Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення «_______» (далі – НПУ) щодо оподаткування неприбуткових організацій у період дії правового режиму воєнного стану та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
Згідно із зверненням НПУ є недержавною професійною організацією, яка об’єднує всіх нотаріусів України на засадах обов’язкового членства відповідно до Закону України від 2 вересня 1993 року № 3425-XII «Про нотаріат» зі змінами та доповненнями (далі – Закон № 3425) та здійснює професійне самоврядування у сфері нотаріату.
НПУ є неприбутковою організацією, яка внесена до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі – Реєстр), та має структурні підрозділи – відділення НПУ в областях.
У зв’язку з військовим станом з метою захисту України до лав Збройних Сил України серед інших залучаються і нотаріуси. Виходячи з таких надзвичайних обставин, НПУ з метою захисту прав мобілізованих нотаріусів отримує запити про надання допомоги для придбання військового спорядження для таких нотаріусів.
Питання звернення про надання індивідуальної податкової консультації такі:
1. Чи може НПУ (та її відділення в областях) здійснювати видатки на виплату одноразової допомоги нотаріусам, мобілізованим до лав Збройних Сил України, для придбання військового спорядження без втрати відповідного статусу НПУ як неприбуткової організації та за яких умов?
2. Чи може НПУ (та її відділення в областях) здійснювати видатки на виплату одноразової допомоги нотаріусам, мобілізованим до лав Збройних Сил України, для придбання військового спорядження в межах відповідного статусу НПУ як неприбуткової організації, однак за умови сплати / утримання відповідних податків / зборів з таких виплат / видатків?
Щодо питань 1 – 2
Пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу встановлено, що не є платниками податку на прибуток підприємств неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.
Так, згідно з п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа та організація (далі – неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:
утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників у розумінні Цивільного кодексу України), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду, іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення відповідно до закону (для недержавних пенсійних фондів), або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об’єднання та асоціації об’єднань співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельні кооперативи;
внесена контролюючим органом до Реєстру.
Доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (абзац перший п.п. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу).
При цьому, пункт 133.4 ст. 133 Кодексу на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану застосовується з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу.
Згідно з п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану не вважається порушенням вимог п. 133.4 ст. 134 Кодексу передача майна, надання послуг неприбутковою організацією, використання доходів (прибутків) неприбуткової організації для фінансування видатків, не пов’язаних з реалізацією мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами, за умови що такі послуги, майно добровільно перераховані (надані, передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, добровольчим формуванням територіальних громад, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави, а також на користь центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладам охорони здоров’я державної, комунальної власності, та/або структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, та/або грошові кошти, перераховані на спеціальні рахунки, відкриті Національним банком України для збору коштів, та/або наданням благодійної допомоги фізичним особам, які не є засновниками, учасниками таких організацій або пов’язаними з ними особами та які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, де проводяться (проводилися) бойові дії, та/або вимушено залишили місце проживання у зв’язку з проведенням бойових дій у таких населених пунктах та, в тому числі, взяті у встановленому законодавством порядку на облік у структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад.
З урахуванням викладеного вище обов’язковими умовами перебування організації у статусі неприбуткової є, зокрема, заборона розподілу доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб та використання своїх доходів (прибутків) виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.
Водночас, на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану не вважається порушенням вимог п. 133.4 ст. 133 Кодексу здійснення неприбутковою організацією передачі майна, надання послуг, благодійної допомоги, використання доходів (прибутків) для фінансування видатків, не пов’язаних з реалізацією мети та напрямів діяльності, передбачених її установчими документами, на цілі, що визначені пунктом 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу.
Згідно з п.п. 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 Кодексу до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам пункту 133.4 ст. 133 Кодексу і не є платниками податку на прибуток підприємств, можуть бути віднесені, зокрема, інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам цього пункту.
Порядок правового регулювання діяльності нотаріату в Україні встановлює Закон № 3425.
Відповідно до ст. 16 Закону № 3425 професійне самоврядування нотаріусів здійснюється через НПУ та її органи. НПУ є організацією, яка здійснює професійне самоврядування у сфері нотаріату.
НПУ є неприбутковою юридичною особою, має свою печатку. Діяльність НПУ здійснюється відповідно до законодавства та її статуту. Повноваження НПУ визначаються Законом № 3425 та її статутом.
До повноважень НПУ належать, зокрема, представлення інтересів нотаріальних палат та нотаріусів у державних та інших установах; забезпечення захисту соціальних та професійних прав нотаріусів.
Отже, функція НПУ у статусі неприбуткової організації щодо забезпечення захисту соціальних прав конкретних нотаріусів (членів НПУ) можлива, якщо такий захист не передбачає розподілу отриманих доходів (прибутків) на користь членів такої організації та пов’язаних з ними осіб. Тобто у випадку здійснення НПУ та структурними підрозділами такої організації окремим її членам виплат у вигляді одноразової допомоги тим нотаріусам, які мобілізовані до лав Збройних Сил України, для придбання військового спорядження за рахунок доходів НПУ проведення таких операцій призведе до розподілу отриманих доходів на користь членів НПУ та порушення вимог абзацу третього п. 133.4 ст. 133 Кодексу щодо перебування такої організації у Реєстрі.
При цьому зауважимо, що враховуючи положення п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, серед переліку можливих отримувачів добровільної фінансової допомоги, надання якої неприбутковою організацією не призведе до порушення вимог, встановлених пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу, таких фізичних осіб як військовослужбовці окремо не визначено.
Натомість, на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану не є підставою для виключення неприбуткової організації з Реєстру проведення такою організацією операцій з добровільного перерахування коштів для потреб забезпечення оборони держави, зокрема, безпосередньо Збройним Силам України, що є військовим формуванням, на яке відповідно до Конституції України покладаються оборона України, захист її суверенітету, територіальної цілісності і недоторканності, згідно з частиною першою ст. 1 Закону України від 6 грудня 1991 року № 1934-ХІІ «Про Збройні Сили України» (зі змінами та доповненнями).
Тож, діяльність НПУ у статусі неприбуткової організації не повинна суперечити вимогам профільного закону, а видатки повинні спрямовуватись на фінансування утримання такої організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів її діяльності, з урахуванням виключень, передбачених пунктом 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |