X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 20.06.2022 р. № 802/ІПК/99-00-09-04-03-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства із обігу пального та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України   (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні платник податків повідомив, що Товариство у своїй господарській діяльності використовує підакцизні товари, а саме пальне (метанол, гексан та ін.), яке використовується виключно для потреб власного споживання.

Для зберігання пального у Товариства наявний склад, з ємностями загальною місткістю до 200 куб. м. та ліцензія на зберігання пального. Протягом календарного року Товариство отримує та використовує у господарській діяльності пального менше ніж 1000 кубічних метрів. Тобто, приміщення (склад) де зберігатиметься пальне, не є акцизним складом в розумінні Кодексу, і підприємство не планує реєструвати  такий склад, як акцизний.

У зв'язку з виробничою необхідністю Товариство планує самостійно імпортувати підакцизні товари - пальне, що обумовлює (як зазначено у зверненні) обов'язкову реєстрацію платником акцизного податку, з використанням імпортованого пального виключно для потреб власного споживання.

Враховуючи вищевикладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних запитань:

1. Чи можливо Товариству після здійснення реєстрації платником акцизного податку використовувати вищезазначений наявний склад, та не реєструвати його як акцизний?

2. Чи відповідає вимогам законодавства наступний механізм реєстрації акцизних накладних та обліку пального в Системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового (далі – СЕА РПСЕ):

- при ввезенні на митну територію України пального скласти акцизну накладну з кодом операції 4 «ввезення (імпорт) пального на митну територію України» із зазначенням, зокрема, реквізитів пересувного акцизного складу, який здійснює транспортування пального;

- після доставки пального на склад підприємства - скласти акцизну накладну на весь обсяг пального з кодом операції 1 «власне споживання пального», де в лівій частині накладної зазначатиметься відповідний акцизний склад пересувний. В подальшому, складський облік пального та його відпуск зі складу у виробництво вести за правилами бухгалтерського обліку.

 

Щодо зазначених питань.

Відповідно до п.п. 212.1.15 п. 212.1 ст. 212 Кодексу платниками акцизного податку є, особа (у тому числі юридична особа, що веде облік результатів діяльності за договором про спільну діяльність без створення юридичної особи), постійне представництво, які реалізують, зокрема, пальне.

Особи, які здійснюватимуть реалізацію пального, підлягають обов'язковій реєстрації як платники податку контролюючими органами за місцезнаходженням юридичних осіб, постійних представництв, місцем проживання фізичних осіб - підприємців до початку здійснення реалізації пального або спирту етилового (п.п. 212.3.4 п. 212.1 ст. 212 Кодексу).

Реалізація пального для цілей розділу VI Кодексу – це будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального з переходом права власності на таке пальне чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній  території  України з  акцизного складу / акцизного

складу пересувного:

до акцизного складу;

до акцизного складу пересувного;

для власного споживання чи промислової переробки;

будь-яким іншим особам.

Акцизний склад – це, зокрема приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального.

Не є акцизним складом, зокрема, приміщення або територія, на кожній з яких загальна місткість розташованих ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального не перевищує 200 кубічних метрів, а суб'єкт господарювання (крім платника єдиного податку четвертої групи) - власник або користувач такого приміщення або території отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 1000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії), та використовує пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки і не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам (п.п.14.1.6 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Отже, якщо Товариство використовує пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки, не здійснює інші операції з пальним, які підпадають під визначення «реалізація пального» (зокрема, операції з реалізації та зберігання пального іншим особам), а склад, на якому знаходиться пальне, не підпадає під визначені п.п.14.1.6 п. 14.1 ст. 14 Кодексу критерії акцизного складу (щодо загальної місткості ємностей для навантаження-розвантаження, зберігання пального та обсягів отриманого протягом року пального), то обов'язок реєструватися платником акцизного податку з реалізації пального у Товариства відсутній.

Звертаємо увагу, що переміщення пального на митній території України згідно з до п.п. 230.1.5 п. 230.1 ст. 230 Кодексу може здійснюватися тільки транспортними засобами, які обліковуються в Переліку транспортних засобів, що переміщують пальне або спирт етиловий (далі – Перелік).

Включення/виключення транспортних засобів до/з Переліку здійснюється автоматично на підставі, зокрема, заявок на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними, із зазначенням періоду переміщення такого пального.

Такі заявки подаються суб'єктами господарювання, які не є розпорядниками акцизних складів, до переміщення митною територією України у транспортних засобах, які не є акцизними складами пересувними, власного пального для потреб власного споживання чи промислової переробки.

