Державна податкова служба України розглянула звернення Товариства з обмеженою відповідальністю «______» (далі – Товариство) щодо окремих питань документального підтвердження господарських операцій та подання податкової звітності в період дії воєнного стану та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє.
Як зазначено у зверненні, у зв’язку з агресією російської федерації проти України, веденням активних бойових дій на території м. Маріуполя Донецької області та тимчасовою окупацією міста військами держави-агресора Товариство було змушено евакуювати своїх працівників.
У травні 2022 року було проведено перереєстрацію місця знаходження Товариства.
Однак, усі первинні та інші документи Товариства, які створювалися протягом всього періоду його діяльності, починаючи з дати реєстрації Товариства і до 24.02.2022, залишилися на окупованій території і про стан їх зберігання на дату звернення нічого невідомо.
12.08.2022 Товариством відповідно до п.п. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу подано повідомлення до контролюючого органу про неможливість вивезення первинних документів у зв’язку з їх знаходженням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації.
З урахуванням викладеного вище Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
1) якими документами та в який спосіб Товариство має підтверджувати придбання товарів у випадку зупинки реєстрації податкових накладних, складених під час реалізації товару, що був придбаний у попередніх податкових періодах, а документи, які підтверджують факти такого придбання (договори, видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, акти приймання-передачі, акти звірок, замовлення, специфікації вантажно-митні декларації тощо) неможливо вивезти з тимчасово окупованої території та відновити їх на даний час неможливо?
2) яким чином Товариству сформувати та подати податкову декларацію з податку на прибуток підприємств за І квартал 2022 року, а також фінансову звітність, враховуючи ті обставини, що зазначена звітність подається з урахуванням показників раніше поданої декларації та фінансової звітності, а через неможливість вивезення первинних документів з тимчасово окупованої території сформувати таку є неможливим?
Щодо питання 1
Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу.
Відповідно до п.п. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу установлено, що до платників податків/податкових агентів, які провадили діяльність на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, і не можуть пред’явити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, як виняток із положень ст. 44 Кодексу застосовуються спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності.
Підставами неможливості пред’явлення первинних документів є втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів або знаходження їх на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, у разі якщо їх неможливо вивезти або їх вивезення пов’язане з ризиком для життя чи здоров’я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв’язку з адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.
У разі втрати та/або неможливості вивезення первинних документів платник податків/податковий агент подає до контролюючого органу в довільній формі повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером, в якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості – із зазначенням реквізитів).
Дані та показники податкової звітності платника податків/податкового агента за податкові (звітні) періоди, зазначені у повідомленні, не можуть бути піддані сумніву лише на підставі відсутності первинних документів. Подане повідомлення є також підставою для збереження витрат (включаючи витрати у зв’язку з придбанням цінних паперів/корпоративних прав) та/або від’ємного значення об’єкта оподаткування податком на прибуток (включаючи від’ємний фінансовий результат за операціями з цінними паперами/корпоративними правами), та/або податкового кредиту з податку на додану вартість, та/або суми від’ємного значення податку на додану вартість минулих податкових (звітних) періодів без наявності договірних, розрахункових, платіжних та інших первинних документів, обов’язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку.
Після подання до контролюючого органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів у зв’язку з їх знаходженням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, запроваджується мораторій на проведення документальних перевірок щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів.
Якщо після подання повідомлення про неможливість вивезення первинних документів платнику податків/податковому агенту стане відомо про втрату таких документів, такий платник податків/податковий агент зобов’язаний подати до контролюючого органу повідомлення про втрату первинних документів із зазначенням обставин такої втрати.
Платники податків/податкові агенти, які подали повідомлення про втрату первинних документів відповідно до п.п. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу, не підлягають перевірці контролюючим органом щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів, у тому числі після завершення дії воєнного стану.
Обов’язок доведення відсутності підстав для застосування положень п.п. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу покладається на контролюючий орган. Платник податків/податковий агент, який безпідставно застосував положення цього підпункту, вважається таким, що ухиляється від сплати податків, та несе відповідальність, передбачену цим Кодексом та іншими законами України.
У разі відмови у застосуванні положень цього підпункту контролюючий орган не пізніше одного місяця з дати отримання відповідного повідомлення від платника податків/податкового агента видає вмотивоване рішення із зазначенням підстави та доказів такої відмови.
Рішення контролюючого органу може бути оскаржено в адміністративному чи судовому порядку. До винесення остаточного рішення по справі контролюючий орган не може піддавати сумніву показники податкової звітності, а також ініціювати проведення будь-якої перевірки платника податків/податкового агента щодо податкових (звітних) періодів, зазначених у відповідному повідомленні.
При цьому абзацом тринадцятим п.п. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу передбачено, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територій, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.
Отже, підпунктом 69.28 п. 69 розділу XX Кодексу врегульовано питання підтвердження операцій платника податків первинними документами на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.
Як зазначено у зверненні, Товариством відповідно до п.п. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу подано до контролюючого органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів.
Таким чином, у разі відмови у застосуванні положень п.п. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу відповідний контролюючий орган не пізніше одного місяця з дати отримання вказаного повідомлення повинен видати вмотивоване рішення із зазначенням підстави та доказів такої відмови, яке може бути оскаржено в адміністративному чи судовому порядку.
Щодо питання 2
Законом України від 12 травня 2022 року № 2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27.05.2022 (з дня, наступного за днем його опублікування), внесені зміни, зокрема до п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу.
Відповідно до абзацу першого п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 ст. 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов’язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 ст. 46 Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов’язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року (абзац третій п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу).
Як передбачено абзацом четвертим п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу, платники податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов’язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов’язків, передбачених цим Кодексом, за умови виконання ними таких податкових обов’язків, щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.
Зауважимо, що відповідно до абзацу восьмого п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Таким чином, якщо платник податку на прибуток підприємств не має можливості подати податкову декларацію з податку на прибуток підприємств за І квартал 2022 року разом з фінансовою звітністю, передбаченою пунктом 46.2 ст. 46 Кодексу, то відповідно до вимог абзацу першого п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу такий платник податку на прибуток зобов’язаний подати податкову декларацію з цього податку разом з фінансовою звітністю за такий звітний період протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні. За цих умов такий платник податку звільняється від передбаченої Кодексом відповідальності.
У разі, якщо у платника податку на прибуток підприємств з’явилась можливість подати податкову декларацію з цього податку за І квартал 2022 року разом з відповідною фінансовою звітністю, такий платник має можливість без притягнення його до відповідальності за несвоєчасне виконання податкових обов’язків подати податкову декларацію з податку на прибуток підприємств разом з фінансовою звітністю за цей звітний період протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення такої можливості.
При цьому Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу, та переліки документів на підтвердження затверджено наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25 серпня 2022 року за № 967/38303, та який набрав чинності з 06.09.2022.
Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |