Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення товариства з обмеженою відповідальністю (далі – Товариство), керуючись положеннями статті 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє таке.
Відповідно до звернення Товариство здійснює діяльність з організації та проведення азартних ігор казино у мережі інтернет на підставі відповідної ліцензії.
У зв’язку із складністю розуміння законодавства у сфері здійснення розрахункових операцій Товариство звернулось до податкового органу із наступними запитанням щодо наявності у нього обов’язку застосування реєстраторів розрахункових операцій (далі – РРО) та програмних РРО:
Звертаємо увагу, що у зверненні не достатньо деталізовано суть здійснюваних Товариством господарських операцій та здійснення розрахунків із гравцями, оскільки, для цілей застосування РРО або програмних РРО не має значення який спосіб для оплати обрав покупець (споживач), а має значення, який запропоновано Товариством.
Так, із контексту звернення вбачається, що Товариством ставиться питання щодо застосування РРО та програмних РРО при поповненні гравцями «Депозитів» чи «Ігрових рахунків», і поряд із цим описуються лише правовідносини Товариства із банківськими та фінансовими установами, у тому числі і щодо розрахунків із застосуванням IBAN.
Враховуючи зазначене, відповідь надається із урахуванням наведеної у зверненні інформації та на підставі загальних норм законодавства у сфері здійснення розрахункових операцій.
Правові засади застосування РРО та програмних РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначено Законом України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265), а правові засади здійснення державного регулювання господарської діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні, визначає правові, економічні, соціальні та організаційні умови функціонування азартних ігор визначено Законом України від 14 липня 2020 року № 768-IX «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» (далі – Закон № 768).
Відповідно до визначень, наведених у статті 2 Закону № 265, розрахункова операція – це приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки – оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.
Суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) зобов’язані, зокрема, проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через РРО або програмні РРО та надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції (пункти 1 та 2 статті 3 Закону № 265).
Порядок застосування РРО/ПРРО та здійснення розрахунків за товари (роботи, послуги) встановлено статтею 3 Закону № 265 та наказом Міністерства фінансів України від 14 червня 2016 року № 547 «Про затвердження порядків щодо реєстрації реєстраторів розрахункових операцій та книг обліку розрахункових операцій».
Законодавство України ототожнює .готівкові розрахункові операції з розрахунковими операціями, здійсненими за допомогою POS-терміналів та платіжних сервісів, що використовують реквізити платіжних карток банківських установ в мережі Інтернет, які проводяться суб’єктами господарювання всіх форм власності, у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а тому обов’язок суб’єкта господарювання застосовувати РРО/ПРРО при отриманні оплати за товари (послуги) залежить не від форми оплати, а виникає відповідно до способу її здійснення.
Як зазначалось вище, для Товариства, як суб’єкта господарювання на якого поширюється дія Закону № 265, для цілей застосування РРО/ПРРО має значення лише спосіб, який запропоновано Товариством покупцю.
Відповідно до визначень, які вживаються в пунктах 28 та 32 частини 1 статті 1 Закону № 768,
клієнтський рахунок гравця це частина онлайн-системи організатора азартних ігор, що забезпечує гравця повною інформацією про його дії, угоди, укладені з організатором азартних ігор, баланс електронних грошових замінників, а також містить інформацію, необхідну для ідентифікації гравця;
ігровий замінник гривні це матеріальний засіб гри в азартних іграх, зокрема монетоподібний значок, фішка, жетон або електронна картка, а також електронний грошовий замінник, що містить інформацію про його номінал, дає можливість зробити ставку в азартній грі та придбавається в обмін на грошові кошти у касі організатора азартних ігор, а після завершення азартної гри підлягає поверненню в касу для обміну його на відповідний грошовий еквівалент;
каса це місце, в якому здійснюються продаж (видача) та обмін ігрових замінників гривні, електронних грошових замінників, поповнення ігрових рахунків, прийняття ставок від гравців, виплата (видача) виграшів (призів) за результатами проведення азартної гри та інші дії.
Відповідно до спеціальних вимог до організації та проведення азартних ігор в мережі інтернет,визначених статтею 24 Закону № 768, організація та проведення азартних ігор в мережі інтернет здійснюється організатором азартних ігор під брендом організатора азартних ігор на підставі відповідної ліцензії відповідно до вимог цього Закону та законодавства про азартні ігри виключно через онлайн-системи організаторів азартних ігор, що відповідають вимогам цього Закону.
Гравець самостійно створює клієнтський рахунок гравця (особистий кабінет) в онлайн-системі організатора азартних ігор.
Організатору азартних ігор у мережі інтернет забороняється давати можливість гравцю грати у кредит або із розстроченням платежу, або з наступною оплатою, крім оплати ставки кредитними або дебетовими картками за наявності авторизації платежу.
Виходячи зі змісту звернення, а також посилання Товариства на положення пункту 14 статті 9 Закону № 265, вбачається, що Товариство позиціонує здійснення своєї діяльності виключно як надання послуг, та як результат можливістю використання пільг щодо не застосування РРО або програмних РРО.
Водночас, із системного аналізу, зазначених вище положень законодавства, вбачається, що гравець, який зареєструвався в онлайн-системі організатора азартних ігор та бажає внести ставку в азартній онлайн грі придбаває для цього електронний грошовий замінник, в момент придбання якого виникає розрахункова операція.
Встановлена пільга пунктом 14 статті 9 Закону № 265 щодо не обов’язковості застосування РРО або програмних РРО може бути застосована у разі провадження суб’єктом господарювання діяльності лише з надання послуг (без реалізації товарів, виконання робіт таким суб’єктом господарювання) та за умови проведення розрахунків за надані послуги виключно за допомогою банківських систем дистанційного обслуговування та/або сервісів переказу коштів.
Як результат, продаж електронних грошових замінників гравцям та обмін на гривні (виплата виграшів) не є послугою та вимагає обов’язкового, на загальних підставах, застосування Товариством РРО або програмних РРО як організатором азартних ігор.
Поряд з цим, слід зазначити, щовідповідно до звернення, Правила організатора азартних ігор та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет, які розмішені на сайті Товариства (далі – Правила Товариства), містять таке визначення як «Депозит», відповідно до якого – це сума грошових коштів, що внесена гравцем на клієнтський (ігровий) рахунок, для участі у азартних іграх.
Зі змісту звернення та визначення Клієнтського (ігрового) рахунку гравця, наведеного у Правилах Товариства, не вбачається, що на такому рахунку має відображатися сума депозиту.
Водночас, положення Закону № 768 не містить такого поняття як «Депозит», а визначає,що клієнтський рахунок гравцямістить лише баланс електронних грошових замінників
Враховуючи викладене, поповнення «Депозитів» слід розцінювати як операції із попередньої оплати електронних грошових замінників, а тому, у разі якщо приймання попередньої оплати за товари (послуги) підпадає під визначення розрахункової операції, суб’єкт господарювання зобов’язаний провести таку операцію із застосуванням РРО або програмних РРО та видати фіскальний чек на повну суму покупки не залежно від того чи придбавав гравець електронні грошові замінники на момент внесення такої попередньої оплати.
В залежності від того чи є така попередня оплата, оплатою електронних грошових замінників чи буде спрямована на їх оплату у майбутньому у фіскальному чеку слід зазначити або назву товару або опис господарської операції, яка максимально близько характеризує її суть.
У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер, діє в межах законодавства, яке було чинним на момент надання такої консультації і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |