Державна податкова служба України розглянула звернення Товаристващодо окремих питань, пов’язаних із примусовим відчуженням майна (транспортних засобів), та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, Товариством опрацьовуються питання щодо наслідківу випадках примусового відчуження майна (у тому числі транспортних засобів)без визначення попередньої компенсації його вартості та можливості подання заяв про виплату наступної повної компенсації за майно (у тому числі транспортні засоби) у зв’язку з таким його відчуженням.
З огляду на викладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
1) чи вважається примусове відчуження майна (у тому числі транспортних засобів) з наступною повною компенсацією його вартості операцією з продажу такого майна (у тому числі транспортних засобів)?;
2) на яку дату визнавати дохід у сумі наступної компенсації вартості примусово відчуженого майна (у тому числі транспортних засобів):
на дату підписання акта про примусове відчуження або вилучення майна;
на дату отримання висновку про здійснення виплат для наступної повної компенсації за майно, примусово відчужене в умовах правового режиму воєнного стану;
на дату фактичного отримання наступної компенсації вартості примусововідчуженого майна?;
3) чи є об’єктом оподаткування ПДВ операції з примусового відчуження майна (у тому числі транспортних засобів)? Яким чином визначається база оподаткування ПДВ такої операції? На яку дату визначати податкові зобов’язання з ПДВ за такою операцією:
на дату підписання акта про примусове відчуження або вилучення майна;
на дату отримання висновку про здійснення виплат для наступної повної компенсації за майно, примусово відчужене в умовах правового режиму воєнного стану;
на дату фактичного отримання наступної компенсації вартості примусово відчуженого майна?
Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX (далі – Указ № 64/2022), починаючи із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року в Україні було введено воєнний стан.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 розділу І Кодексу).
Відповідно до пунктів 5.1 – 5.3 статті 5 розділу I Кодексупоняття, правила та положення, установлені Кодексом та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу I Кодексу. У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення Кодексу. Інші терміни, що застосовуються у Кодексіі не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
При цьому будь-які питання щодо оподаткування регулюються Кодексомі не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів, що містять виключно положення щодо внесення змін до Кодексута/або положення, які встановлюють відповідальність за порушення норм податкового законодавства (пункт 7.3 статті 7 розділу I Кодексу).
Пунктом 44.1 статті 44 глави 1 розділу ІІ Кодексувизначено, що для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим пункту 44.1 статті 44 глави 1 розділу ІІ Кодексу.
При цьому фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку (частина друга статті 3 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (далі − Закон № 996-XIV)).
Відчуженнямайна–будь-які дії платника податків, унаслідок вчинення яких такий платник податків у порядку, передбаченому законом, втрачає право власності на майно, що належить такому платнику податків, або право користування, зокрема, природними ресурсами, що у визначеному законодавством порядку надані йому в користування (підпункт 14.1.31 пункту 14.1 статті 14 розділу І Кодексу).
Механізм передачі, примусового відчуження або вилучення майна у юридичних та фізичних осіб для потреб держави в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану визначено Законом України від 17 травня 2012 року № 4765-VI"Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану" (далі – Закон № 4765-VI).
Примусове відчуження майна – позбавлення власника права власності на індивідуально визначене майно, що перебуває у приватній або комунальній власності та яке переходить у власність держави для використання в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану за умови попереднього або наступного повного відшкодування його вартості (підпункт 1 частини першої статті 1 Закону № 4765-VI).
Відповідно до частин першої і другої статті 3 Закону № 4765-VIпримусове відчуження майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану може здійснюватися з попереднім повним відшкодуванням його вартості. У разі неможливості попереднього повного відшкодування за примусово відчужене майно таке майно примусово відчужується з наступним повним відшкодуванням його вартості.
При цьому компенсація за примусово відчужене майно в умовах правового режиму воєнного стану з наступним повним відшкодуванням його вартості здійснюється протягом п'яти наступних бюджетних періодів, правового режиму надзвичайного стану – протягом одного наступного бюджетного періоду після скасування правового режиму воєнного чи надзвичайного стану за рахунок коштів державного бюджету (частина друга статті 10 Закону № 4765-VI).
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XXКодексу.
Згідно з підпунктами "а" і "б" пункту 185.1 статті 185 розділу V Кодексуоб’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V Кодексурозташоване на митній території України, у тому числі операції з безоплатної передачі.
Під постачанням товарів розуміється будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду. Продаж (реалізація) товарів–будь-які операції, що здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу прав власності на такі товари за плату або компенсацію незалежно від строків її надання, а також операції з безоплатного надання товарів (підпункти 14.1.191 і 14.1.202 пункту 14.1 статті 14 розділу IКодексу).
Відповідно до пункту 188.1 статті 188 розділу VКодексубаза оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14пункту 213.1 статті 213 розділу VIКодексу, збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв'язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб'єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
При цьому база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг, база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін, а база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни), за винятком:
товарів (послуг), ціни на які підлягають державному регулюванню;
газу, який постачається для потреб населення;
електричної енергії, ціна на яку склалася на ринку електричної енергії.
До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв'язку з компенсацією вартості товарів/послуг.
Правила формування податкових зобов’язань і податкового кредиту з ПДВ та складання податкових накладних і їх реєстрації в ЄРПН) визначено статтями 187, 198 та 201 розділу VКодексу.
Пунктом 187.7 статті 187 розділу V Кодексувизначено, щодатою виникнення податкових зобов'язань у разі постачання товарів/послуг з оплатою за рахунок бюджетних коштів є дата зарахування таких коштів на банківський рахунок платника податку або дата отримання відповідної компенсації у будь-якій іншій формі, включаючи зменшення заборгованості такого платника податку за його зобов'язаннями перед бюджетом.
Згідно з пунктами 201.1, 201.7 та 201.10 статті 201 розділу V Кодексупри здійсненні операцій з постачання товарів/послуг на дату виникнення податкових зобов’язань платник податку зобов’язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлені Кодексомтерміни.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Щодо питань 1 і 3
У розглянутій ситуації примусове відчуження майна (у тому числі транспортних засобів) з наступною повною компенсацією його вартості вважається операцією з постачання (продажу) такого майна (у тому числі транспортних засобів) та є об’єктом оподаткування ПДВ.
База оподаткування ПДВ операції з примусового відчуження майна (у тому числі транспортних засобів) визначається відповідно до пункту 188.1 статті 188 розділу VКодексу, а саме виходячи з договірної вартості такого майна (транспортних засобів) з урахуванням загальнодержавних податків та зборів, яка при цьому не може бути нижче:
ціни придбання товарів/послуг – для придбаних товарів/послуг;
звичайних цін – для самостійно виготовлених товарів/послуг;
балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку – виходячи із звичайної ціни) – для необоротних активів (у тому числі транспортних засобів).
Оскільки згідно з частиною другою статті 10 Закону № 4765-VІ компенсація за примусово відчужене майно в умовах правового режиму воєнного стану з наступним повним відшкодуванням його вартості здійснюється за рахунок коштів державного бюджету, то за операцією платника ПДВ з примусового відчуження майна (у тому числі транспортних засобів) податкові зобов’язання з ПДВ необхідно визначативідповідно до пункту 187.7 статті 187 розділу V ПКУ, а саме на дату зарахування вказаних коштів на банківський рахунок такого платника ПДВ.
Щодо питання 2
Для обрахунку об’єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування (абзац перший пункту44.2 статті 44 глави 1 розділу ІІ Кодексу).
Частиною першою статті 9 Закону № 996-ХІVвстановлено, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи.
Інформація, що міститься у прийнятих до обліку первинних документах, систематизується на рахунках бухгалтерського обліку в регістрах синтетичного та аналітичного обліку шляхом подвійного запису їх на взаємопов'язаних рахунках бухгалтерського обліку (частина третя статті 9 Закону № 996-ХІV).
Відповідно до частини п’ятої статті 9 Закону № 996-ХІV господарські операції повинні бути відображені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені.
Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (частина друга статті 6 Закону № 996-ХІV).
Відповідно до Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року №375, Міністерство фінансів України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову та бюджетну політику, державну політику зокрема у сфері бухгалтерського обліку та забезпечує формування і реалізацію єдиної державної податкової та митної політики.
Враховуючи вищезазначене, питання щодо дати формування доходів за операціями з компенсації примусово відчуженого майна в бухгалтерському обліку відноситься до компетенції Міністерства фінансів України.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |