X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 20.06.2022 р. № 815/ІПК/99-00-09-04-03-06

Державна податкова служба України відповідно до ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) розглянула звернення Товариства стосовно надання індивідуальної податкової консультації щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства, та в межах компетенції повідомляє.

У зверненні Товариство повідомляє, що здійснює оптову та роздрібну торгівлю пальним.

Товариство має наступні ліцензії:

ліцензія на право оптової торгівлі пальним за наявності у ліцензії місць оптової торгівлі;

ліцензія на право оптової торгівлі пальним за відсутності у ліцензії місць оптової торгівлі;

ліцензія на право роздрібної торгівлі пальним.

Товариство планує здійснювати оптову торгівлю пальним з акцизного складу пересувного (паливозаправник), який обладнаний паливо роздавальною колонкою, яка пройшла метрологічні випробування, та має технічну можливість заправляти автотехніку або обладнання покупців, за місцем роботи даної автотехніки (обладнання) на виконання предмету укладеного договору з Товариством з умовою оплати по безготівковому рахунку. Покупці є суб’єктами господарювання – неплатниками акцизного податку, без наявності ліцензії на зберігання пального за місцем роботи автотехніки (обладнання). Покупці – юридичні особи, власники автопарку, отримують пальне не для власного споживання, а для здійснення його комерційної діяльності, а саме надання автотранспортних послуг.

 Враховуючи зазначене Товариство запитує:

  1. Чи буде вважатися відпуск пального з пересувного акцизного складу (паливозаправник) обладнаного паливороздавальною колонкою в паливний бак автотехніки або обладнання покупців, за місцем роботи даної автотехніки (обладнання) на виконання предмету укладеного договору, оптовим продажем?
  2. Чи буде вважатись дана схема реалізації пального оптовим продажем, адже покупці – юридичні особи, паливо використовують виключно в комерційній діяльності, а саме в наданні автотранспортних послуг іншим суб’єктам господарювання?
  3. Яким чином складається, заповнюється та реєструється в ЄРАН акцизна накладна, складена при реалізації пального суб’єктам              господарювання – неплатникам акцизного податку, без наявності у них ліцензій на зберігання пального за місцем роботи автотехніки (обладнання) у паливний бак транспортного засобу або обладнання, пристрою з акцизного складу пересувного?
  4. Чи можна використовувати при відпуску пального з пересувного акцизного складу в паливний бак транспортного засобу або обладнання, пристрою покупців, за місцем роботи даної автотехніки (обладнання) на виконання предмету укладеного договору, паливороздавальну колонку яка прйшла метрологічні випробування, як витратомір-лічильник?
  5. Чи необхідно отримувати ліцензію на право зберігання пального у разі здійснення торгівлі пальним через рухомий склад – паливозаправники?

 

До запитань 1, 2.

Акцизний склад пересувний – транспортний засіб (автомобільний, залізничний, морський, річковий, повітряний, магістральний трубопровід), на якому переміщується та/або зберігається, зокрема  пальне на митній території України (пп. 14.1.6 1 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Розпорядник  акцизного  складу  пересувного – суб’єкт господарювання – платник акцизного податку, який є власником пального та який з використанням транспортного засобу незалежно від того, кому належить такий транспортний засіб: реалізує або зберігає пальне, ввозить пальне на митну територію Україні, з якого сплачено акцизний податок або на умовах, визначених статтею 229 Кодексу (п.п.14.1.224 1 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Платником акцизного податку є особа, яка реалізує пальне (п.п. 212.1.15            п. 212.1 ст. 212 Кодексу).

Реалізація пального для цілей розділу VI Кодексу - будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального з переходом права власності на таке пальне чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу / акцизного складу пересувного:

до акцизного складу;

до акцизного складу пересувного;

для власного споживання чи промислової переробки;

будь-яким іншим особам.

Порядок ліцензування виробництва, оптової та роздрібної торгівлі пальним і зберігання пального регулюється Законом України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального»                     (далі - Закон № 481).

Статтею 1 Закону № 481 визначено:

ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ державного зразка, який засвідчує право суб’єкта господарювання (у тому числі іноземного суб’єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у Законі № 481 видів діяльності протягом визначеного строку;

оптова торгівля пальним - діяльність із придбання та подальшої реалізації пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик суб’єктам господарювання (у тому числі іноземним суб’єктам господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) роздрібної та/або оптової торгівлі та/або іншим особам;

місце оптової торгівлі пальним - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для здійснення оптової торгівлі та/або зберігання пального на праві власності або користування;

роздрібна торгівля пальним - діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції / автогазозаправної станції / газонаповнювальної станції / газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки.

Суб’єкти господарювання (у тому числі іноземні суб’єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензії на право оптової торгівлі пальним  на кожне місце оптової торгівлі пальним, а за відсутності місць оптової торгівлі пальним - одну ліцензію на право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням суб’єкта господарювання.

Враховуючи вищезазначене, оптова торгівля пальним виключно з бензовозу за договором купівлі-продажу щодо заправлення техніки покупця при реалізації пального ведеться фізична передача пального зокрема, з акцизного складу пересувного будь – яким іншим особам, в даному випадку з бензовозу до паливного баку покупця, а відповідно вищезазначена діяльність є оптовим продажем пального без місця торгівлі, яке підлягає ліцензуванню.

