Державна податкова служба України розглянула звернення
Товариства щодо нарахування податкових зобов’язань з податку на додану вартість при здійсненні операції зі списання товарів (виробів) медичного призначення та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.
У своєму зверненні Товариство повідомило, що 23 квітня 2020 р. придбало у нерезидента INNOVATION BIOTECH (BEIJNO) CO.LTD (Китай) та ввезено на митну територію України швидкі тести COVID-19 за кодом УКТ ЗЕД 3822 00 00 00 для надання благодійної допомоги.
Під час розмитнення товару Товариством було сплачено податок на додану вартість, оскільки на момент розмитнення медичного виробу були відсутні декларація про відповідність, повідомлення Міністерства охорони здоров’я України про введення в обіг та/або експлуатацію медичних виробів. Однак до податкового кредиту така сума податку на додану вартість Товариством не була віднесена.
19 травня 2020 року Товариство отримало повідомлення МОЗ України № 24-04/13895/2-20 про введення в обіг та експлуатацію окремих медичних виробів, стосовно яких не виконані вимоги технічних регламентів, але використання яких необхідно в інтересах охорони здоров’я та надано дозвіл на введення в обіг та/або експлуатації швидких тестів COVID-19 отриманих від нерезидента INNOVATION BIOTECH (BEIJNO) CO.LTD (Китай).
Більшість тестів були безоплатно надані медичним закладам. Однак, у частини тестів вийшов термін придатності, в зв’язку з чим Товариством у грудні 2021 р. було вирішено списати такі товарно-матеріальні цінності з балансу підприємства.
Враховуючи викладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 розділу І Кодексу).
Правові основи оподаткування податком на додану вартість встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.
Правила формування податкових зобов’язань та податкового кредиту з податку на додану вартість встановлено статтями 187 та 198 розділу V Кодексу.
Підпунктом «ґ» пункту 198.1 статті 198 розділу V Кодексу зазначено, що до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з ввезення товарів та/або необоротних активів на митну територію України.
При цьому для операцій із ввезення на митну територію України товарів датою віднесення сум податку до податкового кредиту є дата сплати податку за податковими зобов’язаннями згідно з пунктом 187.8 статті 187 розділу V Кодексу (пункт 198.2 статті 198 розділу V Кодексу ).
Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
Документом, що посвідчує право на віднесення сум податку до податкового кредиту у разі ввезення товарів на митну територію України, є митна декларація, оформлена відповідно до вимог законодавства, яка підтверджує сплату податку (пункт 201.12 статті 201 розділу V Кодексу ).
Якщо митне оформлення завершено, електронна митна декларація, оформлена за допомогою автоматизованої системи митного оформлення, що підтверджує сплату податку на додану вартість, є підставою для формування податкового кредиту.
Згідно з пунктом 71 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу (з урахуванням внесених змін) тимчасово, на період, що закінчується останнім календарним днем місяця, в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України, від оподаткування податком на додану вартість звільняються такі операції з:
ввезення на митну територію України товарів (в тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України;
постачання на митній території України товарів (в тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України.
У разі здійснення операцій, звільнених відповідно до пункту 71 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу, положення пункту 198.5 статті 198 розділу V Кодексу та положення статті 199 розділу V Кодексу не застосовуються щодо таких операцій.
Норми вказаного вище пункту Кодексу застосовуються до операцій, здійснених починаючи з 17 березня 2020 року.
Перелік товарів (у тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, операції з ввезення яких на митну територію України та/або операції з постачання яких на митній території України звільняються від оподаткування податком на додану вартість, встановлений пунктом 71 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2020 року № 224 зі змінами та доповненнями (далі - Перелік № 224).
Головним критерієм для застосування пільги з оподаткування, встановленої пунктом 71 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу, є включення товару до Переліку
№ 224.
Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм Кодексу і вказаних вище нормативно-правових актів, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.
Щодо питання 1
При митному оформленні товарів, що ввозяться на митну територію України, платник податку, що здійснив сплату податку на додану вартість за податковими зобов’язаннями згідно з пунктом 187.8 статті 187 розділу V Кодексу, на дату такої сплати включає суми податку до податкового кредиту на підставі належним чином оформленої митної декларації.
Щодо питання 2
У разі списання товарно-матеріальних цінностей (в тому числі товарів (виробів) медичного призначення) у зв’язку з визнанням їх непридатними для використання, такі товарно-матеріальні цінності не можуть бути використані у межах господарської діяльності підприємства.
Оскільки платником податку на додану вартість здійснюється операція зі списання товарно-матеріальних цінностей (в тому числі товарів (виробів) медичного призначення), то вони починають використовуватись в операціях, що не є господарською діяльністю такого платника податку.
Як зазначено у зверненні Товариства, при ввезенні товарів (виробів) медичного призначення Товариством було сплачено податок на додану вартість при розмитненні та оформлено митну декларацію.
Такі суми податку на додану вартість підлягали включенню до складу податкового кредиту відповідного звітного періоду на підставі належним чином оформленої митної декларації.
Враховуючи викладене, у разі, якщо товарно-матеріальні цінності (в тому числі товари (вироби) медичного призначення) ввезені з нарахуванням податку на додану вартість, то при їх списанні податкові зобов’язання з податку на додану вартість нараховуються відповідно до пункту 198.5 статті 198 розділу V Кодексу незалежно від того чи були такі суми податку на додану вартість, сплачені при розмитненні, включені до складу податкового кредиту чи ні.
Щодо питання 3
Щодо отримання роз’яснення стосовно наявності окремого порядку списання товарів (виробів) медичного призначення ДПС пропонує звернутися до Міністерства охорони здоров’я України як до головного органу у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, зокрема здійснює нормативно-правове регулювання у сфері охорони здоров’я.
З питань порядку ліквідації матеріальних активів, які обліковуються платником податку у складі запасів, в зв'язку з їх фізичним або моральним старінням та документального оформлення ліквідації зазначених активів доцільно звернутись до Міністерства фінансів України.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |