Державна податкова служба України відповідно до статті 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) розглянула звернення Товариства стосовно особливостей оподаткування операцій з добровільної безоплатної передачі тютюнових виробів, у тому числі вироблених та маркованих (включаючи мову) відповідно до вимог іноземних країн, на користь Збройних Сил України, добровольчих формувань територіальних громад, інших військових формувань через благодійні фонди та повідомляє.
Товариство у своєму зверненні зазначає, що здійснює виробництво сигарет, як для місцевого ринку так і для експорту. З початком повномасштабного вторгнення російської федерації на територію України, до Товариства звертаються, і органи влади, і благодійні фонди з проханням надати тютюнові вироби на користь та для потреб Збройних сил України і територіальної оборони. Товариство потребує індивідуальної податкової консультації, пов’язаної зі застосуванням норм Податкового кодексу України (далі−Кодекс) саме в період воєнного стану.
Товариство просить надати роз’яснення щодо питання:
«Чи правильно розуміє Товариство, що операції з добровільної передачі благодійним фондам (неприбутковим організаціям) тютюнових виробів, в тому числі і тих, які призначалися для експорту, з метою їх подальшої передачі на користь Збройних Сил України, добровольчих формувань територіальних громад, іншим військовим формуванням не вважаються операціями з реалізації для цілей оподаткування та, в тому числі, не оподатковуються акцизним податком?»
Щодо оподаткування операцій із добровільної безоплатної передачі тютюнових виробів на користь збройних формувань через благодійні фонди
Тютюнові вироби належать до підакцизних товарів відповідно до п. 215.1 ст. 215 Кодексу.
Відповідно до п. 212.1 ст. 212 Кодексу платником акцизного податку, зокрема, є:
особа, постійне представництво, які виробляють підакцизні товари (продукцію) на митній території України, у тому числі з давальницької сировини (п.п. 212.1.1 п. 212.1 ст. 212 Кодексу);
особа – виробник та/або імпортер тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, яка здійснює їх реалізацію для цілей оподаткування акцизним податком з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів за ставкою, визначеною п.п. 215.3.10 п. 215.3 ст. 215 цього Кодексу (п.п. 212.1.17 п. 212.1 ст. 212 Кодексу).
Пунктом 213.1 ст. 213 Кодексу визначено, що об’єктами оподаткування є:
операції з реалізації вироблених в Україні підакцизних товарів (продукції) (п.п. 213.1.1 п. 213.1 ст. 213 Кодексу);
операції з реалізації виробниками та/або імпортерами, у тому числі в роздрібній торгівлі тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, для цілей оподаткування акцизним податком з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів (п.п. 213.1.14 п. 213.1 ст. 213 Кодексу).
Датою виникнення податкових зобов’язань щодо підакцизних товарів (продукції), вироблених на митній території України, є дата їх реалізації особою, яка їх виробляє, незалежно від цілей і напрямів використання надалі таких товарів (продукції), крім випадків, зазначених у ст.ст. 225 та 229 Кодексу (п. 216.1 ст. 216 Кодексу).
Відповідно до п.п. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу реалізація підакцизних товарів (продукції) – це будь-які операції на митній території України, що передбачають відвантаження підакцизних товарів (продукції) згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами з передачею прав власності або без такої, за плату (компенсацію) або без такої, незалежно від строків її надання, а також безоплатного відвантаження товарів, у тому числі з давальницької сировини, реалізація суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів.
Разом з цим зазначаємо, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.
Так, зокрема, відповідно до п.п. 69.5 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу операції з добровільної передачі або відчуження, або вилучення товарів, у тому числі підакцизних, надання послуг на користь Збройних Сил України та добровольчих формувань територіальних громад, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави, органам місцевого самоврядування, а також на користь центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладам охорони здоров’я державної, комунальної власності, та/або структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій без попереднього або наступного відшкодування їх вартості, не вважаються операціями з реалізації для цілей оподаткування.
Таким чином, як випливає із вищезазначеної норми, для того, щоб операція з передачі підакцизних товарів не вважалася їх реалізацією, а отже − не оподатковувалася акцизним податком, необхідна одночасна наявність таких умов:
продукція має бути добровільно передана, відчужена або вилучена;
передача, відчуження чи вилучення має відбуватися на користь визначеного кола осіб (Збройні Сили України, інші військові формування, військові частини, органи місцевого самоврядування тощо);
попереднє або наступне відшкодування вартості такої продукції не передбачається.
Як вказано у запиті, Товариство надає тютюнові вироби, у тому числі вироблені та марковані (включаючи мову) відповідно до вимог іноземних країн, на користь ЗСУ та територіальної оборони, зокрема і через благодійні фонди.
Загальні засади благодійної діяльності визначені Законом України «Про благодійну діяльність та благодійні організації». Відповідно до ст. 4 Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» суб’єктами благодійної діяльності є благодійні організації, які утворені та діють відповідно до цього Закону, а також інші благодійники та бенефіціари. При цьому згідно зі ст. 1 такого Закону:
благодійні організації – юридичні особи приватного права, установчі документи яких визначають благодійну діяльність в одній чи кількох сферах;
інші благодійники – дієздатні фізичні особи або юридичні особи приватного права, які добровільно здійснюють один чи декілька видів благодійної діяльності;
бенефіціари – набувачі благодійної допомоги (фізична особа, неприбуткова організація або територіальна громада), що одержують допомогу від одного чи кількох благодійників для досягнення цілей, визначених цим Законом.
Положення п.п. 69.5 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу внесені Законом України від 15 березня 2022 року № 2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» (далі – Закон № 2120-IX).
Законом № 2120-IX внесено зміни і до п. 216.3 ст. 216 цього Кодексу, які визначають загальні правила оподаткування акцизним податком у будь-який період, а приписи п.п. 69.5 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу додатково встановлюють окремі особливості на період до припинення або скасування воєнного стану на території України (п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу).
Так, відповідно до п. 216.3 ст. 216 Кодексу податкове зобов’язання щодо втраченого підакцизного товару (продукції) не виникає, якщо підакцизний товар передано Збройним Силам України та добровольчим формуванням територіальних громад, Національній гвардії України, Службі безпеки України тощо без попереднього або наступного відшкодування їх вартості.
У положеннях п. 216.3 ст. 216 Кодексу використовується поняття «передано Збройним Силам України», а в межах дії норм п.п. 69.5 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, який діє на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, − «на користь Збройних Сил України».
Також жодних застережень стосовно передачі згідно з п.п. 69.5 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу на користь Збройних Сил України, територіальної оборони тощо тютюнових виробів, вироблених та маркованих (включаючи мову) відповідно до вимог іноземних країн, у нормі не передбачено.
З огляду на вищезазначене не вважатимуться реалізацією підакцизних товарів для цілей оподаткування, а отже, податкове зобов’язання з акцизного податку не визначатиметься за операціями з добровільного надання тютюнових виробів, у тому числі вироблених та маркованих (включаючи мову) відповідно до вимог іноземних країн, за умови, що Товариство передає їх на користь осіб, визначених у п.п. 69.5 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, що підтверджується документально, без попереднього або наступного відшкодування вартості таких тютюнових виробів. При цьому положеннями п.п. 69.5 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу не визначено обов’язок платника податку щодо безпосереднього передання такої допомоги Збройним Силам України, добровольчим формуванням територіальних громад тощо, а лише уточнено коло осіб − кінцевих бенефіціарів, на користь яких здійснюється така операція.
Для застосування цих положень Кодексу також має бути документальне підтвердження цільової спрямованості та цільового призначення (отримання) таких товарів відповідними органами, утвореннями тощо.
Тобто передання через благодійні фонди тютюнових виробів, у тому числі вироблених та маркованих (включаючи мову) відповідно до вимог іноземних країн, на користь ЗСУ та інших бенефіціарів, визначених у положеннях п.п. 69.5 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, не вважається операцією з реалізації для цілей оподаткування акцизним податком, якщо така передача здійснюється безоплатно, на підставі відповідних договорів у яких прописано цільове призначення благодійної допомоги та отримання такої продукції підтверджується відповідними первинними документами, наприклад, актами прийому-передачі товарів (тютюнових виробів).
Наведена позиція також підтримується Міністерством фінансів України (лист від 06.07.2022 № 11320-10-62/14380).
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |