Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Підприємства щодо надання індивідуальної податкової консультації стосовно необхідності застосування коефіцієнту 1,5 при нарахуванні та сплаті акцизного податку,відповідно до п. 16 підрозділу 5 розділу XX «Перехідні положення»Податкового кодексу України (далі - Кодекс)та керуючись статтею 52 Кодексу в межах компетенції повідомляє.
Підприємство повідомляє, що у зв’язку з повномасштабною збройною агресією Російської Федерації Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення Воєнного стану в Україні» з 24 лютого 2022 рокуведено воєнний стан в Україні, з міркувань безпеки та добробуту власних співробітників Підприємство вимушено зупинило діяльність власної фабрики, тобто, починаючи з 24 лютого 2022 року Підприємство не виробляло та й не здійснювало реалізацію тютюнових виробів.
У свою чергу, Товариство також було змушене повністю зупинити діяльність власної фабрики та не має можливості відновити виробництво, більше того одну із будівель, що розташована на території Товариства, було зруйновано внаслідок військової агресії Російської Федерації у травні 2022 року та станом на сьогодні ліквідувати пошкодження неможливо.
Починаючи з квітня 2022 року Підприємство частково відновило роботу власної фабрики, однак об’єми виробництва та реалізації тютюнових виробів наразі є мінімальними.
Враховуючи ситуацію, що склалася, та намір Підприємства й Товариства продовжити власну діяльність на території України задля задоволення попиту на товари компаній, компанії прийняли рішення налагодити тимчасову співпрацю, а саме укласти договори з виробництва тютюнових виробів на замовлення (далі - Договір виробництва), відповідно до якого Підприємство вироблятиме тютюнові вироби на замовлення Товариства і продаватиме таку продукцію безпосередньо Товариству.
На даний момент проєкт Договору ще погоджується сторонами. Проте компанії планують, що в рамках Договору виробництва Підприємство реалізує на користь Товариства приблизно 6 мільярдів цигарок по 500 мільйонів цигарок щомісяця.
З урахуванням значних об’ємів реалізації тютюнових виробів в рамках Договору виробництва, Підприємство значно збільшить закупівлю акцизних марок в порівнянні з минулими періодами, реалізацію таких тютюнових виробів і, як результат, враховуючи, що Підприємство повністю зупиняло власну діяльність (виробництво та реалізацію тютюнових виробів) з лютого по квітень 2022 року, середньомісячний обсяг реалізації тютюнових виробів Підприємства, ймовірно, перевищить 115 відсотків середньомісячного обсягу реалізації на митній території України тютюнових виробів Підприємства за попередні дев’ять календарних місяців, що передують трьом звітним місяцям поспіль, що передують місяцю, в якому підвищуються ставки акцизного податку на тютюнові вироби.
Беручи до уваги дані обставини, може виникнути питання щодо необхідності застосування Підприємством коефіцієнту 1,5 при нарахуванні та сплаті Підприємством акцизного податку в рамках Договору виробництва відповідно до п. 16 Підрозділу 5 Розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
Позиція Підприємства
Пунктом 16 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу визначено наступне: тимчасово, до 31 грудня 2029 року включно, установити, що:
протягом трьох звітних місяців поспіль, що передують місяцю, в якому підвищуються ставки акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну, середньомісячний обсяг продажу марок акцизного податку підприємству-виробнику та/або імпортеру тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну продавцем марок акцизного податку не може перевищувати 115 відсотків середньомісячного обсягу реалізації на митній території України тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну таким підприємством-виробником та/або імпортером за попередні дев'ять календарних місяців;
протягом трьох звітних місяців поспіль, що передують місяцю, в якому підвищуються ставки акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну, з обсягів реалізації на внутрішньому ринку тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну виробниками та/або ввезення на митну територію України імпортерами, що перевищує 115 відсотків середньомісячного обсягу реалізації на внутрішньому ринку такої продукції або її ввезення таким підприємством-виробником та/або імпортером за попередні дев'ять місяців, що передують трьом звітним місяцям поспіль, що передують місяцю, в якому підвищуються ставки акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну, акцизний податок сплачується із застосуванням коефіцієнта 1,5.
Тобто,зазначений пункт Кодексу визначає механізм застосування правил «антифорстолінгу» в Україні. Правила «антифорстолінгу» були запроваджені починаючи з 2017 року та в подальшому, у 2021 році, були змінені відповідно до Закону України від 30 листопада 2021 року№ 1914-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень».
Пункт 111.1 статті 111 Кодексу визначає, що:за порушення законів з питань оподаткуваннята іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються види юридичної відповідальності, зокрема фінансова (п.п. 111.1.1 п. 111.1 ст. 111 Кодексу).
Пункт 111.2 статті 111Кодексу тлумачить, у якому вигляді може бути застосована фінансова відповідальність, а саме: фінансовавідповідальність,що встановлюється згідно з іншими законами, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, може застосовуватися у вигляді штрафних (фінансових) санкцій (штрафів)та/або пені.
