Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення КП (далі – КП) щодо оподаткування податком на прибуток та податком на додану вартість бюджетних коштів, які виділяються або будуть виділятися з бюджету селищної територіальної громади КП за кодом бюджетної класифікації 2610 «Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям)» для забезпечення належного утримання та функціонування майна територіальної громадита, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
Як зазначено у зверненні, КП було створено на підставі рішення селищної ради від 23.10.2018 № 8-66/VII. КП здійснює роботи із забезпечення розвитку комунального господарства, благоустрою транспортної соціальної інфраструктури населених пунктів громади та здійснює іншу діяльність.
КП є отримувачем бюджетних коштів за кодом бюджетної класифікації 2610 «Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям)».
Цільове фінансування (грошові кошти) надходить КП від головного розпорядника бюджетних коштів на рахунок казначейства, яке у подальшому спрямовується згідно плану використання бюджетних коштів на такі статті: заробітна плата та нарахування на заробітну плату; придбання предметів, обладнання та інвентарю; оплата водопостачання та водовідведення; оплата електроенергії; оплата послуг крім комунальних; на інші поточні видатки.
Укладання договору на виконання робіт з програм благоустрою з подальшим підписанням акту виконаних робіт/наданих послуг між КП та головним розпорядником бюджетних коштів не здійснюється.
КП для отримання коштів за програмою благоустрою звертається до головного розпорядника бюджетних коштів з відповідними заявками на фінансування.
Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
1.Чи є об’єктом оподаткування бюджетні кошти, які виділяються або будуть виділятися з бюджету селищної територіальної громади КП за кодом бюджетної класифікації 2610 «Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям)» для забезпечення належного утримання та функціонування майна територіальної громади, а саме: об’єктів благоустрою комунальної власності (міські автомобільні дороги, мережі зовнішнього вуличного освітлення, парки, сквери, вулична мережа, тротуари, пішохідні доріжки та інше)?
2.Чи повинно КП сплачувати із цих бюджетних коштів податок на додану вартість?
Щодо питання 1
Згідно з п.1.5 Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 12.03.2012р. № 333, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 27.03.2012р. №456/20769 (далі – Інструкція № 333), поточні видатки одержувачів бюджетних коштів здійснюються, зокрема, за кодом економічної класифікації видатків бюджету 2610 «Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям)».
Пунктом 1.6 Інструкції № 333 визначено, що субсидії – це усі невідплатні поточні виплати підприємствам, які не передбачають компенсації у вигляді спеціально обумовлених виплат або товарів і послуг в обмін на проведені платежі, а також видатки, пов'язані з відшкодуванням збитків державних підприємств. Трансфертні платежі – це невідплатні і безповоротні платежі, які не є придбанням товарів чи послуг, наданням кредиту або виплатою непогашеного боргу.
Відповідно до п.п. 2.4.1 п. 2.4 Інструкції № 333 код 2610 «Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям)» включає:
1) субсидії підприємствам (установам та організаціям), поточні видатки одержувачів бюджетних коштів;
2) дотації сільськогосподарським товаровиробникам;
3) субсидії на покриття збитків підприємств, фінансову підтримку підприємств на безповоротній основі, а також інші субсидії;
4) відшкодування відсотків за користування кредитами;
5) державна підтримка громадських організацій;
6) поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям);
7) гранти, що надаються на безоплатній та безповоротній основі для реалізації проектів.
Згідно з п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями цього Кодексу.
Положеннями Кодексу не передбачено різниць для коригування фінансового результату до оподаткування за операціями з отримання з бюджету субсидій та поточних трансфертів для цільового використання (належного утримання та функціонування майна територіальної громади, а саме: об’єктів благоустрою комунальної власності (міські автомобільні дороги, мережі зовнішнього вуличного освітлення, парки, сквери, вулична мережа, тротуари, пішохідні доріжки та інше)).
Такі операції відображаються за правилами бухгалтерського обліку при визначенні фінансового результату до оподаткування.
Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (частина друга ст. 6 Закону України від 16.07.1999 № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі – Закон № 996)).
Отже, з питання порядку бухгалтерського обліку операцій з отримання субсидій та поточних трансфертів доцільно звернутись до Міністерства фінансів України.
Щодо питання 2
Згідно з підпунктами «а» і «б» п. 185.1 ст. 185 Кодексу об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до ст. 186 Кодексу розташоване на митній території України.
Під постачанням послуг розуміється будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об'єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об'єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності (п.п. 14.1.185 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).
