X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 28.07.2022 р. № 1150/ІПК/99-00-09-04-02-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства щодо продажу марок акцизного податку підприємству-виробнику та/або імпортеру тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну перед підвищенням ставки акцизного податку на тютюнові вироби, та керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У зверненні Товариствозазначає, щоє одним із імпортерів тютюнових виробів на митну територію України. Відповідно, як імпортер тютюнових виробів, Товариство придбаває марки акцизного податку встановленого зразка для позначення тютюнових виробів, що ввозяться для споживання на території України.

Пунктом 226.5 статті 226 Кодексу встановлено, що маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовується в електронних сигаретах, здійснюється марками акцизного податку, зразки яких затверджується Кабінетом Міністрів України.

Відповідною постановою затверджено 12 зразків марок акцизного податку для тютюнових виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах, вітчизняного та імпортного виробництва.

При цьому згідно з пунктом 226.8 статті 226 Кодексу виробники та імпортери тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах ведуть облік та звітують про використання марок за видами марок у кількісному виразі.

Також зазначає, що з 01.01.2022 набув чинності Закон України від 30.11.2021 № 1914-ХІ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» в частині доповнення пунктом 16 підрозділу 5 розділу ХХ Кодексу щодо обмеження середньомісячного продажу марок акцизного податку підприємству-виробнику та/або імпортеру тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, який протягом трьох звітних місяців поспіль, що передують місяцю, в якому підвищуються ставки акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну не може перевищувати 115 відсотків середньомісячного обсягу реалізації на митній території України тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну таким підприємством-виробником та/або імпортером за попередні дев'ять календарних місяців. У разі перевищення 115 відсотків середньомісячного обсягу реалізації на митній території України тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну таким підприємством-виробником та/або імпортером за попередні дев’ять календарних місяців, що передують трьом звітним місяцям поспіль, що передують місяцю, в якому підвищуються ставки акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну, акцизний податок сплачується із застосуванням коефіцієнта 1,5.

Разом з цим враховуючи норми статті 16 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон №481), якою встановлено подання до 10 числа наступного місяця звіту про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) тютюнових виробів за встановленою формою, контролюючий орган отримує інформацію щодо обсягу реалізації тютюнових виробів за кожний звітний місяць із затримкою 10 днів.

 

Враховуючи викладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

  1. Обмеження на придбання марок застосовується в розрізі типів марок акцизного податку, тобто окремо по кожному зразку марки чи по кожному виду марки, що придбавається в залежності від середньомісячного обсягу реалізації відповідних тютюнових виробів?
  2. Чи однаковим має бути дев’ятимісячний період для застосування коефіцієнта підвищення акцизного податку у разі перевищення обсягу ввезення на митну територію України  та для цілей визначення обмеження на придбання марок?
  3. Оскільки дев’ятимісячний період для цілей визначення обмеження на придбання марок акцизного податку не містить уточнення «що передують трьом звітним місяцям поспіль (на відміну від положення про застосування коефіцієнта підвищення акцизного податку), вказаний дев’ятимісячний період визначається без прив’язки до уточнення «що передують трьом звітним місяцям поспіль»?
  4. Чи повинні враховуватися для розрахунку середньомісячного обсягу реалізації тютюнових виробів за попередні дев’ять календарних місяців при визначенні обмеження на придбання марок акцизного податку календарні місяці, протягом яких тютюнові вироби не реалізувалися імпортером на території України?
  5. Чи повинні враховуватися для розрахунку середньомісячного обсягу імпорту тютюнових виробів за попередні дев’ять календарних місяців при застосуванні коефіцієнта підвищення акцизного податку календарні місяці, протягом яких тютюнові вироби не імпортувалися?
  6. Чи застосовується коефіцієнт підвищення акцизного податку у разі ввезення нового продукту на митну територію України протягом трьох звітних місяців поспіль, що передують місяцю в якому підвищуються ставки акцизного податку?

 

Щодо зазначених питань

Підрозділ 5 розділу ХХ Кодексу доповнено пунктом 16 згідно з яким тимчасово, до 31 грудня 2029 року включно, установлено, що:

протягом трьох звітних місяців поспіль, що передують місяцю, в якому підвищуються ставки акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну, середньомісячний обсяг продажу марок акцизного податку підприємству-виробнику та/або імпортеру тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну продавцем марок акцизного податку не може перевищувати 115 відсотків середньомісячного обсягу реалізації на митній території України тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну таким підприємством-виробником та/або імпортером за попередні дев'ять календарних місяців;

протягом трьох звітних місяців поспіль, що передують місяцю, в якому підвищуються ставки акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну, з обсягів реалізації на внутрішньому ринку тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну виробниками та/або ввезення на митну територію України імпортерами, що перевищує 115 відсотків середньомісячного обсягу реалізації на внутрішньому ринку такої продукції або її ввезення таким підприємством-виробником та/або імпортером за попередні дев'ять місяців, що передують трьом звітним місяцям поспіль, що передують місяцю, в якому підвищуються ставки акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну, акцизний податок сплачується із застосуванням коефіцієнта 1,5.

Відповідно до пункту 17 підрозділу 5 розділу ХХ Кодексу передбачається підвищення ставок акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну з 01 січня 2023 року, тому враховуючи норми пункту 16 підрозділу 5 розділу ХХ Кодексу у 2022 році:

три звітні місяці поспіль, що передують місяцю, в якому підвищуються ставки акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну це жовтень, листопад та грудень 2022 року;

середньомісячний обсяг реалізації на митній території України тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, необхідний для придбання марок акцизного податку у жовтні, листопаді та грудні місяцях 2022 року підприємством-виробником та/або імпортером тютюнових виробів слід обраховувати виходячи з обсягу продукції, реалізованої виробником/імпортером за попередні дев’ять місяців, що передують цим трьом звітним місяцям поспіль, тобто за січень-вересень 2022 року;

кількість акцизних марок, яка може бути продана протягом трьох місяців поспіль, що передують місяцю, в якому підвищуються ставки акцизного податку має виходити з середньомісячного обсягу реалізації саме того тютюнового виробу, тютюну та промислових замінників тютюну, для маркування яких вони придбаваються;

для розрахунку сплати акцизного податку із застосуванням коефіцієнта 1,5 у разі перевищення 115 відсотків середньомісячного обсягу реалізації на внутрішньому ринку враховується середньомісячний обсяг реалізації тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну на внутрішньому ринку або її ввезення таким підприємством-виробником та/або імпортером за попередні дев'ять місяців, тобто за січень-вересень 2022 року.

Види марок акцизного податку з нанесенням відповідних реквізитів, визначені Положенням про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 № 1251 для вироблених тютюнових виробів–ТВ ЗФ, ТВ БФ, ТВ СГ, ТВЕН В, ТВ ІНШІта імпортованих тютюнових виробів–ТІ ЗФ, ТІ БФ, ТІ СГ, ТВЕН І, ТІ ІНШІ.

Форму Звіту про використання марок акцизного податку затверджено наказом Міністерства фінансів України від 15.02.2021 № 102 «Про затвердження форм заявок-розрахунків на виготовлення та придбання марок акцизного податку, переліків марок акцизного податку, звіту про використання марок акцизного податку та журналів для обліку марок акцизного податку», що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 19.05.2021 № 666/36288 (далі – Звіт).

Таким чином середньомісячний обсяг реалізації вироблених та/або імпортованих тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну

за попередні дев’ять місяців, що передують трьом звітним місяцям поспіль, що передують місяцю, в якому підвищуються ставки акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну необхідний для обчислення обмеження придбання марок акцизного податку та обсягу реалізації, який підлягає оподаткуванню із застосуванням коефіцієнта 1,5(далі – середньомісячний обсяг реалізації) визначається наступним чином:

окремо для виробленої та імпортованої продукції;

для визначення обмеження для придбання марок – виходячи із кількості реалізованих на митній території України тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну за кодами продукції для маркування яких використовується згруповані за відповідними видамимарок акцизного податку, які використовуютьсявиробником (ТВ ЗФ, ТВ БФ,ТВ СГ, ТВЕН В, ТВ ІНШІ) та імпортером (ТІ ЗФ, ТІ БФ,ТІ СГ, ТВЕН І, ТІ ІНШІ),згідно Звіту про обсяги виробництва та реалізації тютюнових виробів (3-РС), форма якого затверджена наказом Міністерства фінансів України від 11.02.2016 № 49;

ділення обсягу реалізованих на митній території України тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну на кількість місячних періодів (на дев’ять), за яких визначається середній показник;

для цілей оподаткування акцизним податком із застосуванням коефіцієнта 1,5 – виходячи із загальної кількості за кожним кодом згідно з УКТ ЗЕД тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну реалізованих підприємством-виробником на внутрішньому ринку або ввезення імпортером, зазначених у декларації акцизного податку;

ділення обсягу реалізованих підприємством-виробником на внутрішньому ринку або ввезення імпортером тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну на кількість місячних періодів (на дев’ять), за яких визначається середній показник;

кількість періодів, за які визначається середній показник, –враховуються всі місяці,в тому числі протягом яких не здійснювалась реалізація та/або імпорт тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну.

З урахуванням положень пункту 16 підрозділу 5 розділу ХХ Кодексу якщо новий продукт, який не ввозився імпортером на митну територію України протягом дев'яти місяців, що передують трьом звітним місяцям поспіль, що передують місяцю, в якому підвищуються ставки акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну (у 2022 році – січень-вересень 2022 року) не входить до складу імпортованих ним товарів відповідно до коду УКТ ЗЕД, які класифікуються у товарній позиції 2402 та 2403,тобто відсутній середньомісячний обсяг ввезених тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну по відношенню до якого визначається перевищення 115 відсотків середньомісячного обсягу реалізації тютюнових виробів (як наведено у прикладі Товариства – у продовж січня вересня 2022 року не ввозилися сигарети з фільтром, а починаючи з жовтня відбулися операції з ввезення), акцизний податок сплачується без застосування коефіцієнта 1,5.

При цьому зазначаємо, що Кодексом не передбачено будь-яких виключень, які дозволяють суб’єктам господарювання не застосовувати норми пункту 16 підрозділу 5 розділу ХХ Кодексу.

Поряд з цим інформуємо, що пунктом 528  підрозділу 10 розділу XX Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема статтями 52 і 53 розділу II Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію