X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 07.07.2022 р. № 994/ІПК/99-00-21-03-02-06

Державна податкова служба України розглянула звернення                                    щодо окремих питань, пов’язаних із отриманням з бюджету компенсації як різниці у тарифах на теплову енергію, та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, Товариство є платником податку на прибуток підприємств на загальних підставах та платником ПДВ, який застосовує касовий метод податкового обліку.

Товариство має ліцензії на виробництво та постачання теплової енергії.

Рішенням Виконавчого комітету (далі – ВК) Товариство визначено постачальником теплової енергії у північній частині міста Суми на опалювальний період 2021/2022 років.

При цьому рішенням ВК було встановлено економічно обґрунтований тариф на постачання теплової енергії для населення. У подальшому ВК прийнято рішення, згідно з яким в опалювальному періоді 2021/2022 рр. при постачанні теплової енергії населенню виконавцями житлово-комунальних послуг (в тому числі і Товариством) мають застосовуються тарифи нижче від економічно обґрунтованих, а різниця у тарифах, яка виникне в результаті не застосування економічно обґрунтованих тарифів на теплову енергію має відшкодовуватися щомісячно за рахунок коштів бюджету міської територіальної громади.

Так, починаючи з 06.11.2021 Товариство при постачанні теплової енергії населенню застосовувало тариф нижче від економічно обґрунтованого.

Рішенням міської ради було затверджено програму відшкодування різниці між тарифами, встановленими в економічно обґрунтованому розмірі на опалювальний період 2021/2022 років, та такими, які фактично застосовували в опалювальному періоді 2021/2022 років на постачання теплової енергії та постачання гарячої води  населенню (далі – Програма)

Як невід’ємну частину Програми було затверджено порядок відшкодування різниці між тарифами, встановленими в економічно обґрунтованому розмірі на опалювальний період 2021/2022 років, та такими, які фактично застосовувалися в опалювальному періоді 2021/2022 років на постачання теплової енергії та гарячої води населенню.

Департаментом інфраструктури міста міської ради було направлено на підпис Товариству договір про відшкодування різниці між тарифами встановленими в економічно обґрунтованому розмірі на опалювальний період 2021/2022 років, та такими, які фактично застосовувались в опалювальному періоді 2021/2022 років на постачання теплової енергії та гарячої води населенню (далі – Договір).

Умовами Договору передбачено, що суми відшкодування різниці між тарифами використовуються Товариством виключно за цільовим призначенням: за енергоносії (природний газ, вугілля, електроенергія), послуги з розподілу, транспортування енергоносіїв, централізоване водопостачання і водовідведення, та що сторони, після визначення суми відшкодування, погоджують напрямки використання Товариством бюджетних коштів.

З огляду на викладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:

1) чи є суми бюджетних коштів, які щомісячно отримуються на підставі зазначених у зверненні рішень міської ради, перерахунком вартості товарної продукції / цільовим фінансуванням? Чи повинні такі суми бюджетних коштів відображатися у бухгалтерській, фінансовій звітності, а саме у «Звіті про фінансові результати» за формою Ф2 у рядку «Дохід від реалізації продукції» чи у «Звіті про фінансові результати» за формою Ф2 як інші доходи?;

2) чи необхідно Товариству нараховувати ПДВ на суму компенсації різниці у тарифах на постачання теплової енергії, що має щомісячно перераховуватися Товариству на підставі відповідних рішень міської ради?;

3) чи необхідно Товариству нараховувати податкові зобов’язання з ПДВ на різницю у тарифах, нараховану за листопад та грудень 2021 року при отриманні із загального фонду бюджету міської територіальної громади відповідних коштів як різниці у тарифах?

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).

Відповідно до пунктів 5.2 і 5.3 статті 5 розділу І ПКУ у разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ. Інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.

Виробнича дотація з бюджету - фінансова допомога з боку держави, що надається суб'єкту господарювання на безповоротній основі з метою зміцнення його фінансово-економічного становища та/або для забезпечення виробництва товарів, виконання робіт, надання послуг (підпункт 14.1.16 пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ).

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.

Відповідно до підпункту 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання товарів/послуг у частині суми компенсації на покриття різниці між фактичними витратами та регульованими цінами (тарифами) у вигляді виробничої дотації з бюджету.

Пунктом 188.1 статті 188 розділу V ПКУ визначено, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 розділу VІ ПКУ, збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв'язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб'єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).

До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв'язку з компенсацією вартості товарів/послуг.

До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, які постачаються (за виключенням суми компенсації на покриття різниці між фактичними витратами та регульованими цінами (тарифами) у вигляді виробничої дотації з бюджету та/або суми відшкодування орендодавцю - бюджетній установі витрат на утримання наданого в оренду нерухомого майна, на комунальні послуги та на енергоносії), та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку.

Правила формування податкових зобов’язань з ПДВ та складання податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних і їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних встановлено статтями 187, 201 розділу V та пунктом 44 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ.

Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм ПКУ і вказаних вище нормативно-правових актів, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.

Щодо питання 1

Визначення статусу коштів, які отримуються Товариством на підставі зазначених у зверненні рішень міської ради, та правомірність відображення таких коштів у бухгалтерській та фінансовій звітності не належить до компетенції ДПС.

З порушених питань ДПС рекомендує звернутися до Міністерства фінансів України як до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності.

Щодо питань 2 і 3

Операція Товариства з постачання теплової енергії населенню є об’єктом оподаткування ПДВ та оподатковується податком у порядку, встановленому ПКУ для таких операцій, з нарахуванням податкових зобов’язань з ПДВ за ставкою              20 відсотків.

Операція Товариства з постачання теплової енергії населенню, оплата за яку здійснюється за рахунок отриманої суми компенсації, призначеної на покриття різниці між фактичними витратами та регульованими цінами (тарифами) у вигляді виробничої дотації з бюджету, підлягає звільненню від оподаткування ПДВ відповідно до підпункту 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ.

Якщо у розглянутій ситуації сума грошових коштів, що отримується Товариством з бюджету, за своєю фактичною сутністю та у розумінні норм підпункту 14.1.16 пункту 14.1 статті 14 розділу І та пункту 188.1 статті 188 розділу V ПКУ є компенсацією на покриття різниці між фактичними витратами та регульованими цінами (тарифами) у вигляді виробничої дотації з бюджету, то така сума грошових коштів до бази оподаткування ПДВ операції з постачання теплової енергії населенню не включається, і, відповідно, на таку суму податкові зобов’язання з ПДВ не нараховуються.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).