Державна податкова служба України розглянула звернення Товаристващодо застосування норм податкового законодавства у період дії воєнного стану та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, до 06 квітня 2022 року Товариство перебувало на загальній системі оподаткування та було зареєстроване платником ПДВ.
З06 квітня 2022 року Товариство перейшлона спрощену систему оподаткування зі сплатою єдиного податку за ставкою 2 відсотки доходу.
Товариство просить надати індивідуальну податкову консультаціющодо:
1) термінів реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) податкових накладних, складених в період з 24.02.2022 до дати переходу Товариства на спрощену систему оподаткування зі сплатою єдиного податку за ставкою 2 відсотки доходу;
2) впливуна податковий кредит покупців відсутності реєстрації в ЄРПН Товариством до 15 липня 2022року таких податкових накладних;
3) можливості повернення Товариства на загальну систему оподаткування з поновленням реєстрації як платника ПДВ та надалі – повторного переходу Товариства наспрощену систему оподаткування зі сплатою єдиного податку за ставкою 2 відсотки доходу у разі відмови від такого режиму оподаткування;
4) порядку застосування строків, визначених пунктом 198.6 статті198 розділу V ПКУ, для формування покупцями податкового кредиту у разі відсутності реєстрації Товариством податкових накладнихпротягом 365 календарних днів з дати здійснення операції з постачання товарів/послугза період з 24.02.2022 до дати переходу товариства на спрощену систему оподаткування зі сплатою єдиного податку за ставкою 2 відсотки доходу.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).
Пунктом 44.1 статті 44 глави 1 розділу ІІ ПКУ визначено, що для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, веденняяких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формуванняпоказників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим пункту 44.1 статті 44 глави 1 розділу ІІ ПКУ.
Законом України від 16 липня 1999 року № 996-XIV "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні"(далі – Закон № 996) передбачено, що податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку(частина друга статті 3Закону № 996).
З 24 лютого 2022 року на території України Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" (далі – Указ № 64/2022) запроваджено воєнний стан.
Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом № 64/2022, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених пунктом69 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ.
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділами 2 і 10 розділу XX ПКУ.
Згідно з пунктами 201.1 та 201.10 статті 201 розділу VПКУ при здійсненні операції з постачання товарів/послуг на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений ПКУ термін.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Правила формування податкового кредиту встановлено статтею 198 розділу VПКУ.
Згідно з пунктом 198.3 статті 198 розділу VПКУ податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 розділу VПКУ, протягом такого звітного періоду у зв'язку з придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг, придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.
Не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв’язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в ЄРПН податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями (тимчасовими, додатковими та іншими видами митних декларацій, за якими сплачуються суми податку до бюджету при ввезенні товарів на митну територію України), іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 розділу VПКУ.
Податкові накладні, отримані з ЄРПН, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту (пункт 198.6 статті 198 розділу VПКУ).
У разі якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму податку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в ЄРПН, таке право зберігається за ним протягом365 календарних днів з дати складення податкової накладної/розрахунку коригування.
Суми податку, сплачені (нараховані) у зв’язку з придбанням товарів/послуг, зазначені в податкових накладних/розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в ЄРПН з порушенням строку реєстрації, включаються до податкового кредиту за звітний податковий період, в якому зареєстровано податкові накладні/розрахунки коригування до таких податкових накладних в ЄРПН, але не пізніше ніж через 365 календарних днів з дати складення податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних.
Пунктом 322 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ встановлено, що тимчасово, за податкові періоди лютий, березень, квітень, травень 2022 року за операціями з придбання товарів/послуг, за якими в ЄРПН постачальниками не зареєстровано податкові накладні та/або розрахунки коригування до них, платники податку включають до складу податкового кредиту звітного (податкового) періоду суми податку на додану вартість, сплачені (нараховані) у складі вартості придбаних товарів/послуг, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання товарів/послуг відповідно до Закону № 996.
Особливості застосування спрощеної системи оподаткування встановлені главою 1 розділу ХІV та підрозділами 8 і 10 розділу ХХ ПКУ.
Підпунктом 298.1.4 пункту 298.1 статті 298 глави 1 розділу ХІV ПКУ визначено, що суб'єкт господарювання, який є платником інших податків і зборів відповідно до норм ПКУ, може прийняти рішення про перехід на спрощену систему оподаткування шляхом подання заяви до контролюючого органу не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку наступного календарного кварталу. Такий суб'єкт господарювання може здійснити перехід на спрощену систему оподаткування один раз протягом календарного року.
Тимчасово, з 1 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, положення розділу XIV ПКУ застосовуються з урахуванням особливостей, встановлених пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ ПКУ.
Для платників єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, відсоткова ставка єдиного податку встановлюється у розмірі 2 відсотки доходу, визначеного відповідно до статті 292 глави 1 розділу ХІV ПКУ (підпункт 9.4 пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ ПКУ).
Згідно з підпунктом 9.5 пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ ПКУплатники єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені цим пунктом (далі – платники єдиного податку за ставкою 2 відсотки), звільняються від обов'язку нарахування та сплати податку на додану вартість за операціями з постачання товарів, робіт та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, а також від подання податкової звітності з податку на додану вартість, а їх реєстрація платником податку на додану вартість є призупиненою.
