X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 26.07.2022 р. № 1145/ІПК/99-00-21-01-01-06

Державна податкова служба України за результатом розгляду звернення товариства з обмеженою відповідальністю (далі – ТОВ) щодо підстав та принципів застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) визначених Законом України 14 серпня 2014 року № 1644-VII «Про санкції» (далі – Закон № 1644),та керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі –Кодекс), в межах компетенції повідомляє.  

У своєму зверненні платник податків повідомив, що має фінансову можливість виконати свої грошові зобов’язання платника податків, однак не може цього зробити у зв’язку з відмовою обслуговуючого банку у здійсненні розрахункових операцій на підставі застосування до нього обмежувальних заходів (санкцій) у вигляді блокування активів.

Враховуючи викладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з такихпитань:

1. Чи підлягає платник податків притягненню до фінансової відповідальності, передбаченої пунктом 124.1, пунктом 124.3
статті 124 Кодексу, якщо прострочення грошового зобов’язання зі сплати податків (зборів) виникло у платника податків у зв’язку із застосуванням до нього обмежувальних заходів (санкцій) у вигляді блокування активів згідно статті 4 Закону № 1644?

2. Чи підлягає банк притягненню до фінансової відповідальності, передбаченої пунктом 124.4 статті 124 Кодексу, за невиконання платіжних доручень платника податків на переказ сум податків (зборів) до державного бюджету України у зв’язку із застосуванням до платника податків обмежувальних заходів (санкцій) у вигляді блокування активів згідно статті 4 Закону № 1644?

3. Чи існує будь-який законний спосіб виконання грошових зобов’язань зі сплати податків і зборів (обов’язкових платежів) платником податків, до якого застосовані обмежувальні заходи (санкції) у вигляді блокування активів згідно статті 4 Закону № 1644? Якщо так, опишіть цей спосіб?

Щодо питань 1, 3

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Як вбачається зі звернення указом Президента України від 21 серпня 2021 року № 378/2021 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 20.08.2021 «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», яким до ТОВ  строком на 3 роки застосований перелік обмежувальних заходів, у тому числі блокування активів – тимчасове обмеження права особи користування та розпорядження належним їй майном.

Правові відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються Кодексом, зокрема визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платники податків та зборів, їх права та обов’язки, компетенція контролюючих органів, повноваження та обов’язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (пункт 1.1 статті 1 Кодексу).

Згідно з підпунктом 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 Кодексу платник податку зобов’язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених Кодексом та законами з питань митної справи.

Відповідно до пункту 36.1 статті 36 Кодексу податковим обов’язком визнається обов’язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені Кодексом, законами з питань митної справи.

Пунктом 36.5 цієї статті встановлено, що відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов’язку несе платник податків, крім випадків, визначених Кодексом або законами з питань митної справи.

Враховуючи зазначене, обов’язок щодо ведення обліку доходів і витрат, складання звітності та сплати податків і зборів є загальним для всіх платників, а також платник податків не звільняється від застосування до нього фінансових (штрафних) санкцій у разі неперерахування, несвоєчасного перерахування податків, зборів та платежів до бюджету з будь-яких причин, крім передбачених чинним законодавством.

Відповідно до пункту 38.1 статті 38 Кодексу виконанням податкового обов’язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов’язань у встановлений податковим законодавством строк.

Податкове зобов’язання – сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк), та/або сума коштів, сформована за рахунок податкових пільг, що були використані платником податків не за цільовим призначенням чи з порушенням порядку їх надання, встановленим цим Кодексом та/або Митним кодексом України (підпункт 14.1.156 пункту 14.1 статті 14 Кодексу).

Таким чином, Кодекс не передбачає особливостей сплати податків і зборів платниками податків, до яких застосовано обмежувальні заходи (санкції), передбачені рішенням Ради національної безпеки і оборони України.

Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок), умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку, визначає Закон України від 08 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон № 2464).

Відповідно до пункту 1 частини другої статті 6 Закону № 2464 платник єдиного внеску зобов’язанийсвоєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок до податкового органу за основним місцем обліку платника єдиного внеску.

У разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати єдиного внеску до платника застосовуються фінансові санкції, передбачені Законом № 2464, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом (частина одинадцята статті 9 Закону № 2464).

Згідно з частиною дванадцятою статті 9 Закону № 2464 єдиний внесок підлягає сплаті незалежно від фінансового стану платника.

За наявності у платника єдиного внеску одночасно із зобов’язаннями із сплати єдиного внеску зобов’язань із сплати податків, інших обов’язкових платежів, передбачених законом, або зобов’язань перед іншими кредиторами зобов’язання із сплати єдиного внеску виконуються в першу чергу і мають пріоритет перед усіма іншими зобов’язаннями, крім зобов’язань з виплати заробітної плати (доходу).

Щодо питання 2

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 4 Закону № 1644 видом санкцій згідно з Законом № 1644 є блокування активів – тимчасове обмеження права особи користуватися та розпоряджатися належним їй майном (у редакції до внесення змін Законом України від 12 травня 2022 року № 2257-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення ефективності санкцій, пов’язаних з активами окремих осіб»).

Згідно з частиною третьою статті 5 Закону № 1644рішення щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій приймається Радою національної безпеки та оборони України, вводяться в дію відповідними указами Президента України та є обов’язковим до виконання.

Відповідно до частини другої статті 6 Закону № 1644закони та інші нормативно-правові акти України діють у частині, що не суперечить цьому Закону.

На виконання вимог законодавства Національний банк України постановою Правління від 01 жовтня 2015 року № 654 «Про забезпечення реалізації і моніторингу ефективності персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» (зі змінами) (далі – постанова НБУ № 654)зобов’язав банки заблоковувати кошти/зупиняти фінансові операції осіб, зазначених у санкційних списках, зокрема шляхом відмови у виконанні розрахункового документа клієнта, зазначеного в санкційних списках, що є ініціатором переказу та до якого застосовані санкції «блокування активів» та/або «зупинення фінансових операцій», та повертати клієнту розрахунковий документа без виконання з проставленням напису про причину його повернення (із зазначенням дати повернення та посиланням на підставу).

Відповідно до пункту 5.1 статті 5 Кодексу поняття, правила та положення, установлені Кодексом та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 Кодексу .

На підставі зазначеного,норми пункту 124.4 статті 124 Кодексу щодо застосування штрафних санкцій не розповсюджуються на банки, які відповідно до вимог постанови НБУ № 654 відмовляють у виконанні розрахункового документа клієнта, зазначеного в санкційних списках, що є ініціатором переказу та до якого застосовані санкції «блокування активів».

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункту 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).