X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 27.09.2022 р. № 1560/ІПК/99-00-04-01-04-06

Державна податкова служба України до звернення об’єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі – ОСББ) щодо отримання індивідуальної податкової консультації стосовно податкових зобов’язань у разі отримання у власність на підставі договору дарування земельних ділянок, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.

ОСББ у зверненнях інформує, що є неприбутковою організацією, усі житлові та нежитлові приміщення багатоквартирного будинку після завершення будівництва відчужені власниками, інтереси яких представляє ОСББ. Водночас земельні ділянки, на яких знаходиться вказаний будинок    (далі – Ділянки), належать іншому суб’єкту господарювання – замовнику будівництва (далі – Забудовник), який пропонує подарувати ці Ділянки ОСББ.

ОСББ просить надати роз’яснення щодо виникнення у нього податкових зобов’язань після отримання у власність Ділянок на підставі договору дарування.

Земельні відносини регулюються Земельним кодексом України (далі – Земельний кодекс), а також прийнятими відповідно до них нормативно- правовими актами (стаття 3 Земельного кодексу), а справляння плати за     землю – Кодексом.

Укладення цивільно-правових угод, що передбачають перехід права власності на Ділянки, а також набуття права власності на Ділянки за такими угодами здійснюються відповідно до Цивільного кодексу України (далі – Цивільний кодекс) з урахуванням вимог Земельного кодексу.

Відповідно до пункту 286.1 статті 286 Кодексу підставою для нарахування земельного податку є, зокрема дані Державного земельного кадастру, дані Державного реєстру речових прав на нерухоме майно тощо.

Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр), до повноважень якої належить забезпечення ведення та адміністрування Державного земельного кадастру, на виконання підпункту 2 пункту 1 Указу Президента України від 22.07.2019 № 542/2019 «Про заходи щодо протидії рейдерству» розроблено проект нової бюджетної програми «Розробка технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) щодо земельних ділянок усіх форм власності, сформованих до 2004 року, відомості про які не внесені до Державного земельного кадастру, а також земельних ділянок усіх форм власності, речові права на які (документи, що посвідчують права на них) зареєстровано до 1 січня 2013 року, але відомості про які не внесені до Державного земельного кадастру».

Таким чином, за наявності однієї з підстав, визначених пункту 286.1 статті 286 Кодексу, зокрема за наявності даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно або даних інших правовстановлюючих документів, якими посвідчується право власності або право користування Ділянками, у    осіб – власників нерухомості у багатоквартирному будинку виникнуть підстави для справляння податкових зобов’язань з плати за землю.

При цьому усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є, зокрема, права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок, та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав (част. 2 статті 382 Цивільного кодексу).

Отже, платником плати за землю за Ділянки під багатоквартирним будинком з урахуванням прибудинкової території виступає особа, щодо якої здійснено реєстрацію державних прав на такі Ділянки.

До цього моменту свої податкові зобов’язання із справляння плати за землю за Ділянки здійснює Забудовник.

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.

Підпунктом 194.1.1 пункту 194.1 статті 194 Кодексу встановлено, що податок на додану вартість становить 20 відсотків, 7 і 14 відсотків бази оподаткування податком на додану вартість та додається до ціни товарів/послуг.

Згідно з підпунктом «а» пункту 185.1 статті 185 Кодексу об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких відповідно до статті 186 Кодексу розташоване на митній території України, у тому числі операції з безоплатної передачі.

Під постачанням товарів розуміється будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду (підпункт 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 Кодексу).

Відповідно до підпункту 14.1.13 пункту 14.1 статті 14 Кодексу під  безоплатно наданими товарами розуміються товари, що надаються згідно з договорами дарування, іншими договорами, за якими не передбачається грошова або інша компенсація вартості таких товарів чи їх повернення, або без укладення таких договорів.

Підпунктом 197.1.21 пункту 197.1 статті 197 Кодексу визначено, що звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання (продажу, передачі) земельних ділянок, земельних часток (паїв), крім тих, що розміщені під об'єктами нерухомого майна та включаються до їх вартості відповідно до законодавства (з урахуванням положень абзацу першого підпункту 197.1.13 пункту 197.1 статті 197 Кодексу).

Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм Кодексу та інших нормативно-правових актів зазначених вище, опису питання, наявного у зверненні, у випадку, якщо передача земельної ділянки, що знаходиться під об’єктом нерухомості (багатоквартирний будинок), відбувається як передача  окремого об’єкта, то така операція, у тому числі що здійснюється за договором дарування, є об’єктом оподаткування ПДВ, але відповідно до підпункту 197.1.21 пункту 197.1 статті 197 Кодексу звільняється від оподаткування ПДВ (за умови якщо вартість такої земельної ділянки не включається до складу вартості об’єкта нерухомості).

Таким чином, при отриманні ОСББ у власність Ділянок за договором дарування податкові зобов’язання з ПДВ за такою операцією у ОСББ не виникають.

Звертаємо увагу, що пунктом 102.9 статті 102 Кодексу на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, що вводиться в Україні, передбачено зупинення перебігу строків, визначених Кодексом (в тому числі зупинення строків надання індивідуальних податкових консультацій), іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених Кодексом.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).