X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ГУ ДПС У ХАРКІВСЬКІЙ ОБЛАСТІ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 08.08.2022 р. № 1233/ІПК/20-40-18-04-07

Головне управління ДПС у Харківській області (далі – ГУ ДПС області) за результатами розгляду звернення щодо порядку формування витрат, які пов’язані із знищенням майна платника податків у зв’язку із форс-мажорними обставинами, для цілей оподаткування ПДВ та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі - Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

Як зазначено у зверненні, Товариство за договором оренди для ведення своєї господарської діяльності орендує нежитлове приміщення.

У вказаному приміщенні зберігається обладнання, деталі, товари та інші товарно-матеріальні цінності Товариства, які обліковуються як запаси та відображаються у складі активів Товариства.

Під час бойових дій у м. Харків, за адресою розміщення нежитлового приміщення, яке орендується Товариством, внаслідок потрапляння боєприпасів та їх уламків, виникла пожежа, в результаті якої знищено складське приміщення та майно що перебувало всередині та є власністю Товариства. За наслідками пожежі комісією ВНЗ по Немишлянському району ХМТГ Харківського РУ ГУ ДСНС України складено відповідний Акт від 26.03.2022.

 Тобто, Товариством під час зазначеної пожежі у зв’язку з бойовими діями втрачено товарно-матеріальні цінності, які відображені в бухгалтерському обліку та перебувають на обліку в податкових органах у складі об’єктів оподаткування.

Оскільки, втрачені через бойові дії запаси перестають відповідати критеріям визнання їх активом, Товариство не може більше контролювати запаси і тим паче в майбутньому одержувати економічні вигоди, як це передбачено Національним положенням (стандартом) бухгалтерського обліку 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності», затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 73 від 07.02.2013.

Враховуючи викладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1. Який перелік документів потрібен товариству для підтвердження правомірності віднесення до витрат вартості зазначених товарно-матеріальних цінностей?

2. Яка процедура та етапність списання товарно-матеріальних цінностей, які обліковуються як запаси у складі активів товариства які були втрачені (пошкоджені) у пожежі під час бойових дій?

3. При врахуванні в складі витрат вартості знищених товарів під час дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, чи нараховуються податкові зобов’язання з ПДВ та чи коригується податковий кредит сформований при придбанні таких товарів якщо вони придбані, як до запровадження дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, так і в період його дії?

 

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 розділу І Кодексу).

Особливості вимог для підтвердження даних, визначених у податковій звітності, передбачено у статті 44 Кодексу. Так, пунктом 44.1 статті 44 розділу II Кодексу встановлено, що для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим пункту 44.1 статті 44 розділу ІІ Кодексу.

Відповідно до пункту 6 Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 16 «Витрати» (далі – П(С)БО 16) витратами звітного періоду визнаються або зменшення активів, або збільшення зобов’язань, що призводить до зменшення власного капіталу підприємства (за винятком зменшення капіталу внаслідок його вилучення або розподілу власниками), за умови, що ці витрати можуть бути достовірно оцінені. Водночас нестачі й втрати від псування цінностей включаються до інших операційних витрат (пункт 20 П(С)БО 16).

З метою забезпечення достовірності даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності на підприємстві проводиться інвентаризація. Організація, основні правила та порядок документального оформлення інвентаризації активів та зобов’язань, що перебувають на балансі суб’єкта господарювання, визначено у Положенні про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 02.09.2014 № 879, зареєстрованому у Міністерстві юстиції України 30.10.2014 № 1365/26142 (далі - Положення).

 Пунктом 7 Положення передбачено випадки обов’язкової інвентаризації, яка проводиться в обсязі, визначеному керівником підприємства, зокрема у разі техногенних аварій, пожежі чи стихійного лиха (на день після закінчення явищ) або у разі встановлення фактів крадіжок або зловживань, псування цінностей (на день встановлення таких фактів).

Законом України від 02 грудня 1997 року № 671/97-ВР «Про торгово-промислові палати України» (далі – Закон № 671/97-ВР) визначено, що форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об’єктивно унеможливлюють виконання зобов’язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов’язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами.

Торгово-промислова палата України (далі – ТПП України) листом від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1 засвідчила форм-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військову агресію Російської Федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану із 05 год. 30 хв. 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», та підтвердила, що зазначені обставини з 24 лютого 2022 року до їх офіційного закінчення є надзвичайними, невідворотними та об’єктивними обставинами для суб’єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб за договором, окремим податковим та/чи іншим зобов’язанням/обов’язком, виконання яких(ого) настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких(ого) стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

Згідно з пунктом 1 статті 141 Закону № 671/97-ВР ТПП України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб’єкта господарської діяльності за собівартістю.

 Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.

Згідно з пунктом 189.9 статті 189 розділу V Кодексу у разі якщо основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація для цілей оподаткування розглядається як постачання таких основних виробничих або невиробничих засобів за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації.

Норма цього пункту не поширюється на випадки, коли основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються у зв'язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у тому числі в разі викрадення основних виробничих або невиробничих засобів, що підтверджується відповідно до законодавства або коли платник податку подає контролюючому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням.

Відповідно до пункту 321 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, протягом дії воєнного, надзвичайного стану, не вважаються використаними платником податку в неоподатковуваних податком на додану вартість операціях або операціях, що не є господарською діяльністю платника податку, товари придбані в оподатковуваних податком на додану вартість операціях, знищені (втрачені) внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного, надзвичайного стану.

До наведених у пункті 321 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» операцій норми пункту 198.5 статті 198.5 розділу V Кодексу не застосовуються

Дію обставин непереборної сили засвідчує ТПП України.

 

Щодо питання 1

У випадку ліквідації основних виробничих або невиробничих засобів у зв’язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили та у інших випадках ліквідації без згоди платника податку, податкові зобов’язання з ПДВ не нараховуються, якщо факт знищення або зруйнування документально підтверджується відповідно до законодавства.

Такими документами можуть бути:

сертифікат Торгово-промислової палати України, який підтверджує факт настання обставин непереборної сили (форс-мажору), отриманий відповідно до Закону № 671/97-ВР;

акт, який засвідчує факт пожежі, складений відповідно до положень Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030 (зі змінами), що підписується комісією, до складу якої входить не менш як три особи, у тому числі представник територіального органу Державної служби України з надзвичайних ситуацій України, представник адміністрації (власник) об’єкта, потерпілий;

інші документи, що відповідно до законодавства підтверджують факт знищення, зруйнування основних виробничих або невиробничих засобів.

При йому, нормами Кодексу не визначено механізм подання платником податку контролюючому органу документів про знищення основних виробничих або невиробничих засобів. У зв’язку з цим платник податку може подати такі документи (копії документів) контролюючому органу у загальновстановленому порядку за власною ініціативою або на запит контролюючого органу.

 

Щодо питання 2

Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (пункт 2 статті 6 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16 липня 1999 року № 996-XIV).

Тобто, з питання процедури та етапності списання товарно-матеріальних цінностей, які обліковуються як запаси у складі активів Товариства які були втрачені (пошкоджені) у пожежі під час бойових дій доцільно звернутись до Міністерства фінансів України.

Щодо питання 3

При знищенні (втраті) під час дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану товарів, придбаних з ПДВ, як до запровадження дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, так і в період його дії, податкові зобов’язання з ПДВ не нараховуються та податковий кредит, сформований при їх придбанні, не коригується.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).