X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 15.07.2022 р. № 1059/ІПК/99-00-21-02-02-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення                             ТОВ (далі – ТОВ) щодо оподаткування податком на прибуток операцій, пов’язаних з виробництвом електричної енергії за «зеленим» тарифомта, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

Як зазначено у зверненні, ТОВ є учасником балансуючої групи «Гарантованого покупця», яка викупляє вироблену електричну енергію у всіх учасників балансуючої групи. Крім реалізації електроенергії Гарантованому покупцю підприємство також надає послуги із зменшення навантаження НЕК «».

Згідно Правил ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307 (в редакції постанови НКРЕКП від 24.06.2019 № 1168) ТОВ уклало договір «Про надання послуги із зменшення навантаження».

Таким чином, виробники, які здійснюють виробництво електричної енергії на об’єктах електроенергетики, що використовують альтернативні джерела енергії, яким встановлено «зелений» тариф в будь-який час можуть отримувати диспетчерські команди та інші розпорядження з метою забезпечення надійної роботи системи, особливо щодо частоти системи, напруги і струму у критичних вузлах та елементах системи передачі відповідно до Кодексу системи передачі.

Розрахунок розміру вартості послуги із зменшення навантаження розраховується відповідно до Правил ринку за кожний розрахунковий період розрахункового місяця.Обсяг недовідпущеноїелектричної енергії визначається розрахунковим шляхом та не обліковується точкою комерційного обліку на межі балансової належності.

Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1.Чинеобхідно коригувати фінансовий результат до оподаткування на вартість послуг по зменшенню навантаження, які ТОВ надає НЕК «», включених до складу доходу у бухгалтерському обліку і врахованому у фінансовому результаті до оподаткування?

2. Чи необхідно коригувати фінансовий результат до оподаткування на собівартість послуги по зменшенню навантаження, наданої НЕК «», включеної до складу витрат у у бухгалтерському обліку і врахованому у фінансовому результаті до оподаткування? Як виділити собівартість наданої послуги із загальної собівартості реалізованої електроенергії?

3. Як розрахувати собівартість реалізованої електричної енергії за «зеленим» тарифом, та витрати на збут електричної енергії за «зеленим» тарифом, за яку виробник отримав чи не отримав оплату на кінець звітного періоду, якщо в обліку підприємства собівартість реалізованої продукції  визначається загалом без поділу на собівартість реалізованої оплаченої та собівартість реалізованої неоплаченої продукції? Який механізм застосовувати, якщо є різні черги та різні тарифи?

Щодо питань 1, 2

Відповідно до абзацу десятого ст. 1 Закону України від 20 лютого 2003 року № 555-IV  «Про альтернативні джерела енергії» (далі – Закон № 555-IV)  відновлювані джерела енергії (далі – ВДЕ) – відновлювані невикопні джерела енергії, а саме енергія сонячна, вітрова, аеротермальна, геотермальна, гідротермальна, енергія хвиль та припливів, гідроенергія, енергія біомаси, газу з органічних відходів, газу каналізаційно-очисних станцій, біогазів.

Згідно абзацу п'ятнадцятого ст. 1 Закон № 555-IV «зелений» тариф –спеціальний тариф, за яким закуповується електрична енергія, вироблена на об'єктах електроенергетики, зокрема на введених в експлуатацію чергах будівництва електричних станцій (пускових комплексах), з альтернативних джерел енергії (а з використанням гідроенергії - лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями).

Відповідно до частини п’ятоїст. 1 Закону України від 13 квітня 2017 року № 2019-VIII «Про ринок електричної енергії»  (далі – Закон № 2019-VIII) балансуюча група – об'єднання учасників ринку, що створюється на підставі договору про створення балансуючої групи, у межах якого визначений договором учасник ринку, який входить до такого об'єднання, несе відповідальність за баланс електричної енергії всіх інших учасників ринку, що входять до такого об'єднання.

Згідно частини шостої ст. 1 Закону № 2019-VIII балансуюча група гарантованого покупця – балансуюча група, в якій стороною, відповідальною за баланс, є гарантований покупець.

Відповідно до п.п.1 розділу I Правил ринку, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018  № 307 (у редакції постанови НКРЕКП від 24.06.2019 № 1168) послуга із зменшення навантаження – послуга із зменшення навантаження ВДЕ з підтримкою, надана в результаті виконання команди оператора системи передачі.

ВДЕ з підтримкою – ВДЕ, яким встановлено «зелений» тариф або які за результатами аукціону набули право на підтримку.

