Державна податкова служба України розглянула звернення щодо належності послуг контролю за вивантаженням насипних і навалочних вантажів, які переміщуються в режимі транзиту митною територією України, до послуг, пов'язаних з перевезення вантажів транзитом через митну територію України, та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, Підприємство зверталося до ДПС для отримання індивідуальної податкової консультації з питання порядку оподаткування ПДВ операцій з надання послуг контролю за вивантаженням насипних і навалочних вантажів, які переміщуються в режимі транзиту митною територією України.
У індивідуальній податковій консультації від 30.09.2021, яка зареєстрована в Єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій за № 3640/ІПК/99-00-21-03-02-06 (далі – ІПК № 3640) на зазначене звернення Підприємства, ДПС роз’яснила, що:
згідно з пунктом 197.8 статті 197 ПКУ операції з постачання послуг з перевезення (переміщення) пасажирів та вантажів транзитом через митну територію України, а також з постачання послуг, пов'язаних із таким перевезенням (переміщенням), звільняються від оподаткування ПДВ;
у разі якщо послуги з контролю за вивантаженням насипних і навалочних вантажів, які переміщуються в режимі транзиту митною територією України, методом зняття кузова вагонів з візків у морському порту належать до категорії послуг, визначених пунктом 197.8 статті 197 ПКУ, то операції з постачання таких послуг звільняються від оподаткування ПДВ;
якщо такі послуги не належать до категорії послуг, визначених пунктом 197.8 статті 197 ПКУ, то операції з постачання таких послуг підлягають оподаткуванню ПДВ на загальних підставах за ставкою 20 відсотків.
У зверненні Підприємство зазначає, що між Підприємством та постачальником послуг з контролю за вивантаженням насипних і навалочних вантажів методом зняття кузова вагонів з візків у морському порту, що надаються при здійсненні транзитного перевезення таких вантажів, триває суперечка щодо застосування положень пункту 197.8 статті 197 ПКУ до операцій з постачання таких послуг.
Підприємство просить надати індивідуальну податкову консультацію щодо належності послуг з контролю за вивантаженням насипних і навалочних вантажів методом зняття кузова вагонів з візків у морському порту, що надаються при здійсненні транзитного перевезення таких вантажів, до послуг, пов'язаних із перевезенням (переміщенням) таких вантажів транзитом через митну територію України у розумінні пункту 197.8 статті 197 ПКУ.
Положення про Державну податкову службу України затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 № 227 (далі – Положення). Згідно з Положенням, Державна податкова служба України (ДПС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
Підпунктом 70 пункту 4 Положення встановлено, що ДПС відповідно до покладених на неї завдань надає індивідуальні податкові консультації, інформаційно-довідкові послуги з питань податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на ДПС.
Порядок надання індивідуальних податкових консультацій встановлено статтею 52 ПКУ.
Відповідно до пункту 52.1 статті 52 ПКУ індивідуальна податкова консультація надається контролюючим органом платнику податку за його зверненням та стосується практичного застосування окремих норм податкового законодавства.
В межах надання індивідуальної податкової консультації контролюючий орган не здійснює аналіз господарської діяльності платника та класифікацію видів господарських операцій, що ним проводяться, у тому числі в частині визначення відповідності наданих платником послуг тій чи іншій категорії послуг (зокрема, щодо належності послуг контролю за вивантаженням насипних і навалочних вантажів, які переміщуються в режимі транзиту митною територією України, до послуг, пов'язаних з перевезенням вантажів транзитом через митну територію України).
Згідно зі статтею 36 ПКУ платники податку зобов’язані самостійно декларувати свої податкові зобов’язання та повинні самостійно визначати відповідність здійснюваних ними операцій тим, які перераховані ПКУ.
Врегулювання питань господарських правовідносин між суб’єктами господарювання не належить до компетенції Державної податкової служби України. Відповідно до статей 15 та 16 Цивільного кодексу України юридична або фізична особа має право на захист свого цивільного права або інтересу у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Зокрема, такі особи мають право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Разом з тим ДПС повідомляє, що згідно з постановою Верховного суду України від 19 лютого 2021 року у справі № 814/1520/16 «…За визначенням термінів, наведених у статті 1 Закону України від 20 жовтня 1999 року №1172-XIV «Про транзит вантажів» (далі - Закон про транзит), транзит вантажів - це перевезення транспортними засобами транзиту транзитних вантажів під митним контролем через територію України між двома пунктами або в межах одного пункту пропуску через державний кордон України, а транзитні послуги (роботи) - безпосередньо пов`язана з транзитом вантажів підприємницька діяльність учасників транзиту, що здійснюється в межах договорів (контрактів) перевезення, транспортного експедирування, доручення, агентських угод тощо; при цьому учасниками транзиту є вантажовласники та суб`єкти підприємницької діяльності (перевізники, порти, станції, експедитори, морські агенти, декларанти та інші), які у встановленому порядку надають (виконують) транзитні послуги (роботи).
За змістом положень статті 7 Закону про транзит транзитні послуги (роботи) призначаються для споживання та використання за межами митної території України і надаються (виконуються) на підставі відповідних дво - чи багатосторонніх договорів (контрактів) між учасниками транзиту. Договори (контракти) про надання (виконання) транзитних послуг (робіт) укладаються як між резидентами і нерезидентами, так і між самими резидентами і нерезидентами, які вільно обирають комплекс транзитних послуг (робіт), їх надавачів (виконавців), а також засоби транзиту залежно від умов перевезень.
Зміст наведених положень у їх системному зв`язку свідчить про те, що застосування пункту 197.8 статті 197 ПК України можливо до правовідносин, предметом яких є надання послуг, пов`язаних із транзитним перевезенням вантажів, однією зі сторін договору, на підставі якого надаються такі послуги, повинен бути вантажовласник (отримувач транзитних послуг). Послуги, які надаються сторонніми організаціями та на підставі окремих договорів підприємству, що надає послуги, пов`язані з транзитним перевезенням вантажів, не звільняються від оподаткування ПДВ на підставі пункту 197.8 статті 197 ПК України…»
Також з метою визначення відповідності послуг, що надаються платником податку, тій чи іншій категорії послуг, а також визначення коду послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (далі – ДКПП), враховуючи лист Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 11.05.2017 № 3411-08/15258-03, ДПС пропонує звернутися до ДП «Науково-дослідний інститут метрології вимірювальних і управляючих систем», яке є розробником ДКПП, за адресою: 79008, м. Львів, вул. Кривоноса, 6.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 ПКУ індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |