X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 29.07.2022 р. № 1172/ІПК/99-00-21-03-03-06

Державна податкова служба України відповідно до статті 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) розглянула звернення Товариства стосовно змін до порядку сплати податків з роздрібного продажу тютюнових виробів, прийнятих Законом України від 30 листопада 2021 року   № 1914-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» (далі – Закон № 1914) та повідомляє.

Товариство у своєму зверненні зазначає, що основним видом економічної діяльності є роздрібна торгівля.

Товариство просить надати роз’яснення щодо питань:

1. «Перенесення сплати 5% акцизного податку з роздрібного продажу тютюнових виробів на виробників та імпортерів відноситься до тютюнових виробів вироблених з 01.01.2022?»

З 30 квітня 2022 року набрав чинності Закон України від 21 квітня 2022 року № 2218-IX «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» («Голос України» від 30.04.2022 № 96 (7846)). Згідно з п. 3 розділу ІІ Прикінцевих положень зазначеного закону змінено дату введення в дію змін до Бюджетного кодексу України щодо впровадження в дію порядку зарахування до місцевих бюджетів 5 % акцизного податку з роздрібного продажу тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, який сплачується їх імпортерами й виробниками. Дату перенесено на 1 травня 2022 року замість 1 січня 2023 року.

Із внесенням змін до Бюджетного кодексу України з 01.05.2022 набули чинності норми Закону № 1914, щодо перенесення на виробників та імпортерів обов’язку сплачувати 5 % акцизний податок з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах.

Отже, з 01 травня 2022 року обов`язок, щодо сплати акцизного податок з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах переноситься на виробників та імпортерів тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, вироблених з 01 квітня 2022 року  та  рідин, що використовуються в електронних сигаретах, які вироблені з 01 січня 2022 року.

При цьому, відповідно до п. 40 підрозділу 5 розділу XX Кодексу, тимчасово, до 1 січня 2023 року, сплата акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів (тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну), вироблених до 01 квітня 2022 року, в тому числі іноземними виробниками, та не реалізованих кінцевим споживачам до 01 квітня 2022 року, здійснюється у порядку та на умовах, що діяли до 01 квітня 2022 року.

2. «Чи потрібно нараховувати суб`єктом роздрібної торгівлі 5 % акцизного податку на залишки тютюнових виробів, отриманих ним до 01.01.2022?»

Базою оподаткування підакцизного товару  (продукції) із застосуванням адвалорних ставок є: вартість ввезеного та виробленого реалізованого товару (продукції), за встановленими імпортером та виробником максимальними роздрібними цінами з урахуванням податку на додану вартість та акцизного податку (п.п. 214.1.1. та п.п. 214.1.2 п. 214.1 ст. 214 Кодексу).

Максимальні роздрібні ціни - ціни, встановлені на підакцизні товари (продукцію з урахуванням усіх видів податків (зборів). Акцизний податок з реалізованих суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів не включається до максимальної роздрібної ціни.

Максимальні роздрібні ціни на підакцизні товари (продукцію) встановлюються для тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, виробниками або імпортерами товарів (продукції) шляхом декларування таких цін у порядку, встановленому цим Кодексом. Продаж суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, на які встановлюються максимальні роздрібні ціни, не може здійснюватися за цінами, вищими за максимальні роздрібні ціни, збільшені на суму акцизного податку з роздрібної торгівлі підакцизних товарів (п.п. 14.1.106 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Крім того, частиною другою статті 17 Закону України від 19.12.1995       № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» встановлені штрафні санкції у разі продажу суб’єктами роздрібної торгівлі тютюнових виробів за цінами, що перевищують максимальні роздрібні ціни, збільшені на суму акцизного податку з роздрібного продажу підакцизних товарів – у розмірі 100 відсотків вартості наявних у суб'єкта господарювання тютюнових виробів, але не менше 10000 гривень.

Враховуючи вищевикладене, відповідно до п. 40 підрозділу 5 розділу XX Кодексу, до 01 січня 2023 року суб’єкт господарювання роздрібної торгівлі, який не є виробником та імпортером, здійснює продаж залишків тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, закуплених ним до 01.01.2022 та не реалізованих кінцевим споживачам до 01 квітня 2022 року за цінами, не вищими за максимальні роздрібні ціни, що діяли на дату їх виготовлення та зазначені виробником чи імпортером у Декларації про максимальні роздрібні ціни, збільшені на суму акцизного податку з роздрібної торгівлі підакцизних товарів, відповідно до абзацу другого п. п. 14.1.106 п. 14.1 ст. 14 Кодексу.

 

3. «З якого періоду залишки тютюнових виробів, отриманих попередньо з ПДВ до 01.01.2022 реалізовується суб’єктом роздрібної торгівлі без ПДВ?» та питання 4: «Чи потрібно донараховувати податкові зобов’язання з ПДВ на залишки тютюнових виробів отриманих до 01.01.2022? Якщо так, то яким чином : під час продажу товарів чи взагалі на весь залишок тютюнових виробів отриманих до 01.01.2022?».

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.

Підпунктами «а» − «г» пункту 185.1 статті 185 Кодексу визначено, що об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників ПДВ з:

постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 Кодексу розташоване на митній території України;

ввезення товарів на митну територію України;

вивезення товарів за межі митної території України.

Відповідно до пункту 188.1 статті 188 Кодексу база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 Кодексу, збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв'язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб'єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).

Починаючи з 01.01.2022 набули чинності зміни до Кодексу, внесені                Законом № 1914, зокрема, в частині оподаткування податком на додану вартість операцій з постачання на митній території України  (ввезення на митну територію України) тютюнової продукції (виробів).

Згідно з пунктом 189.18 статті 189 Кодексу у разі постачання тютюнової продукції, для якої встановлені МРЦ, при її постачанні на митній території України базою оподаткування є МРЦ таких товарів без урахування податку на додану вартість.

Пунктом 197.27 статті 197 Кодексу визначено, що звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання на митній території України тютюнової продукції, для якої встановлені МРЦ, крім операцій:

а) з першого постачання таких товарів їх виробниками;

б) з першого постачання таких товарів суб'єктами господарювання, які пов'язані відносинами контролю з виробниками у розумінні Закону України «Про захист економічної конкуренції» (далі – контрольовані суб’єкти господарювання). Перелік контрольованих суб’єктів господарювання затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2021 № 1423 «Про затвердження переліку суб'єктів господарювання, пов'язаних відносинами контролю у розумінні Закону України «Про захист економічної конкуренції» з виробниками тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, для яких встановлені максимальні роздрібні ціни».

в) із ввезення таких товарів на митну територію України та їх першого постачання імпортером на митній території України.

Відповідно до пункту 198.5 статті 198 Кодексу платник податку зобов'язаний нарахувати податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені Кодексу для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами, придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися, зокрема, в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до статті 197, підрозділу 2 розділу XX Кодексу.

З метою застосування пункту 198.5 статті 198 Кодексу податкові зобов’язання визначаються по товарах/послугах, необоротних активах:

придбаних для використання в неоподатковуваних операціях - на дату їх придбання;

придбаних для використання в оподатковуваних операціях, які починають використовуватися в неоподатковуваних операціях, - на дату початку їх фактичного використання, визначену в первинних документах, складених відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».

При постачанні, починаючи з 1 січня 2022 року, суб’єктами господарювання, які не є виробниками (імпортерами) тютюнової продукції чи контрольованими суб'єктами господарювання (далі – інші суб'єкти господарювання), залишків тютюнової продукції, на яку встановлюються МРЦ, що була придбана до 01.01.2022 та залишилась нереалізованою на зазначену дату, застосовується режим звільнення від оподаткування ПДВ.

При цьому інші суб’єкти господарювання за такими залишками тютюнової продукції, придбаної до 01.01.2022 з ПДВ та які починають використовуватися в операціях з постачання тютюнової продукції, які з 01.01.2022 звільняються від оподаткування ПДВ, зобов’язані нарахувати податкові зобов’язання згідно з пунктом 198.5 статті 198 Кодексу у терміни, визначені цим пунктом.

Разом з цим, зазначаємо, що п. п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу передбачено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року N 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, зокрема:

у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов'язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов'язковим виконанням таких обов'язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов'язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов'язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Пунктом 102.9 статті 102 та пунктом 528 підрозділу 10 розділу XX Кодексу, зупиняється перебіг строків, встановлених цим Кодексом для контролюючих органів, зокрема і статтями 52 і 53 розділу II Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Для надання більш повного та ґрунтовного роз’яснення Товариство має право повторно звернутися до контролюючого органу та надати копії відповідних документів.

Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.