Диспетчерська команда – команда в режимі реального часу оператора системи передачі постачальнику послуг балансування по кожній одиниці постачання послуг з балансування збільшити або зменшити електричне навантаження або постачальнику послуги із зменшення навантаження ВДЕ з підтримкою зменшити електричне навантаження.

Відповідно до п. 58 підрозділу 4 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, до 1 січня 2024 року, платники податку - виробники електричної енергії за «зеленим» тарифом мають право визначати податкове зобов'язання з податку на прибуток підприємств з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті:

1) тимчасово, в період з 1 січня 2022 року до 1 січня 2024 року, фінансовий результат до оподаткування податкового (звітного) періоду зменшується на суму нарахованого у бухгалтерському обліку і врахованого у фінансовому результаті до оподаткування доходу від продажу електричної енергії за «зеленим» тарифом у періоді з 1 січня 2022 року до 1 січня 2024 року, за яким виробник електричної енергії не отримав оплату на кінець звітного періоду;

тимчасово з 1 січня 2022 року фінансовий результат до оподаткування податкового (звітного) періоду збільшується на суму доходу у розмірі погашеної дебіторської заборгованості за продану електричну енергію за «зеленим» тарифом, на який в попередніх звітних періодах зменшувався фінансовий результат до оподаткування відповідно до цього пункту. Положення цього абзацу застосовується до повного погашення дебіторської заборгованості за електричну енергію за «зеленим» тарифом, продану в період, визначений в абзаці першому цього пункту;

2) тимчасово, у період з 1 січня 2022 року до 1 січня 2024 року, фінансовий результат до оподаткування податкового (звітного) періоду збільшується на суму нарахованих у бухгалтерському обліку і врахованих у фінансовому результаті до оподаткування витрат, що формують собівартість реалізованої електричної енергії за «зеленим» тарифом, та витрат на збут електричної енергії за «зеленим» тарифом у періоді з 1 січня 2022 року до 1 січня 2024 року, за яку виробник не отримав оплату на кінець звітного періоду;

тимчасово з 1 січня 2022 року фінансовий результат до оподаткування податкового (звітного) періоду зменшується на суму витрат, що формують собівартість реалізованої електричної енергії за «зеленим» тарифом, та витрат на збут електричної енергії за «зеленим» тарифом, за яку виробник отримав оплату в такому звітному періоді, та на які в попередніх звітних періодах збільшувався фінансовий результат відповідно до цього пункту. Положення цього абзацу застосовується до повного погашення дебіторської заборгованості за електричну енергію за «зеленим» тарифом, продану в період, визначений в абзаці першому цього пункту;

3) платники податку - виробники електричної енергії за «зеленим» тарифом не застосовують різницю, визначену абзацом третім п.п. 139.2.2 п. 139.2 ст. 139 цього Кодексу, у разі списання безнадійної дебіторської заборгованості за електричну енергію за «зеленим» тарифом, що сформувалася за електричну енергію, продану в період, визначений в абзаці першому цього пункту. Положення цього абзацу застосовується також і в період після 1 січня 2024 року.

Враховуючи те, щозменшення навантаження ВДЕ з підтримкою є послугою, що надається виробником електроенергії за «зеленим» тарифом в результаті виконання команди оператора системи передачі, то положення п. 58 підрозділу 4 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу на таку операцію не поширюються.

Щодо питання 3

Згідно з п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями цього Кодексу.

Розділ III Кодексу не містить положень щодо порядку розрахунку  собівартості реалізованої електричної енергії за «зеленим» тарифомта витрат на збут електричної енергії за «зеленим» тарифом, отже, такий розрахунок  здійснюється згідно з правилами бухгалтерського обліку.

Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (частина друга ст. 6 Закону України від 16.07.1999 № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»).

Крім того, порядки (методики) формування цін і тарифів на товари (послуги), що виробляються (надаються) суб'єктами природних монополій та суб'єктами, що провадять діяльність на суміжних ринках у сферах електроенергетики, теплопостачання, централізованого водопостачання і водовідведення, перероблення та захоронення побутових відходів, на ринках природного газу, нафти та нафтопродуктів відповідно до покладених завдань розробляє і затверджує НКРЕКП як державний регулятор у сферах енергетики та комунальних послуг (п.п. 5 п. 4 Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг,затвердженого Указом Президента Українивід 10 вересня 2014 року
№ 715/2014).

Отже, питання порядку розрахунку собівартості реалізованої електричної енергії за «зеленим» тарифом та витрат на збут електричної енергії за «зеленим» тарифом не належить до компетенції ДПС.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).