Продаж результатів робіт (послуг) – будь-які операції господарського, цивільно-правового характеру з виконання робіт, надання послуг, надання права на користування або розпоряджання товарами, у тому числі нематеріальними активами та іншими об'єктами власності, що не є товарами, за умови компенсації їх вартості, а також операції з безоплатного надання результатів робіт (послуг) (п.п. 14.1.203 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).
Пунктом 188.1 ст. 188 Кодексу визначено, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 п. 213.1 ст. 213 Кодексу, збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв'язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб'єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв'язку з компенсацією вартості товарів/послуг.
Відповідно до п.п. 196.1.6 п. 196.1 ст. 196 Кодексу не є об'єктом оподаткування ПДВ операції з виплат у грошовій формі заробітної плати (інших прирівняних до неї виплат), а також пенсій, стипендій, субсидій, дотацій за рахунок бюджетів або Пенсійного фонду України чи інших фондів загальнообов'язкового соціального страхування (крім тих, що надаються у майновій формі).
Правила формування податкових зобов’язань і податкового кредиту з ПДВ та складання податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних і їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) встановлено статтями 187, 198 і 201 Кодексу.
Пунктом 187.7 ст. 187 Кодексу визначено, що датою виникнення податкових зобов'язань у разі постачання товарів/послуг з оплатою за рахунок бюджетних коштів є дата зарахування таких коштів на банківський рахунок платника податку або дата отримання відповідної компенсації у будь-якій іншій формі, включаючи зменшення заборгованості такого платника податку за його зобов'язаннями перед бюджетом.
Згідно з пунктами 201.1, 201.7 та 201.10 ст. 201 Кодексу при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг на дату виникнення податкових зобов’язань платник податку зобов’язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлені Кодексом терміни.Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм Кодексу та інших нормативно-правових актів зазначених вище, опису питання і фактичних обставин, що наявні у зверненні, ДПС повідомляє, що платники податків при визначенні порядку оподаткування здійснюваних ними операцій повинні керуватися одним із основних принципів бухгалтерського обліку − превалювання сутності над формою (операції обліковуються відповідно до їх сутності, а не лише виходячи з їх юридичної форми (ст. 4 Закону № 996). Для цілей податкового обліку беруться до уваги економічні наслідки, створені господарськими операціями, а не особливості оформлення таких операцій.
Об’єктом оподаткування ПДВ згідно з п. 185.1 ст. 185 Кодексу є, зокрема операції платника ПДВ з постачання товарів/послуг, місцем постачання яких відповідно до ст. 186 Кодексу визначено митну територію України, а не операції із отримання коштів (у тому числі бюджетних коштів).
При цьому виникнення об’єкта оподаткування ПДВ та нарахування податкових зобов’язань з ПДВ не залежить від напрямку використання(придбання матеріалів, палива, виплату заробітної плати, оплати послуг тощо) отримувачем грошових коштів та від статусу таких коштів (бюджетні чи небюджетні).
Оскільки з огляду на положення пункту 1.1 Правил складання паспортів бюджетних програм місцевих бюджетів та звітів про їх виконання, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 26.08.2014 № 836, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 10.09.2014 за № 1104/25881 бюджетні кошти спрямовуються для цілей надання послуг у межах виконання відповідної бюджетної програми, то для цілей оподаткування ПДВ бюджетні кошти, що отримує КП, можуть розцінюватись як оплата вартості поставлених/наданихКПробіт/послуг покупцю/отримувачу при умові, що безпосереднім постачальником таких робіт/послуг виступатиме КП.
Так, якщо бюджетні кошти, що отримує КП, за своєю економічною сутністює оплатою вартості товарів/послуг, поставлених/наданих безпосередньо КП покупцю/отримувачу, операції з постачання яких є об’єктом оподаткування ПДВ та оподатковуються у загальновстановленому порядку, то такібюджетні коштивключаються до бази оподаткування ПДВ таких операцій. За такими операціями на дату перерахування покупцем (отримувачем) послуг/робіт бюджетних коштів на банківський рахунок КП у підприємства виникає обов’язок щодо нарахування податкових зобов’язань з ПДВ, складання та реєстрації в ЄРПН податкової накладної та відображення таких податкових зобов’язань у складі податкової декларації з ПДВ.
Якщо бюджетні кошти, що отримує КП,не є оплатою вартості товарів/послуг, операції з постачання яких є об’єктом оподаткування ПДВ, то при отриманні таких бюджетних коштів податкових наслідків з ПДВ у КП не виникає.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |