X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 29.07.2022 р. № 1168/ІПК/99-00-21-02-02-06

Державна податкова служба України розглянула звернення Приватного підприємства «_____» (далі – підприємство) щодо окремих питань оподаткування в період дії воєнного стану та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє. 

Згідно із зверненням підприємства такий платник податків здійснює господарську діяльність зі складування товарів. Внаслідок російської військової агресії проти України було пошкоджено товарно-матеріальні цінності, що належать підприємству. У зв’язку із знищенням майна підприємством було проведено інвентаризацію та встановлено нестачу (втрату) товарно-матеріальних цінностей. Зазначені товари були придбані підприємством частково на території України, частково ввезені в Україну в режимі імпорту.

Платник податків зауважує, що Торгово-промислова палата України (далі – ТПП України) видає сертифікат, який підтверджує існування форс-мажорних обставин, що унеможливлюють виконання обов’язків згідно із договором або законодавчими чи іншими нормативними актами, але не передбачено видачі відповідного сертифіката про засвідчення форс-мажорних обставин щодо пошкодження або знищення майна.

Для підприємства, враховуючи викладене вище, необхідним є з’ясування обставин щодо виключного переліку документів, які дають підстави для правомірного формування витрат, які пов’язані з псуванням / пошкодженням майна платника податків, для цілей оподаткування та відносно незастосування норми п. 198.5 ст. 198 Кодексу щодо перерахунку частки використаних товарів в оподатковуваних та неоподатковуваних операціях.

Відповідно у зверненні підприємства поставлено такі питання:

1. Яким є виключний перелік документів, що дають підстави для правомірного формування витрат, які пов’язані з псуванням / пошкодженням майна платника податків через наслідки російської військової агресії проти України?

2. Яким є виключний перелік документів (у тому числі, який саме вид сертифікату ТПП України про засвідчення форс-мажорних обставин), що дають підстави для правомірного незастосування норми п. 198.5 ст. 198 Кодексу щодо перерахунку частки товарів знищених (втрачених) внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного стану, в оподатковуваних та неоподатковуваних операціях згідно з п. 32 1 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу?

Щодо питання 1

Згідно з п. 44.1 ст. 44 Кодексу для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим п. 44.1 ст. 44 Кодексу.

Для обрахунку об'єкта оподаткування платник податку на прибуток підприємств використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування (абзац перший п. 44.2 ст. 44 Кодексу).

Об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств на підставі абзацу першого п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями Кодексу.

Кодексом не передбачено різниць для коригування платником податку на прибуток підприємств фінансового результату до оподаткування за операціями зі списання запасів (у тому числі товарів) та формування витрат, які пов’язані з їх псуванням / пошкодженням.

Такі операції відображаються при визначенні фінансового результату до оподаткування та відповідно об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств згідно з правилами бухгалтерського обліку.

Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (частина друга ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» зі змінами та доповненнями).

Отже, питання бухгалтерського обліку витрат, які пов’язані з псуванням / пошкодженням майна платника податків через наслідки російської військової агресії проти України, та відповідних підтверджуючих документів належить до компетенції Міністерства фінансів України.

Щодо питання 2

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.

Відповідно до пункту 321 підрозділу 2 розділу XX Кодексу тимчасово, протягом дії воєнного, надзвичайного стану, не вважаються використаними платником податку в неоподаткованих ПДВ операціях, або в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку, товари:

придбані в оподатковуваних ПДВ операціях, знищені (втрачені) внаслідок дії обставин непереробної сили у період дії воєнного, надзвичайного стану;

придбані в оподатковуваних ПДВ операціях та передані в державну чи комунальну власність, у тому числі на користь добровольчих формувань територіальних громад, а також надані на користь інших осіб для потреб забезпечення оборони України у період дії воєнного, надзвичайного стану.

До наведених у цьому пункті операцій норми пункту 198.5 ст. 198 Кодексу не застосовуються.

Отже, при знищенні (втраті) під час дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану товарів, придбаних з ПДВ, як до запровадження дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, так і в період його дії, а також при передачі в державну чи комунальну власність, у т. ч. на користь добровольчих формувань територіальних громад, та наданні на користь інших осіб для потреб забезпечення оборони України податкові зобов’язання з ПДВ не нараховуються та податковий кредит, сформований при їх придбанні, не коригується.

Дію обставин непереборної сили засвідчує ТПП України. Листом ТПП України від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1 підтверджено, що введення військового стану в Україні з 24.02.2022 до його офіційного закінчення є обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами).

З метою фіксації знищення (втрати) товарів внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного, надзвичайного стану платнику податку доцільно:

провести інвентаризацію;

звернутися до органів Державної служби України з надзвичайних ситуацій, які мають скласти акт пошкодження майна із зазначенням причини;

звернутись до місцевих органів влади, які можуть додатково підтвердити факт знищення товарів;

здійснити всі можливі заходи з фіксації факту пошкодження майна (фото-/відеозйомка).

Водночас, регулювання питань методології бухгалтерського обліку здійснюється Міністерством фінансів України, тому з питань оформлення, відображення у первинних документах та документального підтвердження знищення (втрат) товарів внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного, надзвичайного стану платнику податку доцільно звернутися до Міністерства фінансів України.

Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.