X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 06.06.2022 р. № 700/ІПК/99-00-07-04-02-06

Державна податкова служба України за результатом розгляду звернення  платника податків, щодо надання податкової консультації, та керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні платник податків повідомив, що має ліцензію на право оптової та роздрібної торгівлі алкогольними напоями поряд з цим планує здійснювати розрахунки у безготівковій формі шляхом безготівкового переказу коштів з рахунку покупця на рахунок постачальника.         

Враховуючи викладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1. Чи зобов’язаний платник податків (юридична особа – товариство з обмеженою відповідальністю, яке має ліцензію на право оптової та роздрібної торгівлі алкогольними напоями), як постачальник, у межах укладеного договору поставки алкогольних напоїв з покупцем (юридична особа – товариство з обмеженою відповідальністю, яке не має ліцензій на торгівлю алкогольними напоями, придбає алкоголь для використання у власній господарській діяльності, не з метою подальшого продажу) при дотриманні мінімальних роздрібних цін (далі – МРЦ) при проведенні розрахунків у безготівковій формі шляхом безготівкового переказу коштів з рахунку покупця на рахунок постачальника проводити операцію через реєстратор розрахункових операцій (далі – РРО) та видавати покупцю фіскальний чек?

2. Чи буде вважатися порушенням законодавства при продажу (поставці) алкогольних напоїв при проведенні розрахунків у безготівковій формі шляхом безготівкового переказу коштів з рахунку покупця (юридичної особи -  товариства з обмеженою відповідальністю, яке не має ліцензій на торгівлю алкогольними напоями, купляє алкоголь для використання у власній господарській діяльності, не з метою подальшого продажу) на рахунок постачальника (юридична особа – товариство з обмеженою відповідальністю, яке має ліцензію на право оптової та роздрібної торгівлі алкогольними напоями), не застосування РРО та не видача покупцю фіскального чека?

3. Чи передбачена відповідальність суб’єкта господарювання – постачальника (юридична особа - товариство з обмеженою відповідальністю, яке має ліцензію на право оптової та роздрібної торгівлі алкогольними напоями) у випадку продажу (поставки) алкогольних напоїв при проведенні розрахунків у безготівковій формі шляхом безготівкового переказу коштів з рахунку покупця (юридичної особи - товариства з обмеженою відповідальністю, яке не має ліцензій на торгівлю алкогольними напоями, купляє алкоголь для використання у власній господарській діяльності, не з метою подальшого продажу) на рахунок постачальника за не застосування РРО та не видачу покупцю фіскального чека?             

З метою надання відповіді на поставлені питання, слід зазначати, що  основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі пальним та зберігання пального, забезпечення їх високої якості та захисту здоров’я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом пального на території України визначено Законом України від 19 грудня 1995 № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 481).

Відповідно до визначень, наведених у статті 1 Закону № 481:

місце торгівлі - місце реалізації товарів, у тому числі на розлив, в одному торговому приміщенні (будівлі) за місцем його фактичного розташування, для тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пива - без обмеження площі, для алкогольних напоїв, крім пива, - торговельною площею не менше 20 кв. метрів, обладнане реєстраторами розрахункових операцій та/або  програмними реєстраторами розрахункових операцій (незалежно від їх кількості) або де є книги обліку розрахункових операцій (незалежно від їх кількості), в яких фіксується виручка від продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, незалежно від того, чи оформляється через них продаж інших товарів;

роздрібна торгівля - діяльність по продажу товарів безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших суб'єктах господарювання  (у тому числі іноземних суб'єктах господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) громадського харчування.

Статтею 15 Закону № 481 визначено, що роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) може здійснюватися суб'єктами господарювання (у тому числі іноземними суб'єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.

У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю, зокрема, алкогольними напоями додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій (далі – РРО), програмних РРО (далі – ПРРО) (книг обліку розрахункових операцій, далі – КОРО), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень РРО (КОРО), фіскальні номери ПРРО, які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в контролюючих органах.

Також, необхідно зазначити, що відповідно до підпункту 14.1.212 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, реалізація підакцизних товарів (продукції) – це будь-які операції на митній території України, що передбачають відвантаження підакцизних товарів (продукції) згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами з передачею прав власності або без такої, за плату (компенсацію) або без такої, незалежно від строків її надання, а також безоплатного відвантаження товарів, у тому числі з давальницької сировини, реалізація суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів.

Крім того, правові засади застосування РРО та/або ПРРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначено Законом України від 06 липня 1995 № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265).

Звертаємо увагу, що дія Закону № 265 поширюється на усіх суб’єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та безготівковій формі.

Відповідно до визначень, наведених у статті 2 Закону № 265, розрахункова операція – це приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки – оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.

Статтею 3 Закону № 265 передбачено, що суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу, зобов’язані:

проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи РРО або через зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу ПРРО зі створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок (пункт 1 статті 3 Закону № 265);

надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї РРО чи дисплеї пристрою, на якому встановлений ПРРО операцій QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти) (пункт 2 статті 3 Закону № 265);

проводити розрахункові операції через РРО та/або ПРРО для підакцизних товарів з використанням режиму програмування із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, найменування товарів, цін товарів та обліку їх кількості, а також із зазначенням цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку (серія та номер) при роздрібній торгівлі алкогольними напоями (пункт 11 статті 3 Закону № 265).

Відповідно до статті 8 Закону № 265, форма, зміст розрахункових документів, порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій, а також форма та порядок подання звітності, пов’язаної із застосуванням РРО та/або ПРРО чи використанням розрахункових книжок, встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

З метою виконання вимог Закону № 265, наказом Міністерства фінансів України № 13 від 21.01.2016, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України    11 лютого 2016 р. за № 220/28350, затверджене Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів (далі – Положення).

Установлені в Положенні вимоги до змісту розрахункових документів визначають обов’язкові реквізити розрахункових документів/електронних розрахункових документів.

У разі відсутності в документі хоча б одного з обов’язкових реквізитів, а також недотримання сфери його призначення, такий документ не прийматиметься як розрахунковий (пункт 3 розділу І Положення).

Згідно з пунктом 1 розділу ІІ Положення, фіскальний касовий чек на товари (послуги) (далі – фіскальний чек) – розрахунковий документ / електронний розрахунковий документ, створений у паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ), реєстратором розрахункових операцій або програмним реєстратором розрахункових операцій при проведенні розрахунків за продані товари (надані послуги). Фіскальний касовий чек на товари (послуги) за формою № ФКЧ-1 наведений у додатку 1 до Положення.

Відповідно до пункту 2 розділу ІІ Положення, фіскальний чек має містити такі обов’язкові реквізити, зокрема:

код товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД (зазначається у випадках, передбачених чинним законодавством) (рядок 7);

цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої (зазначається у випадках, передбачених чинним законодавством) (рядок 9).

З урахуванням зазначеного повідомляємо, що суб’єкти господарювання можуть здійснювати роздрібну торгівлю алкогольними напоями за наявності місця здійснення роздрібної торгівлі, яке обладнане РРО та/або ПРРО, внесеного у додаток до такої ліцензії, за наявності ліцензії на такий вид діяльності та видачею відповідних розрахункових документів.

Відповідальність за порушення норм Закону № 265, зокрема, у разі встановлення в ході перевірки факту: непроведення розрахункових операцій через РРО та/або ПРРО; невидача (в паперовому вигляді та/або електронній формі) відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції, передбачена пунктом 1 статті 17 Закону № 265, а саме:

100 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) – за порушення, вчинене вперше;

150 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) – за кожне наступне вчинене порушення.

 

Враховуючи викладене, так як відповіді на питання повідомляємо.

 

Щодо питання 1 та 2.

Платник податків (юридична особа – товариство з обмеженою відповідальністю, яке має ліцензію на право оптової та роздрібної торгівлі алкогольними напоями), як постачальник, у межах укладеного договору поставки алкогольних напоїв з покупцем (юридична особа – товариство з обмеженою відповідальністю, яке не має ліцензій на торгівлю алкогольними напоями, придбає алкоголь для використання у власній господарській діяльності, не з метою подальшого продажу) при дотриманні МРЦ при проведенні розрахунків у безготівковій формі шляхом безготівкового переказу коштів з рахунку покупця на рахунок постачальника, відповідно до вимог законодавства, зобов’язаний застосовувати РРО/ПРРО при роздрібній торгівлі алкогольними напоями.

Враховуючи викладене, не застосування РРО/ПРРО платником податків при роздрібній торгівлі алкогольними напоями та не видача покупцю відповідного розрахункового документа (фіскального чека) вважається порушенням вимог чинного законодавства.

 

Щодо питання 3.

 

До суб’єкта господарювання – постачальника (юридична особа - товариство з обмеженою відповідальністю, яке має ліцензію на право оптової та роздрібної торгівлі алкогольними напоями) у випадку продажу (поставки) алкогольних напоїв при проведенні розрахунків у безготівковій формі шляхом безготівкового переказу коштів з рахунку покупця (юридичної особи - товариства з обмеженою відповідальністю, яке не має ліцензій на торгівлю алкогольними напоями, купляє алкоголь для використання у власній господарській діяльності, не з метою подальшого продажу) на рахунок постачальника передбачена відповідальність за порушення норм Закону № 265, зокрема, у разі встановлення в ході перевірки факту: непроведення розрахункових операцій через РРО та/або ПРРО; невидача (в паперовому вигляді та/або електронній формі) відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції, передбачена пунктом 1 статті 17 Закону № 265, а саме:

100 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) – за порушення, вчинене вперше;

150 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) – за кожне наступне вчинене порушення.

Згідно з пунктом 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.