Тобто, виходячи з тлумачення вище зазначених положень Кодексу щодо фінансової відповідальності та п. 16 підрозділу 5 розділу ХХ«Перехідні положення» Кодексу, в розумінні законодавства України застосування коефіцієнту 1,5 при сплаті акцизного податку у разі реалізації тютюнових виробів у кількості, що перевищує 115відсотків середньомісячного обсягу реалізації на внутрішньому ринку такої продукції або її ввезення таким платником за попередні дев’ять місяців, що передують трьом звітним місяцям поспіль, що передують місяцю, в якому підвищуються ставки акцизного податку на тютюнові вироби, є фактично запобіжною мірою впливу (покарання) - фінансовою санкцією.
В свою чергу, п.п. 112.8.9 п. 112.8 ст. 112 Кодексу зазначає наступне: обставинами, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, є: вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс- мажору);
Тобто, відповідно до норм Кодексу запобіжні міри впливу (покарання) - фінансові санкції не застосовуються за діяння вчинені внаслідок непереборної сили (форс-мажору).
Частиноюдругою п. 141 Закону України «Про торгово-промислові палати в України» від 02.12.1997 року № 671/97-ВР визначено форс-мажорні обставини, а саме:
форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об’єктивно унеможливлюють виконаннязобов’язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо),обов’язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме:загроза війни,збройний конфліктабо серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.
Більше того Торгово-промисловою палатою України було оприлюднено лист від 28.02.2022 № 2024/02.-7.1, яким повідомлено, що на підставі ст.ст. 14,141 Закону України від 02 грудня 1997 року № 671/97-ВР «Про торгово-промислові палати в Україні»військова агресія російської федерації проти України єфорс- мажорною обставиною (обставиною непереборної сили), яка діє з 24 лютого 2022 року до її офіційного закінчення, тобто, до закінчення воєнного стану в Україні.
Враховуючи факти, які викликані форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили), що вплинули на діяльність Підприємства та Товариства, а саме зупинка виробництва тютюнових виробів Підприємства та Товариства, неможливість швидкого відновлення виробництво Товариства через продовження активних бойових дій та пошкодження будівлі на території фабрики, на думкуПідприємства протягом перших дев’яти місяців із дати початку співпраці між Підприємством та Товариством, Підприємствомає право не застосовувати коефіцієнт 1,5, у разі реалізації тютюнових виробів у кількості, що перевищує115 відсотків середньомісячного обсягу реалізації на внутрішньому ринку продукції, виробленої Підприємством за попередні дев’ять місяців (тобто, до Підприємства не повинні застосовуватися обмеження, встановлені п. 16 підрозділу 5 розділу XX «Перехідні положення»Кодексу). Більше того, збільшення закупівлі марок акцизного податку Підприємством не викликане штучним накопиченням запасів тютюнових виробів перед підвищенням ставки акцизного податку, а викликанегосподарською необхідністю та форс-мажорними обставинами (обставинами , непереборної сили).
ОкремоПідприємство звертає увагу, що закупівля марок акцизного податку в рамках тимчасового співробітництваПідприємства та Товариства призведе до збільшення бюджетних надходжень з акцизного податку та податку на додану вартість протягом 2022 року, а також забезпечить додаткові робочі місця для громадян України, що будуть залучені на виробництві тютюнових виробів та забезпечить підтримку тютюнового бізнесу в Україні в цілому та в повній мірі задовольнить попит споживачів в Україні.
Підприємство просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступного питання, враховуючи наступні умови:
зупинку виробництва тютюнових виробів Підприємства, яка викликана форс-мажорними обставинами, з початком воєнних дій в Україні (з 24 лютого 2022 року);
зупинку виробництва тютюнових виробів Товариства, яка викликана форс-мажорними обставинами, з початком воєнних дій в Україні (з 24 лютого 2022 року);
неможливість швидко відновити виробництво Товариства, зокрема через руйнування будівлі на території фабрики ;
Підприємство та Товариство бажають налагодити тимчасову співпрацю в Україні, в тому числі, для уникнення дефіциту тютюнових виробів на ринку;
для співпраці, прийняли рішення укласти договір, відповідно до якого Підприємство вироблятиме тютюнові вироби на замовлення Товариства та продаватиме таку продукцію безпосередньо Товариству;
недавнє відновлення виробництва Підприємства та суттєве збільшення такого виробництва замовленнями від Товариства призведе до суттєвого збільшення закупівлі марок акцизного податку; таке збільшення закупівлі не викликане штучним накопиченням запасів тютюнових виробів перед підвищенням ставки акцизного податку, а викликане господарською необхідністю та форс-мажорними обставинами.
Підприємство вважає, що протягом перших дванадцяти місяців із дати початку співпраці між Підприємством та Товариством, Підприємство має право не застосовувати коефіцієнт 1,5, у разі реалізації на внутрішньому ринку тютюнових виробів у кількості, що перевищує 115 відсотків середньомісячного обсягу реалізації на внутрішньому ринку продукції, виробленої Підприємством за попередні дев’ять місяців, та до Підприємства не застосовуються обмеження щодо кількості придбання марок акцизного податку, встановлені п. 16 підрозділу 5 розділу XX«Перехідні положення» Кодексу.
Щодо зазначеного питання.