Під призупиненням реєстрації платником податку на додану вартість для цілей пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ ПКУ розуміється, що для платників єдиного податку за ставкою 2 відсотки, призупиняються права та обов'язки, встановлені розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ (у тому числі щодо формування податкового кредиту) на період використання особливостей оподаткування, встановлених вказаним пунктом.
Згідно з підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ платники єдиного податку за ставкою 2 відсотки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання податкових обов’язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня переходу таких платників на застосування особливостей оподаткування єдиним податком третьої групи за ставкою 2 відсотки доходуза умови виконання ними таких податкових обов’язків, щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з дня переходу на систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування єдиним податком за ставкою 2 відсоткидоходу.
Щодо питань 1, 2
Для платників єдиного податку за ставкою 2 відсотки підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ окремо встановлено термін, протягом якого такі платники зобов’язані забезпечити виконання своїх податкових обов’язків (у тому числі реєстрацію в ЄРПН податкових накладних), граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня переходу таких платників на спрощену систему оподаткування зі сплатою єдиного податку за ставкою 2 відсотки, а саме протягом 60 календарних днів з дня переходу на систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до переходу на сплату єдиного податку за ставкою 2 відсотки (відновлення реєстрації платника ПДВ).
Платник податку – покупець, який починаючи з 24 лютого 2022 року придбав товари/послуги у особи, яка на час здійснення такої операції була зареєстрована платником ПДВ та надалі стала платником єдиного податку за ставкою 2 відсотки, у зв’язку з чим її реєстрація платником ПДВ стала призупиненою, може сформувати податковий кредит за звітні періоди, у яких було придбано такі товари/послуги, на підставі первинних (розрахункових) документів. Право на такий податковий кредит зберігається за умови, якщо податкові накладні, складені за такими операціями, будуть зареєстровані в ЄРПН постачальником протягом 60 календарних днів з дня відновлення його реєстрації платником ПДВ.
Додатково ДПС інформує, що відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ до 15 липня 2022 року зареєструвати в ЄРПН податкові накладні / розрахунки коригування за операціями, здійсненими у лютому-травні 2022 року, повинні були платники податку, які мають можливість своєчасновиконувати податкові обов'язки та реєстрація яких платником ПДВ не була призупинена.
Щодо питання 3
Правилами застосування спрощеної системи оподаткування та сплати єдиного податку, встановленими пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ ПКУ на час воєнного стану, не визначено окремих особливостей щодо періоду, протягом якого може бути здійснений перехід на застосування спрощеної системи оподаткування протягом року, повернення на систему оподаткування, з якої такий перехід відбувся, та кількості таких переходів. Таким чином зазначене питання регулюється загальними правилами застосування спрощеної системи оподаткування, які визначені главою 1 розділу ХІV ПКУ.
Так, підпунктом298.1.4 пункту 298.1 статті 298 глави 1 розділу ХІV ПКУ визначено, що суб’єкт господарювання може здійснити перехід на спрощену систему оподаткування один раз протягом календарного року.
Враховуючи зазначене, у разі самостійної відмови платника від застосування спрощеної системи оподаткування зі сплатою єдиного податкуза ставкою 2 відсотки у зв’язку з його поверненням насистему оподаткування, на якій такий платник перебував до переходу на сплату єдиного податку за ставкою 2 відсотки (зокрема, відновлення реєстрації платником ПДВ) такий платник не матиме права повторно обрати спрощену систему оподаткування протягом такого календарного року.
Щодо питання 4
За товарами/послугами, придбаними у лютому-травні 2022 року у особи, яка надалі стала платником єдиного податку за ставкою 2 відсотки, покупець відповідно до пункту 322 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ може сформувати податковий кредит на підставі первинних (розрахункових) документів у звітному (податковому) періоді, в якому було придбано такі товари/послуги.
Крім того, необхідно враховувати норми підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ, згідно з яким для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім:
дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в ЄРПН, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу ІІ ПКУ, сплати податків та зборів платниками податків;
строків проведення камеральних перевірок, складення актів, подання та розгляду заперечень, визначення грошових зобов’язань, прийняття, надсилання та оскарження податкового повідомлення-рішення за результатами камеральних перевірок, нарахування пені;
строків проведення фактичних та документальних позапланових перевірок, складення актів, подання та розгляду заперечень, додаткових документів та пояснень, визначення грошових зобов’язань, прийняття, надсилання та оскарження податкового повідомлення-рішення, адміністративного арешту майна за результатами фактичних перевірок.
Також пунктом 102.9 статті 102 глави 9 розділу ІІ ПКУ передбачено, що на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, що вводиться в Україні, зупиняється перебіг строків, визначених ПКУ, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи(у тому числі і визначених пунктом 198.6 статті 198 розділу V ПКУ), крім випадків, передбачених ПКУ.
Разом з тим будь-який платник податку (у тому числі покупець товарів/послуг, про які йдеться у зверненні, та який формує податковий кредит за операціями з їх придбання), у разі виникнення необхідності має право звернутися до контролюючого органу для отримання індивідуальної податкової консультації із відповідним зверненням, оформленим відповідно до вимог пункту 52.1 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ.
Відповідно до норм чинного законодавства (стаття 36 розділу І ПКУ) платники податку зобов’язані самостійно декларувати свої податкові зобов’язання та повинні самостійно визначати відповідність здійснюваних ними операцій тим, які перераховані ПКУ.
Згідно з пунктом 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |