X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 15.02.2023 р. № 286/ІПК/99-00-24-03-03-06

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодопрактичного застосування норм податкового законодавстваі в межах компетенції повідомляє.

У зверненні платник податків зазначає, що він є фізичною особою – підприємцем – платникомєдиного податку другої групи, отримав ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та планує продавати глінтвейн.

Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:

Чи має право фізична особа – підприємець, перебуваючи на спрощеній системі оподаткування платником єдиного податку другої групи, здійснювати продаж глінтвейна?

Який код УКТЗЕД ставити при продажу глінтвейна?

Як відрізнити столові вина, які  можна продавати на єдиному податку, і які заборонені на спрощеній системі?

На які столові вина не нараховується акцизний податок?

Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлені главою 1
розділу XIV Кодексу.

Згідно з п. 291.3 ст. 291 Кодексу, зокрема, фізична особа підприємець може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим главою 1 розділу XIV Кодексу, та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному цією главою.

Відповідно до п.п. 2 п. 291.4 ст. 291 Кодексу до платників єдиного податку, які відносяться до другої групи, належать фізичні особи підприємці які здійснюють господарську діяльність з надання послуг, у тому числі побутових, платникам єдиного податку та/або населенню, виробництво та/або продаж товарів, діяльність у сфері ресторанного господарства, за умови, що протягом календарного року відповідають сукупності таких критеріїв:

не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, одночасно не перевищує 10 осіб;

обсяг доходу не перевищує 834 розміри мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня податкового (звітного) року.

Дія цього підпункту не поширюється на фізичних осіб підприємців, які надають посередницькі послуги з купівлі, продажу, оренди та оцінювання нерухомого майна (група 70.31 КВЕД ДК 009:2005), послуги з надання доступу до мережі Інтернет, а також здійснюють діяльність з виробництва, постачання, продажу (реалізації) ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння. Такі фізичні особи підприємці належать виключно до третьої групи платників єдиного податку, якщо відповідають вимогам, встановленим для такої групи.

Разом з тим п. 291.5 ст. 291 Кодексу визначено перелік видів діяльності, здійснення яких не дає права на застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності.

Так, не можуть бути платниками єдиного податку першої – третьої груп суб’єкти господарювання, зокрема, фізичні особи – підприємці, які здійснюють виробництво, експорт, імпорт, продаж підакцизних товарів (крім роздрібного продажу паливно-мастильних матеріалів в ємностях до 20 літрів та діяльності фізичних осіб, пов’язаної з роздрібним продажем пива, сидру, пері (без додання спирту) та столових вин) (п.п.3 п.п. 291.5.1. п. 291.5 ст. 291 Кодексу).

Правові відносини у сфері виноградарства та виноробства України, пов’язані з веденням виноградників та виробництвом винограду, вина та інших продуктів виноробства, регламентацію і контроль в цих галузях виробництва, права і обов’язки виробників, повноваження органів виконавчої влади врегульовано Законом України від 16 червня 2005 року № 2662-IV «Про виноград та виноградне вино»(далі – Закон № 2662). Дія Закону № 2662 поширюється на юридичних та фізичних осіб, господарська діяльність яких включає виробництво, реалізацію, експорт та імпорт товарної продукції в галузі виноградарства і виноробства.

Статтею 1 Закону № 2662 визначено:

вино – алкогольний напій, вироблений з винограду, міцність якого набувається внаслідок спиртового бродіння роздушених ягід або свіжовіджатого соку, а в разі виготовлення вин кріплених– ідвищується шляхом додавання спирту етилового ректифікованого та/або спирту етилового ректифікованого виноградного, та/або дистиляту виноградного спиртового. Міцність вин може становити від 9 до 20 відсотків об’ємних. Органолептичні якості вина повинні відповідати природному складу винограду або відтворювати особливості, набуті внаслідок купажування чи спеціальної технологічної обробки виноматеріалів;

вино столове вино, виготовлене шляхом повного чи неповного збродження сусла. Залежно від вмісту цукрів, столове вино поділяється на сухе, напівсухе, напівсолодке.

Не допускається випуск столових вин із вмістом спирту нижче 9 відсотків об’ємних, сортових 9,5 і марочних 10 відсотків об’ємних. Додавання спирту етилового або спиртованих виноматеріалів чи сусла (містеля) до вин столових не допускається (ст. 6 Закону № 2662).

Згідно з Національним стандартом України «Вина. Загальні технічні умови» ДСТУ 4806:2007 при виробництві вин виноградних використання цукру, води, ароматизаторів та барвників заборонено.

Відповідно до п. 215.1 ст. 215 Кодексу до підакцизних товарів належать, зокрема, спирт етиловий та інші спиртові дистиляти, алкогольні напої, пиво (крім квасу «живого» бродіння).

Алкогольні напої – продукти, одержані шляхом спиртового бродіння цукровмісних матеріалів або виготовлені на основі харчових спиртів з вмістом спирту етилового понад 0,5 відсотка об’ємних одиниць, які зазначені у товарних позиціях 2203, 2204, 2205, 2206 (крім квасу «живого» бродіння), 2208 згідно з УКТ ЗЕД, а також з вмістом спирту етилового 8,5 відсотка об’ємних одиниць та більше, які зазначені у товарних позиціях 2103 90 30 00, 2106 90 згідно з УКТ ЗЕД (п.п. 14.1.5 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Для класифікації товарів в Україні використовують УКТ ЗЕД, яка є товарною номенклатурою Митного тарифу України, встановленого Законом Українивід 04 червня 2020 року №674-VII «ПроМитний тариф України» (далі – Закон №674). Класифікаціятоварівзгідно зУКТ ЗЕД здійснюється з урахуванням Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД, відповідних приміток до розділів та груп, текстового опису товарних позицій і тих характеристик товару, які є визначальними для класифікації, а саме: складу товару, способу його виготовлення, призначення, маркування, пакування тощо.

Віднесення товару до алкогольних напоїв можливе лише на підставі інформації про призначення товару, його фракційний склад та фізико-хімічні показники. Зазначену інформацію має бути підтверджено відповідними документами (сертифікатами аналізу, паспортами якості, висновками компетентної експертної установи тощо).

Згідно з Поясненнями до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, затвердженими наказом Державної митної служби від 14.07.2020 № 256, до товарної позиції згідно з кодами УКТ ЗЕД 2208 90 69 00 (опис товару «Інші напої, що містять спирт») ця товарна категорія також  включає – спиртні напої з доданням газованої води (наприклад, віскі з содовою); чай з алкоголем; спиртні напої, змішані одне з одним, або спиртні напої, змішані з фруктовими або овочевими соками (коктейлі).

Відповідно до п.п. 14.1.5 п. 14.1 ст. 14 Кодексу алкогольні напої – продукти, одержані шляхом спиртового бродіння цукровмісних матеріалів або виготовлені на основі харчових спиртів з вмістом спирту етилового понад 0,5 відсотка об’ємних одиниць, які зазначені у товарних позиціях 2203, 2204, 2205, 2206 (крім квасу «живого» бродіння), 2208 згідно з УКТ ЗЕД, а також з вмістом спирту етилового 8,5 відсотка об’ємних одиниць та більше, які зазначені у товарних позиціях 2103 90 30 00, 2106 90 згідно з УКТ ЗЕД.

Відповідно до інформації, наявної в загальнодоступній мережі інтернет, Глінтвейн (в перекладі з німецького «вино на вогні») – гарячий алкогольний напій, який виготовляють із суміші вина, цукру або меду з прянощами.

Таким чином, коктейлі, зокрема, глінтвейн «гаряче вино» виготовлені з використанням виключно столових вин, не є вином столовим, а є алкогольними напоями.

