X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 08.08.2022 р. № 1236/ІПК/99-00-21-02-02-06

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення                             ТОВ «» (далі – ТОВ) щодо застосування прискореної амортизації до основних засобів та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

Як зазначено у зверненні, ТОВ є платником податку на прибуток на загальних підставах, застосовує коригування фінансового результату до оподаткування, планує здійснювати підприємницьку діяльність шляхом надання в оренду інших машин, устаткування та товарів, та зареєструвало КВЕД 77.39 як основний вид діяльності. Для провадження діяльності підприємство в 2021 році придбало нові залізничні напіввагони з метою їх подальшого надання в оренду іншим суб’єктам господарювання. Очікуваний термін корисного використання складає 20 років.

Відповідно до КВЕД-2010: Клас 77.39 включає надання в оренду й операційний лізинг наземного транспорту (крім моторних транспортних засобів) без водіїв, зокрема залізничного транспорту.

Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

  1. Чи може ТОВ визнати залізничні напіввагони об’єктами основних засобів 5 групи для цілей податкового обліку?
  2. Чи може ТОВ встановити в обліку з податку на прибуток мінімально допустимий строк амортизації в два роки для вищезазначених залізничних напіввагонів?
  3. Чи може строк корисного використання основного засобу 5 групи в бухгалтерському обліку бути більшим за строк корисного використання для цілей податкового обліку у разі застосування прискореної амортизації, передбаченої п. 431 підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідних положень» Кодексу?

Щодо питань 1, 2

Для цілей податкового обліку основні засоби – матеріальні активи, у тому числі запаси корисних копалин наданих у користування ділянок надр (крім вартості землі, незавершених капітальних інвестицій, автомобільних доріг загального користування, бібліотечних і архівних фондів, матеріальних активів, вартість яких не перевищує 20000 гривень, невиробничих основних засобів і нематеріальних активів), що призначаються платником податку для використання у господарській діяльності платника податку, вартість яких перевищує 20000 гривень і поступово зменшується у зв'язку з фізичним або моральним зносом та очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких з дати введення в експлуатацію становить понад один рік (або операційний цикл, якщо він довший за рік) (п.п. 14.1.138 п. 14.1 ст. 14 Кодексу)

Згідно з п. 431 підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідних положень» Кодексу при визначенні об'єкта оподаткування податком на прибуток підприємств на період з 1 січня 2020 року до 31 грудня 2030 року платники податку на прибуток мають право під час розрахунку амортизації щодо основних засобів, зокрема, четвертої групи (машини та обладнання) та п'ятої групи використовувати мінімально допустимий строк амортизації, який дорівнює два роки.

Мінімально допустимі строки амортизації основних засобів, визначені цим пунктом, використовуються незалежно від строків амортизації, визначених у бухгалтерському обліку.

Основні засоби мають одночасно відповідати таким вимогам:

введені в експлуатацію платником податків в межах одного з податкових (звітних) періодів, з 1 січня 2020 року до 31 грудня 2030 року;

не були у використанні.

При цьому такі основні засоби повинні використовуватися у власній господарській діяльності та не можуть продаватися або надаватися в оренду іншим особам (крім платників податків, основним видом діяльності яких є послуги з надання в оренду майна).

У разі недотримання визначених вимог до закінчення періоду нарахування амортизації з використанням мінімально допустимих строків амортизації, визначених у цьому пункті, починаючи з дати введення їх в експлуатацію, платник податку у податковому (звітному) періоді, в якому відбувся факт невикористання основних засобів у власній господарській діяльності або їх продаж, зобов’язаний:

збільшити фінансовий результат до оподаткування на суму нарахованої амортизації основних засобів відповідно до цього пункту протягом податкових (звітних) періодів, в яких здійснювалося нарахування амортизації із застосуванням мінімально допустимих строків амортизації основних засобів, визначених у цьому пункті;

зменшити фінансовий результат до оподаткування на суму розрахованої амортизації таких основних засобів відповідно до пункту 138.3 статті 138 цього Кодексу за відповідні податкові (звітні) періоди.

При застосуванні положень цього пункту норми п. 138.3 ст. 138 цього Кодексу не застосовуються в частині нарахування амортизації відповідно до встановлених мінімально допустимих строків амортизації основних засобів та методів її нарахування.

Платник податку на прибуток має право використовувати мінімально допустимі строки амортизації до основних засобів, введених в експлуатацію з 01 січня 2020 року за умови, що такі основні засоби не були у використанні.

Відповідно до абзацу другого ст. 1 Закону України від 04 липня 1996 року № 273/96-ВР «Про залізничний транспорт» (далі – Закон № 273/96-ВР) залізничний транспорт – виробничо-технологічний комплекс підприємств залізничного транспорту, призначений для забезпечення потреб суспільного виробництва і населення країни в перевезеннях у внутрішньому і міжнародному сполученнях та надання інших транспортних послуг усім споживачам без обмежень за ознаками форми власності та видів діяльності тощо.

Транспортні засоби – залізничний рухомий склад (вагони всіх видів, локомотиви, моторейковий транспорт) і контейнери (абзац одинадцятий ст. 1 Закону № 273/96-ВР).

Облік основних засобів у розрізі груп здійснюється з урахуванням функціонального призначення, технічних характеристик, умов використання при виконанні відповідної роботи основного засобу тощо. Зокрема при визначенні групи, до якої відноситься об’єкт основних засобів, здійснюється його класифікація за класами та типами основних засобів, наведеним у Державному класифікаторі України ДК 013-97 «Класифікація основних фондів» (далі – ДК 013-97), затвердженого наказом Державного комітету України зі стандартизації, метрології та сертифікації від 19.08.1997 № 507.

Відповідно до ДК 013-97 вантажні вагони належать до категорії «Транспортні засоби, включаючи вантажні та легкові автомобілі» з кодом класифікації 210813.

Додатком до Закону України «Про Митний тариф України» від 04 червня 2020 року № 674-IX залізничні напіввагони віднесено до Розділу XVII «Засоби наземного транспорту, літальні апарати, плавучі засоби і пов’язані з транспортом пристрої та обладнання» групи 86 «Залізничні локомотиви або моторні вагони трамвая, рухомий склад та їх частини; шляхове обладнання та пристрої для залізниць або трамвайних колій та їх частини; механічне (у тому числі електромеханічне) сигналізаційне обладнання всіх видів» коду товару 8606 «Вагони залізничні або трамвайні для перевезень вантажів коліями, несамохідні».

Отже, залізничні напіввагони за товарною позицією 8606 у податковому обліку обліковуються у складі 5 групи «Транспортні засоби».

Враховуючи викладене, ТОВ, основним видом діяльності якого є надання в оренду наземного транспорту, зокрема залізничного транспорту, має право застосовувати прискорену амортизацію основних засобів п’ятої групи (транспортні засоби) строком два роки, якщо такі основні засоби не були у використанні та введені в експлуатацію з 01.01.2020 до 31.12.2030 року.

Слід зазначити, що платник податку має право застосувати у податковому обліку мінімально допустимі строки амортизації для основних засобів п’ятої групи (транспортні засоби) (два роки) незалежно від строку корисного використання таких основних засобів з метою амортизації у бухгалтерському обліку, за умови, що виконуються усі вимоги, передбачені п. 431 підрозділу 4 розділу XX «Перехідних положень» Кодексу.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).