Якщо Товариство здійснює операції з реалізації пального (крім власного споживання чи промислової переробки пального) або склад, на якому знаходиться пальне, є акцизним складом в розумінні п.п.14.1.6 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, тоді Товариство є платником акцизного податку з реалізації пального, розпорядником акцизного складу, відповідно у нього виникає обов’язок щодо:

реєстрації платником акцизного податку з реалізації пального (п.п. 212.3.4 п. 212.3 ст. 212 Кодексу);

реєстрації акцизних складів та розташованих на них складах резервуарів, введених в експлуатацію, витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників (п.п. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230Кодексу);

складання та реєстрації акцизних накладних в СЕА РПСЕ (п. 231.1 ст. 231 Кодексу);

подання декларації акцизного податку за кожний встановлений цим Кодексом звітний період незалежно від того, чи провадилась господарська діяльність у звітному періоді (п. 49.2 1 ст. 49.2 1. Кодексу).

Звертаємо увагу, що відповідно до п.п. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу не вважаються реалізацією пального операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України, зокрема при використанні пального суб'єктами господарювання, які не є розпорядниками акцизного складу / акцизного складу пересувного, що передано (відпущено, відвантажено) платником акцизного податку таким суб'єктам господарювання виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки.

Отже, відвантаження пального для власного споживання платником акцизного податку з реалізації пального, який є розпорядником акцизного складу пересувного, є операцією з реалізації пального в розумінні п.п. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, на яку такий платник відповідно до п. 231.1 ст. 231 Кодексу зобов'язаний скласти акцизну накладну.

Враховуючи викладене вище, якщо Товариство є платником акцизного податку з реалізації пального та розпорядником акцизного складу пересувного, склад, на який Товариство планує відвантажувати імпортоване ним пальне з акцизного складу пересувного для подальшого власного споживання (тобто здійснювати реалізацію пального в розумінні п.п. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу), є акцизним складом в розумінні Кодексу та підлягає реєстрації згідно з п.п. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 Кодексу.

Платник податку при ввезенні на митну територію України, зокрема  пального, з якого сплачено акцизний податок, або на умовах, визначених статтею 229 цього Кодексу, або реалізації пального зобов'язаний скласти в електронній формі акцизну накладну за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД реалізованого пального та зареєструвати її в Єдиному реєстрі акцизних накладних з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи (п. 231.1 ст. 231 Кодексу).

Платник податку - розпорядник акцизного складу пересувного, акцизний склад пересувний якого використовувався при ввезенні зокрема пального на митну територію України, завжди складає акцизні накладні при реалізації такого пального з такого акцизного складу пересувного до іншого акцизного складу пересувного або акцизного складу (п. 231.3 ст. 231 Кодексу).

Платник податку зобов'язаний скласти акцизну накладну на обсяги пального, використаного для власного споживання; реалізованого та/або використаного для виробництва непідакцизної продукції на умовах, встановлених статтею 229 цього Кодексу; втраченого у межах та/або понад встановлені норми втрат; зіпсованого, знищеного, в тому числі внаслідок аварії, пожежі, повені, інших форс-мажорних обставин чи з іншої причини, пов'язаної з природним результатом, а також внаслідок випаровування у процесі виробництва, обробки, переробки, зберігання чи транспортування такого пального або спирту етилового, а також при здійсненні операцій, які не підлягають оподаткуванню або звільняються від оподаткування (п. 231.1 ст. 231 Кодексу).

Враховуючи зазначене, при використанні імпортованого пального для власного споживання особі, яка зареєстрована платником акцизного податку з реалізації пального, необхідно скласти наступні акцизні накладні при:

розподілі обсягу ввезеного пального, зазначеного в митній декларації, між акцизними складами пересувними, за допомогою яких було здійснено таке ввезення;

реалізації пального з акцизного складу пересувного, за допомогою якого було здійснено ввезення, до іншого акцизного складу пересувного або акцизного складу – при здійсненні такої операції;

використанні пального для власного споживання.

Форми акцизних накладних та порядок їх заповнення затверджені Наказом Міністерства фінансів України від 27.11.2020 № 729 «Про затвердження форм заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового та/або акцизних складів, акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового, Порядку заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового» (далі – Наказ № 729).  

Відповідно до Наказу № 729 при реалізації пального складаються акцизні накладні форми «П».

Отже, при ввезенні пального на митну територію України та його подальшому використанні для власного споживання платником складаються акцизні накладні:

- з кодом операції 4 «ввезення (імпорт) пального на митну територію України» із зазначенням, зокрема, реквізитів акцизного складу пересувного, який здійснює транспортування пального;

- з кодом операції 0 (якщо відпуск пального для власного споживання здійснюється з іншого акцизного складу пересувного або акцизного складу Товариства);

- з кодом операції 1 «власне споживання пального» (після відпуску пального з акцизного складу пересувного / акцизного складу у виробництво для власного споживання).

Інформуємо, що пунктом 528 підрозділу 10 розділу XX Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема статтями 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу

 

______________________________________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.