X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 23.09.2022 р. № 1518/ІПК/99-00-04-01-04-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства щодо орендної плати за землю (далі – Плата) та керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

Товариство поінформувало про відчуження на користь іншої юридичної особи нежитлового будинку (далі – Будинок), розташованого на орендованих земельних ділянках за адресою: м. Київ, вул. Миколи Шпака, 3 (договори оренди земельних ділянок від 12.08.2011 № 1069 та № 1070 (далі – Ділянки, Договори)). Новим власником Будинку зареєстровано 05.02.2020 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право власності на Будинок.

Товариство, посилаючись на чинність Договорів та на положення рішення Господарського суду м. Києва від 29.12.2021 у справі № 910/16433/21 щодо переходу до нового власника Будинку з моменту набуття ним права власності на Будинок права користування Ділянками, просить надати роз’яснення щодо наявності у Товариства обов’язку із справляння Плати за Ділянки.

Земельним кодексом України (далі – ЗКУ) та Законом України «Про оренду землі» (далі – Закон) визначено, що у разі набуття права власності, зокрема на об’єкт нерухомого майна (жилий будинок (крім багатоквартирного), іншу будівлю або споруду), розміщений на земельній ділянці, що перебуває в оренді у попереднього власника, до набувача одночасно переходить право оренди земельної ділянки, на якій розміщений такий об’єкт, в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього власника такого об’єкта (частина третя статті 120 ЗКУ, частина третя статті 7 Закону).

Також відповідно до вимог статті 377 Цивільного кодексу України до особи, яка набула право власності, зокрема на об’єкт нерухомого майна (житловий будинок (крім багатоквартирного), право власності на який зареєстровано у визначеному законом порядку, одночасно переходить право користування земельною ділянкою, на якій розміщений такий об’єкт, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього власника такого об’єкта, у порядку та на умовах, визначених ЗКУ.

Перелік підстав для припинення договору оренди землі наведено у статті 31 Закону.

Отже, факт переходу права власності на Будинок до нового власника є лише підставою для припинення у Товариства права користування Ділянками.

Згідно з частиною 1 статті 116 ЗКУ юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених ЗКУ, або за результатами аукціону.

Кодексом визначено, що платником Плати є орендар земельної ділянки. Об’єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Підставою для нарахування Плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (стаття 288 Кодексу).

Офіційним визнанням і підтвердженням державою факту набуття, зміни або припинення відповідного права, у тому числі припинення права оренди земельної ділянки, є державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (пункт 1 частини першої статті. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»).

Органи місцевого самоврядування відповідно до абзацу другого пункту 288.1 статті 288 Кодексу надають до контролюючих органів інформацію щодо нових та існуючих договорів оренди землі.

У зверненні не надано інформацію щодо державної реєстрації Товариством факту припинення права користування Ділянками за Договорами.

Отже, Товариство за наявності державної реєстрації прав користування Ділянками є платником Плати у розмірах, встановлених умовами Договорів.

Разом з цим, враховуючи те, що контроль за дотриманням земельного законодавства належить до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад (ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»), Товариству доцільно звернутися до власника Ділянок – органу місцевого самоврядування, який відповідно до повноважень, визначених статтею 122 ЗКУ, має право передавати у власність або користування Ділянки, щодо порушення питання з прискорення припинення прав користування такими Ділянками.

Звертаємо увагу, що пунктом 102.9 статті 102 Кодексу на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, що вводиться в Україні, зупиняється перебіг строків, визначених Кодексом (в тому числі зупинення строків надання індивідуальних податкових консультацій), іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених Кодексом.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).