X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 26.09.2022 р. № 1544/ІПК/99-00-21-02-02-06

Державна податкова служба України розглянула звернення щодо питань повернення надмірно сплачених сум податку на доходи нерезидента з джерелом їх походження з України, та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.

У своєму зверненні платник податків повідомив, що у лютому 2022 року здійснив передоплату ліцензійної винагороди (роялті) нерезиденту Великобританії з одночасним утриманням та перерахуванням до бюджету податку на доходи нерезидента з джерелом їх походження з України.

У другому кварталі 2022 року нерезидент переглянув ціни ліцензійної угоди в бік зменшення і повернув надмірно отримані кошти на рахунок товариства без врахування утриманого податку на доходи нерезидента. При цьому сума сплаченого податку на доходи нерезидента залишилася на рівні суми до перегляду ціни. Тобто у товариства на особовому рахунку виникла переплата з податку на доходи нерезидента з джерелом їх походження з України.

Враховуючи викладене вище, платник податку запитує:

  1. Яка процедура уточнення податковій декларації з податку на прибуток підприємств та додатку ПН (здійснювати уточнення за І квартал 2022 року, чи відображати у тому періоді, коли нерезидент повернув кошти)
  2. Як відобразити зазначені події у податковій декларації з податку на прибуток підприємств (виправлення в поточній декларації через рядок 23 наростаючим підсумком або подання виправленої декларації за період зайвого утримання податку)?
  3. Як здійснити повернення надмірно утриманого податку на доходи нерезидента на поточний рахунок підприємства?

Щодо питань 1-2

Статтею 632 Цивільного кодексу України встановлено:

- ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін;

- зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом;

- зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.

Водночас, факт надання знижки можливо оформити у вигляді додаткової угоди до конкретного договору, суму компенсації вартості товарів по якому було зменшено.

Підпунктом 14.1.115 п. 14.1 ст. 14 Кодексу встановлено, що надміру сплачені грошові зобов’язання - суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету або на єдиний рахунок понад нараховані суми грошових зобов’язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.

Для цілей оподаткування згідно з п. 44.1 ст. 44 Кодексу платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим п. 44.1 ст. 44 Кодексу.

Відповідно до п. 50.1 ст. 50 Кодексу, у разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених ст. 102 Кодексу) платник податків самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (крім обмежень, визначених цією статтею), він зобов’язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинного на час подання уточнюючого розрахунку.

Платник податків має право не подавати такий розрахунок, якщо відповідні уточнені показники зазначаються ним у складі податкової декларації за будь-який наступний податковий період, протягом якого такі помилки були самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявлені.

Інформацію про виплачені доходи нерезидентам, суми утриманого з них податку та застосовану для оподаткування ставку платники зазначають у додатку до форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємства, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 20.10.2015 № 897, а саме, Розрахунку (звіті) податкових зобов’язань нерезидентів, якими отримано доходи із джерелом їх походження з України (додаток ПН до Декларації), який є її невід’ємною частиною.

Податкова декларація подається за звітний період в установлені Кодексом строки контролюючому органу, в якому перебуває на обліку платник податків. Платник податків зобов’язаний за кожний встановлений Кодексом звітний період, в якому виникають об’єкти оподаткування, або в разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог Кодексуподавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є (п. 49.1 та  49.2 ст. 49 Кодексу).

Пунктом 46.4 ст. 46 Кодексу встановлено, що якщо платник податків вважає, що форма податкової декларації, визначена центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, збільшує або зменшує його податкові зобов’язання, всупереч нормам цього Кодексу з такого податку чи збору, він має право зазначити цей факт у спеціально відведеному місці в податковій декларації.

У разі необхідності платник податків може подати разом з такою податковою декларацією доповнення до такої декларації, які складені за довільною формою, що вважатиметься невід’ємною частиною податкової декларації. Таке доповнення подається з поясненням мотивів його подання. Платник податків, який подає звітність в електронній формі, подає таке доповнення в електронній формі.

Таким чином, у разі надання нерезидентом знижки за результатами перегляду ціни за ліцензійною угодою в бік зменшення та повернення надмірно отриманих коштів на рахунок товариства, товариство подаєуточнюючудекларацію за той період, в якому такі кошти були повернуті, з наданням відповідних пояснень щодо вказаних сум.

Щодо питання 3.

Уразіякщо нерезидент вважає, що з йогодоходівбулоутримано суму податку, яка перевищує суму, належну до сплативідповідно до правил міжнародного договору України, то відповідно до п. 103.11 ст. 103 Кодексу розглядпитання про відшкодуваннярізниціздійснюється на підставіподання до контролюючого органу за місцезнаходженням (місцемпроживання) особи, яка виплатила доходи нерезидентові та утримала з них податок, заяви про поверненнясумиподатку на доходи ізджереломїхпоходження з України. Необхідні документи подаються нерезидентом абопосадовою (уповноваженою) особою, яка повинна підтвердити свої повноваження відповідно до законодавства України.

Згідно з п. 103.12 ст. 103 Кодексу контролюючий орган перевіряє відповідність даних, зазначених у заяві та підтвердних документах, фактичнимданим та відповідномуміжнародному договору України, а також факт перерахування до бюджету відповідних сум податку особою, яка виплатила доходи нерезидентові.

У разіпідтвердження факту зайвого утримання сум податку контролюючий орган приймає рішення про повернення відповідної суми нерезидентові, копії якого надаються особі, яка під час виплати доходів нерезидентові утримала податок, та нерезидентові (уповноваженій особі). Висновок про повернення сум надміру сплаченого податку надсилаєтьсядо відповідного органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

У разі відмови в поверненні суми податку контролюючий орган зобов’язаний надати нерезидентові (уповноваженій особі) обґрунтовану відповідь.

Орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів на підставі висновку контролюючого органу перераховує кошти у розмірі, визначеному у висновку, на рахунок особи, яка надміру утримала податок з доходів нерезидента (п. 103.13 ст. 103 Кодексу).

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).