Державна податкова служба України розглянула звернення Комунального підприємства «_____» (далі – комунальне підприємство) щодо окремих питань оподаткування неприбуткових організацій та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах повноважень повідомляє.
Згідно із зверненням комунального підприємства, що є закладом охорони здоров’я у статусі неприбуткової організації, повідомлено про отримання таким підприємством пропозиції від іншого підприємства, що є державним підприємством (далі – виконавець), укласти договір (оферти) про надання послуг централізованої закупівельної організації.
Після прийняття зазначеної пропозиції комунальним підприємством (замовником) та з дати укладання між замовником та виконавцем основного договору про надання послуг централізованої закупівельної організації виконавець зобов’язується надати замовнику послуги з проведення процедури закупівлі в електронній системі закупівель «Prozorro» в інтересах замовника, а замовник зобов’язується прийняти їх та оплатити.
Винагорода виконавцю за організацію та проведення в інтересах замовника тендерів (торгів) та закупівлі за рамковими угодами товарів та послуг (крім поточного ремонту) здійснюється у розмірі: 2 відсотки суми договору, якщо очікувана вартість закупівлі, зазначена в оголошенні про проведення процедури закупівлі, становить не більш як 50 млн. гривень.
Комунальне підприємство звертається за наданням індивідуальної податкової консультації з такого питання:
Чи не призведе до втрати статусу неприбуткової організації проведення комунальним підприємством як замовником оплати винагороди виконавцю за організацію та проведення в інтересах замовника тендерів (торгів) та закупівлі за рамковими угодами товарів та послуг (крім поточного ремонту)?
Пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу встановлено, що не є платниками податку на прибуток підприємств неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.
Так, згідно з п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа та організація (далі – неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:
утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників у розумінні Цивільного кодексу України), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду, іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення відповідно до закону (для недержавних пенсійних фондів), або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об’єднання та асоціації об’єднань співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельні кооперативи;
внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі – Реєстр).
Доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (абзац перший п.п. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу).
При цьому, пункт 133.4 ст. 133 Кодексу на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану застосовується з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу.
Тож, серед обов’язкових умов перебування комунального підприємства, що є комунальним закладом охорони здоров’я, у статусі неприбуткової організації є, зокрема, заборона розподілу отриманих доходів або їх частини серед засновників такої неприбуткової організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб та використання своїх доходів (прибутків) виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.
Водночас, на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану не вважається порушенням вимог п. 133.4 ст. 133 Кодексу здійснення неприбутковою організацією передачі майна, надання послуг, благодійної допомоги, використання доходів (прибутків) для фінансування видатків, не пов’язаних з реалізацією мети та напрямів діяльності, передбачених її установчими документами, на цілі, що визначені пунктом 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу.
Щодо проведення публічних закупівель, то правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об'єднаних територіальних громад визначає Закон України від 25 грудня 2015 року № 922-VIII «Про публічні закупівлі» зі змінами та доповненнями (далі – Закон № 922).
Відповідно до п. 26 частини першої ст. 1 Закону № 922 рамкова угода – це правочин, що укладається одним чи кількома замовниками (у тому числі централізованою закупівельною організацією) в порядку, встановленому цим Законом, з кількома учасниками процедури закупівлі з метою визначення основних умов закупівлі окремих товарів і послуг для укладення відповідних договорів про закупівлю протягом строку дії рамкової угоди.
Централізованими закупівельними організаціями є юридичні особи державної або комунальної власності, що визначаються Кабінетом Міністрів України, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування як замовники, які організовують і проводять тендери та закупівлі за рамковими угодами в інтересах замовників відповідно до Закону № 922 (п. 38 частини першої ст. 1 Закону № 922).
Особливості створення та діяльності централізованих закупівельних організацій, як передбачено частиною тринадцятою ст. 11 Закону № 922, встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Особливості створення та діяльності централізованих закупівельних організацій, установлені постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 року № 1216 (далі – Особливості № 1216), встановлюють механізм визначення централізованих закупівельних організацій та умови їх діяльності.
Винагорода централізованій закупівельній організацій за організацію та проведення тендеру здійснюється замовником у разі, коли проведення тендерів в інтересах такого замовника зазначеною організацією не є обов’язковим, у розмірі, що не перевищує, зокрема, 2 відсотків суми договору про закупівлю/рамкової угоди, якщо очікувана вартість закупівлі, зазначена в оголошенні про проведення конкурентних процедур закупівель/оголошенні про проведення закупівлі для укладення рамкової угоди, становить не більш як 50 млн. гривень (п.п. 2 п. 17 Особливостей № 1216).
Згідно з абзацами шостим та сьомим п. 17 Особливостей № 1216 розмір винагороди визначається для кожної централізованої закупівельної організації у рішенні органу, який приймає рішення про її визначення.
Замовник не сплачує винагороду централізованій закупівельній організації за організацію та проведення тендеру в разі, коли тендер було відмінено або визнано таким, що не відбувся.
Отже, сплата винагороди централізованій закупівельній організацій за організацію та проведення тендеру комунальним підприємством, що є неприбутковим комунальним закладом охорони здоров’я, на його замовлення не є підставою для виключення цього підприємства з Реєстру за умови, що відповідні операції такого підприємства із закупівлі товарів та послуг здійснюються в рамках його статутної діяльності у порядку, визначеному Законом № 922 з урахуванням Особливостей № 1216, та дотримано всіх вимог, встановлених пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу.
У разі недотримання неприбутковою організацією вимог, встановлених пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу, така організація підлягає виключенню з Реєстру з визначенням податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств відповідно до підпунктів 133.4.3 та 133.4.4 п. 133.4 ст. 133 Кодексу.
Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |