X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 03.08.2022 р. № 1201/ІПК/99-00-21-03-02-06

Державна податкова служба України розглянула зверненняТоваристващодо податкових наслідків з ПДВ при здійсненні Товариством операцій з постачання емітенту посередницьких послуг із продажу клієнтам на митній території України цінних паперів емітентата, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, Товариство з метою розширення обсягу інвестиційних послуг у рамках діяльності із торгівлі фінансовими інструментами (провадиться на підставі відповідних ліцензій Національної комісії з цінних паперів та фондових ринків (далі – НКЦПФР) на брокерську діяльність, діяльність з розміщення без надання гарантії, інших ліцензій НКЦПФР) розглядає можливість надання послуг резидентам України з посередництва (на умовах доручення або комісії) для цілей купівлі ними іноземних цінних паперів в особи, яка здійснила їх розміщення (далі - Емітент).

Також, додатково до надання послуг клієнтам, Товариство планує наданняЕмітенту інвестиційних послуг із посередництва при продажу клієнтам іноземних цінних паперів Емітента.

Зокрема передбачається, що Товариствоздійснюватиме укладення з Емітентом генерального договору (угоди) про надання інвестиційних послуг (далі – Договір), а також прийняття та виконання замовлення для продажу Емітентом цінних паперів клієнтам (на умовах доручення або комісії) або укладення з Емітентом договору про організацію розміщення цінних паперів (без надання гарантії).

Товариство не здійснюватиме набуття права власності на цінні папери та укладатиме з клієнтами договори купівлі-продажу цінних паперів від свого імені, але за рахунок Емітента.

На підставі Договору передбачатиметься сплата Емітентом Товариству комісії за перебування цінних паперів у власності клієнтів протягом певного часу в залежності від обсягу проданих за посередництвом Товариства цінних паперів та власне право Товариства здійснювати продаж цінних паперів клієнтам.

З огляду на викладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію щодо податкових наслідків з ПДВ при здійсненні Товариством операцій з постачання Емітенту посередницьких послуг із продажу клієнтам на митній території України цінних паперів Емітента із сплатою на користь Товариства комісії, що надаватимуться у межах здійснення Товариством брокерської діяльності на підставі ліцензії НКЦПФР на брокерську діяльність.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).

Відповідно до статті 5 розділу І ПКУ поняття, правила та положення, установлені ПКУ та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу І ПКУ.

У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ.

Інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.

Пунктом 44.1 статті 44 глави 1 розділу ІІ ПКУ визначено, що для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим пункту 44.1 статті 44 глави 1 розділу ІІ ПКУ.

При цьому фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку (частина друга статті 3 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі − Закон № 996)).

Вимоги (правила) щодо здійснення діяльності з торгівлі цінними паперами: брокерської діяльності, дилерської діяльності, андеррайтингу, управління цінними паперами затвердженоРішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 03.11.2020 № 640, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 10.01.2021 за № 62/35684 із змінами і доповненнями (далі – Вимоги (правила) № 640).

Вимоги до договорів, які укладаються під час провадження професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів) – діяльності з торгівлі цінними паперами: брокерської діяльності, дилерської діяльності, андеррайтингу, управління цінними паперами затвердженоРішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 03.11.2020 № 641, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 14.01.2021 за № 60/35682 із змінами і доповненнями (далі – Вимоги (правила) № 641).

Згідно з пунктом 2 розділу І Вимог (правил) № 640та пунктом 2 розділу І Вимог (правил) № 641торговці, включаючи їх філії та інші відокремлені підрозділи, зобов'язані дотримуватись Вимог (правил) № 640, Вимог (правил) № 641та інших нормативно-правових актів НКЦПФР, що встановлюють особливості провадження торговцями окремих операцій щодо фінансових інструментів, під час вчинення правочинів, пов'язаних з набуттям, припиненням, переходом прав власності на фінансові інструменти.

Торговець – юридична особа, що утворюється та функціонує у формі господарського товариства і яка в установленому порядку отримала ліцензію на провадження професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів) – діяльності з торгівлі цінними паперами (пункт 3 розділу І Вимог (правил) № 640).

Клієнт – фізична або юридична особа (юридична особа - нерезидент), якій торговець надає інвестиційні послуги (пункт 3 розділу І Вимог (правил) № 640).

Інвестиційні послуги – послуги з укладення торговцем цивільно-правових договорів щодо фінансових інструментів від свого імені або від імені клієнта, за свій рахунок або за рахунок клієнта, за власною ініціативою або за відповідним договором з клієнтом чи за його замовленням, які укладаються під час провадження професійної діяльності, та/або здійснення дій чи надання послуг, пов'язаних з такими послугами, які, зокрема, включають надання консультаційних послуг, інвестиційних порад щодо фінансових інструментів, надання позики фінансових інструментів, передання виконання замовлень клієнта, відповідно до яких торговець виступає стосовно нього комісіонером, іншому торговцю (пункт 3 розділу І Вимог (правил) № 640).

Договірдоручення –договір, заякимодна сторона (повірений) зобов'язується вчинити певні юридичні дії щодо фінансових інструментів від імені та за рахунок другої сторони (довірителя), включаючи внесення зміндодоговоруабо розірвання такогодоговору (пункт 3 розділу І Вимог (правил № 641).

Договіркомісії –договір, заякимодна сторона (комісіонер) зобов'язується за дорученням другої сторони (комітента) за плату вчинити певні юридичні дії щодо фінансових інструментів від свого імені за рахунок комітента (пункт 3 розділу І Вимог (правил) № 641).

Генеральнийдоговір–договір, укладений між торговцем та фізичною або юридичною особою (юридичною особою – нерезидентом),зметою надання інвестиційних послуг та/або здійснення дій чи надання послуг, пов'язанихзтакими послугами (пункт 3 розділу І Вимог (правил) № 641).

Предметом генеральногодоговорує встановлення порядку надання торговцем інвестиційних послуг клієнту та/або здійснення дій чи надання послуг, пов'язанихзтакими послугами, в залежності від результатів проведеного торговцем оцінювання клієнта (пункт 1 розділу ІІІ Вимог (правил) № 641).

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.

Відповідно до пункту 188.1 статті 188 розділу V ПКУ база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 розділу VI ПКУ, збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв'язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб'єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).

До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв'язку з компенсацією вартості товарів/послуг.

Відповідно до підпунктів 196.1.1 і 196.1.6 пункту 196.1 статті 196 розділу V ПКУ не є об’єктом оподаткування ПДВ операції з:

випуску (емісії), розміщення у будь-які форми управління та продажу (погашення, викупу) за коштицінних паперів, що випущені в обіг (емітовані) суб'єктами підприємницької діяльності,Національним банком України, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політикута/або реалізує державну бюджетну політику у сфері управління державним боргом та гарантованим державою боргом, органами місцевого самоврядування відповідно до закону, включаючиінвестиційніта іпотечні сертифікати,сертифікати фонду операцій з нерухомістю,деривативи, а такожкорпоративні права, виражені в інших, ніж цінні папери, формах; обміну зазначених цінних паперів та корпоративних прав, виражених в інших, ніж цінні папери, формах, на інші цінні папери, корпоративні права, виражені в інших, ніж цінні папери, формах; розрахунково-клірингової, реєстраторської та депозитарної діяльності на ринку цінних паперів, а також діяльності з управління активами (у тому числі пенсійними активами,фондами банківського управління), відповідно до закону та інших видів професійної діяльності на фондовому ринку, які підлягають ліцензуванню відповідно дозакону;

надання комісійних (брокерських, дилерських) послуг із торгівлі та/або управління цінними паперами (корпоративними правами),деривативамитавалютними цінностями, включаючи будь-які грошові виплати (у тому числі комісійні) фондовим або валютним біржам чи позабіржовим фондовим системам або їх членам у зв'язку з організацією та торгівлею цінними паперами ліцензованими торговцями цінними паперами, а також деривативами та валютними цінностями.

Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм ПКУ і вказаних вище нормативно-правових актів, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє, що платники податків при визначенні порядку оподаткування здійснюваних ними операцій повинні керуватися одним із основних принципів бухгалтерського обліку − превалювання сутності над формою (операції обліковуються відповідно до їх сутності, а не лише виходячи з їх юридичної форми (стаття 4 Закону № 996). Для цілей податкового обліку беруться до уваги економічні наслідки, створені господарськими операціями, а не особливості оформлення таких операцій.

Слід зазначити, що підпунктами 196.1.1 і 196.1.6 пункту 196.1 статті 196 розділу V ПКУ визначено операції, які не є об’єктом оподаткування ПДВ, а не операції, які звільняються від оподаткування ПДВ.

Так, згідно з підпунктами 196.1.1 і 196.1.6 пункту 196.1 статті 196 розділу V ПКУта за умови дотримання Товариством Вимог (правил) № 640і Вимог (правил) № 641(у тому числі наявності у Товариства відповідної ліцензії) не будуть об’єктом оподаткування ПДВ операції Товариства з:

продажу за коштицінних паперів, що випущені в обіг (емітовані) суб'єктами підприємницької діяльності,Національним банком України, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політикута/або реалізує державну бюджетну політику у сфері управління державним боргом та гарантованим державою боргом, органами місцевого самоврядування відповідно до закону;

надання комісійних (брокерських, дилерських) послуг із торгівлі цінними паперами.При цьому грошові виплати (у тому числі комісійні), що перераховуватимуться Товариству в рахунок оплати вартості таких послуг до бази оподаткування ПДВ не включатимуться.

З питання правомірності віднесення безпосередньо зазначених у зверненні посередницьких послуг до категорії послуг, визначених у підпунктах 196.1.1 та 196.1.6 пункту 196.1 статті 196 розділу V ПКУ, ДПС рекомендує звернутися до НКЦПФР.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).