Кодекс регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства пункт 1.1 статті 1 Кодексу.
Пунктом 111.1 статті 111 Кодексу встановлено, що за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються такі види юридичної відповідальності:
фінансова (підпункт 111.1.1 пункту 111.1 статті 111 Кодексу);
адміністративна (підпункт 111.1.2 пункту 111.1 статті 111 Кодексу);
кримінальна (підпункт 111.1.3 пункту 111.1 статті 111 Кодексу).
Відповіднодо пункту 111.2 статті 111 Кодексу фінансова відповідальність за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства встановлюється та застосовується згідно з цим Кодексом та іншими законами. Фінансова відповідальність, що встановлюється згідно з цим Кодексом, застосовується у вигляді штрафних (фінансових) санкцій (штрафів).
Відповіднодо пункту 29.1 статті 29 Кодексу обчислення суми податку здійснюється шляхом множення бази оподаткування на ставку податкуіз/без застосуваннямвідповіднихкоефіцієнтів.
З 01.01.2022 набув чинності Закон України від 30.11.2021 № 1914-ХІ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» в частині доповнення пунктом 16 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу такого змісту: тимчасово, до 31 грудня 2029 року включно, установити, що:
протягом трьох звітних місяців поспіль, що передують місяцю, в якому підвищуються ставки акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну, середньомісячний обсяг продажу марок акцизного податку підприємству-виробнику та/або імпортеру тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну продавцем марок акцизного податку не може перевищувати 115 відсотків середньомісячного обсягу реалізації на митній території України тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну таким підприємством-виробником та/або імпортером за попередні дев'ять календарних місяців;
протягом трьох звітних місяців поспіль, що передують місяцю, в якому підвищуються ставки акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну, з обсягів реалізації на внутрішньому ринку тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну виробниками та/або ввезення на митну територію України імпортерами, що перевищує 115 відсотків середньомісячного обсягу реалізації на внутрішньому ринку такої продукції або її ввезення таким підприємством-виробником та/або імпортером за попередні дев'ять місяців, що передують трьом звітним місяцям поспіль, що передують місяцю, в якому підвищуються ставки акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну, акцизний податок сплачується із застосуванням коефіцієнта 1,5.
Отже, пунктом 16 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу будь-які обмеження чи заборони щодо обсягу реалізації на митній території України тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну виробниками та/або ввезення імпортерами зазначеної продукції на митну територію України не встановлено.
Натомість Кодексом передбачено застосування коефіцієнта 1,5 – при сплаті акцизного податку з обсягів реалізації на внутрішньому ринку тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну виробниками та/або їх ввезення на митну територію України імпортерами, що перевищують 115 відсотків середньомісячного обсягу за період, визначений пунктом 16 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.
Отже, перевищення середньомісячного обсягу реалізації та/або ввезення на митну територію України тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну понад обсяги, визначені пунктом 16 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу та застосування визначеного цим пунктом коефіцієнта 1,5 при обчисленні суми акцизного податку, відповідно до пункту 29.1 статті 29 Кодексу, не є порушенням податкового законодавства, за яке передбачено застосування фінансової відповідальності у вигляді штрафних (фінансових) санкцій (штрафів).
Відповідно до чинних норм п. 16 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу та з урахуванням підвищення ставок акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну з 01 січня 2023 року (згідно з п. 17 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу) передбачається застосування коефіцієнту до ставок акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну:
три звітні місяці поспіль, що передують місяцю, в якому підвищуються ставки акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну – це жовтень, листопад та грудень 2022 року;
середньомісячний обсяг реалізації на митній території України тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, необхідний для придбання марок акцизного податку у жовтні, листопаді та грудні місяцях 2022 року підприємством-виробником та/або імпортером тютюнових виробів слід обраховувати, виходячи з обсягу продукції, реалізованої виробником/ввезеної імпортером за попередні дев’ять місяців, що передують цим трьом звітним місяцям поспіль, тобто за січень-вересень 2022 року;
для розрахунку сплати акцизного податку із застосуванням коефіцієнта 1,5 у разі перевищення 115 відсотків середньомісячного обсягу реалізації на внутрішньому ринку враховується середньомісячний обсяг реалізації тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну на внутрішньому ринку або її ввезення таким підприємством-виробником та/або імпортером за попередні дев'ять місяців, тобто за січень-вересень 2022 року.
При цьому Кодексом не передбачено будь-яких виключень, які дозволили б суб’єктам господарювання не застосовувати норми пункту 16 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.
Отже, у випадку укладання Підприємством угоди щодо виробництва тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюнуна замовлення іншим суб’єктам господарювання та подальшого їх продажу таким суб’єктам, до Підприємства застосовуються обмеження щодо кількості придбання марок акцизного податку, визначені пункту 16 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, а розрахунок суми акцизного податку здійснюється Підприємством також з урахуванням пункту 16 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.
Поряд з цим інформуємо, що пунктом 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема статтями 52 і 53 розділу II Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Відповіднодо пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальнаподатковаконсультаціямаєіндивідуальний характер і можевикористовуватисьвиключноплатникомподатків, якомунаданотакуконсультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |