; до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов’язків, застосовуються такі правила.

У разі неможливості виконання платником податків податкового обов’язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов’язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов’язок до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 розділу ІІ цього Порядку.

У разі відсутності у платника податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені пунктом 3 розділу ІІ Порядку, платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов'язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов’язання тощо) таким платником податку, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків (пункт 4 розділу ІІ Порядку).

Тобто, платник податків у разі наявності в нього можливості виконувати податкові обов’язки для уникнення відповідальності повинен сплатити податки та збори, граничний термін яких припадав на період починаючи з 24 лютого 2022 року до 27 травня 2022 року, у строк не пізніше 31 липня 2022 року, а за відсутності у нього такої можливості звільняється від відповідальності за несплату податків і зборів за умови виконання такого обов’язку протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

У разі відновлення можливості виконати свій податковий обов’язок щодо сплати податків і зборів, платник податку звільняється від відповідальності за несвоєчасне виконання такого обов’язку, за умови сплати таких податків протягом 60 календарних днів з першого місяця, наступного за місяцем відновлення такої можливості.

Крім того, як визначено пунктом 112.2 статті 112 ПК України особа вважається винною у вчиненні правопорушення, якщо буде встановлено, що вона мала можливість для дотримання правил та норм, за порушення яких цим Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжила достатніх заходів щодо їх дотримання.

Вжиті платником податків заходи щодо дотримання правил та норм податкового законодавства вважаються достатніми, якщо контролюючий орган не доведе, що, вчиняючи певні дії або допускаючи бездіяльність, за які передбачена відповідальність, платник податків діяв нерозумно, недобросовісно та без належної обачності.

Згідно аналізу пункту 109.1 статті 109 ПК України однією з головних ознак складу податкового правопорушення є суб’єктивна сторона, яка проявляється у вині, а саме у формі умислу або необережності суб’єкта такого правопорушення (платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб).

В той же час, платник податків/податковий агент та/або їх посадова особа який/які вжили достатніх заходів щодо дотримання правил та норм податкового законодавства не можуть вважатись такими, що діяли нерозумно, недобросовісно та без належної обачності.

Слід зазначити, що на підставі пункту 528, підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України зупинено перебіг строків, зокрема щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій.

Відповідно до пункту 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПК України індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.