Оскільки коктейлі («гаряче вино», глінтвейн) не є столовими винами, фізична особа – підприємець, який планує їх виготовляти та здійснювати торгівлю алкогольними напоями, повинен здійснювати таку діяльність за умови наявності ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями.

Крім того, з урахуванням вимог п.п. 3 п.п. 291.5.1 п. 291.5 ст. 291 Кодексу, фізична особа – підприємець, який планує їх виготовляти та здійснювати торгівлю алкогольними напоями, не може бути платником єдиного податку першої – третьої груп.

Крім того, при продажу глінтвейнаможна зазначати код товару згідно зУКТ ЗЕД 2208 90 69 00.

Звертаємо увагу, що згідно з Законом України від 19 жовтня 2022 року №2697-IX «Про Митний тариф України», з 01 січня 2023 року Закон №674 визнаний таким, що втратив чинність. При цьому код товару 2208 90 69 00 застосовувався УКТЗЕД2017 року та повторно застосовується в УКТЗЕД 2022 року.

Підакцизні товари (продукція) – це товари за кодами згідно з УКТ ЗЕД, на які Кодексом встановлено ставки акцизного податку (п.п. 14.1.145 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Акцизний податок справляється із спирту етилового та інших спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, пива та обчислюється за ставками, визначеними п.п. 215.3.1 п. 215.3 ст. 215 Кодексу.

Підпунктом 215.1.3 п. 215.1 ст. 215 Кодексу встановлено ставку акцизного податку 0,01 гривень за 1 літр з товару, який класифікується за кодом  товару згідно з УКТ ЗЕД 2204 опис товару «Звичайні (неігристі) вина, сусло виноградне, зброджені напої, фактична міцність яких вища за 1,2 відсотка об’ємних одиниць етилового спирту, але не вища за 15 відсотків об’ємних одиниць етилового спирту, за умови, що етиловий спирт, який міститься у готовому продукті, має повністю ферментне (ендогенне) походження», ця товарна позиція також включає столові вина.

Згідно з п.п. 213.1.9 п. 213.1 ст. 213 Кодексу об’єктами оподаткування є операції з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів (крім тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах).

Для алкогольних напої вреалізованих суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі п.п. 215.3.10 п. 215.3 ст. 215 Кодексу встановлена ставка акцизного податку 5 відсотків.

Враховуючи зазначене, акцизний податок із столових вин нараховується та сплачується:

виробниками підакцизної продукції за ставкою, встановленою п.п. 215.3.1 п. 215.3 ст. 215 Кодексу;

суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизними товарами за ставкою, встановленою п.п. 215.3.10 п. 215.3 ст. 215 Кодексу.

Додатково повідомляємо, що основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі, зокрема, алкогольними напоями, забезпечення їх високої якості та захисту здоров’я громадян визначено Законом України від 19 грудня 1995 року
№ 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі
Закон № 481).

Статтею 1 Закону № 481 визначено, що роздрібна торгівля це діяльність по продажу товарів безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших суб’єктах господарювання громадського харчування.

Відповідно до частини двадцять першої ст. 15 Закону № 481 роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) може здійснюватися суб’єктами господарювання всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.

Таким чином, продаж коктейлів, зокрема глінтвейну, виготовленого виключно з використанням столових вин, може здійснюватися суб’єктом господарювання за наявності ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями.

Звертаємо увагу, що продаж алкогольних напоїв на розлив для споживання на місці дозволяється тільки суб’єктам господарювання (у тому числі іноземним суб’єктам господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) громадського харчування та спеціалізованим відділам, що мають статус суб’єктів господарювання (у тому числі іноземних суб’єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) громадського харчування, суб’єктів господарювання (у тому числі іноземних суб’єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) з універсальним асортиментом товарів (частина сьома ст. 153 Закону № 481).

Зауважуємо, що відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.