 

До запитання 3.

Порядок складання заповнення акцизної накладної, встановлено ст. 231 Кодексу та наказом Міністерства фінансів України від 27.11.2020 № 729.

Відповідно до п. 231.1 ст. 231 Кодексу, платник податку при реалізації пального зобов’язаний скласти в електронній формі акцизну накладну, за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД реалізованого  пального, та зареєструвати її в ЄРАН з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи.

Згідно із п. 231.3 ст. 231 Кодексу акцизна накладна складається платником податку в день реалізації пального при кожній повній або частковій операції з реалізації пального, тобто фізичному відпуску з акцизного складу, акцизного складу пересувного.

Порядок заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового затверджений наказом Міністерства фінансів України від 27.11.2020 № 729 (далі - Порядок).

При складанні акцизної накладної під час реалізації пального суб’єктам господарювання - неплатникам акцизного податку у паливний бак транспортного засобу або обладнання, пристрою з акцизного складу пересувного у верхній лівій частині акцизної накладної:

 – у полі «Коди операцій для складання в одному примірнику» зазначається:

код «3» – реалізація пального суб’єкту господарювання «неплатнику»,

– у полі «Умови оподаткування» – ознака щодо умов оподаткування пального «0»; 

– у полі «Напрям використання» – напрям «6» – реалізація пального з акцизного складу пересувного у паливний бак транспортного засобу або обладнання, пристрою.

У верхній правій частині у полі «Примірник» зазначаються цифри «1» (номер примірника) та «1» (кількість примірників).

У рядку «Особа, що реалізує пальне» зазначаються реквізити особи – постачальника пального, а у рядку «Особа - отримувач пального» зазначається:

для юридичної особи та постійного представництва - її повне або скорочене найменування та код ЄДРПОУ;

для фізичної особи – прізвище ім’я, по батькові та реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (серія та номер паспорта зазначаються фізичними особами – підприємцями, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта);

для юридичних осіб, які уповноважені на ведення обліку діяльності за договорами про спільну діяльність без утворення юридичної особи та є відповідальними за утримання та внесення податків до бюджету під час виконання договорів: назва договору, найменування уповноваженої особи та реєстраційний обліковий номер, наданий такій особі під час взяття на облік договору згідно з п. 63.6 ст. 63 та п. 64.6. ст. 64 Кодексу.

У рядку «Акцизний склад/пересувний акцизний склад, з якого фізично відвантажене (відпущене) пальне» вказується реквізити пересувного акцизного складу  з  якого  фізично відвантажене (відпущене) пальне (уніфікований номер

акцизного складу в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового).

Реквізити акцизного складу/акцизного складу пересувного, на який фізично відвантажене (отримане) пальне, у відповідних рядках документа не зазначаються. 

Таблична частина такої акцизної накладної заповнюється наступним чином:

– у графі 1 – код товарної підкатегорії пального згідно з УКТ ЗЕД               (10 знаків), для скрапленого газу (пропану або суміші пропану з бутаном), інших газів, бутану, ізобутану – умовний код 2711 00 00 00;

– у графі 2 – інформація щодо опису пального згідно з УКТ ЗЕД;

– у графі 3 – обсяг реалізованого (відвантаженого) пального у кілограмах;

– у графі 4 – обсяг реалізованого (відвантаженого) пального у літрах, приведених до температури 15° C.

Внесені до цих граф показники можуть мати лише додатне значення.

У клітинках акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, що не заповнюються, нулі, прочерки та інші знаки чи символи не проставляються, крім рядків у верхній лівій частині документа, в яких відповідно до форми такого документа може бути внесена цифра «0» (п. 12 розд. І Порядку № 729).

Акцизні накладні, які не надаються отримувачу пального, та акцизні накладні/розрахунки коригування, складені за операціями з реалізації пального суб’єктам господарювання та фізичним особам, які не є платниками акцизного податку, підлягають реєстрації в ЄРАН.

Відповідно до п. 231.3 ст. 231 Кодексу, у разі забезпечення безперервного постачання пального особа, яка реалізує пальне, може скласти для кожного отримувача пального зведені акцизні накладні за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД не пізніше останнього дня такого місяця на весь обсяг реалізованого пального протягом такого місяця.

Відповідно до п. 231.6 ст. 231 Кодексу реєстрація в ЄРАН здійснюється, зокрема, першого примірника акцизної накладної при реалізації пального з акцизного складу пересувного до паливного баку транспортного засобу, обладнання або пристрою, до місця зберігання пального, яке не є акцизним складом, – протягом трьох календарних днів з дня фактичного отримання пального.

Підтвердженням особі, яка реалізує пальне, про прийняття її акцизної накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру акцизних накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

 

До запитання 4.

Відповідно абз. 4 пп. 230.1.5 п. 230. 1 ст. 230 Кодексу, транспортні засоби, що використовуються для переміщення на митній території України пального, не облаштовуються витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками (крім обмежень передбачених абз. в) пп. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Таким чином, акцизний склад пересувний в якому Товариство за договором постачання здійснює реалізацію пального, із дотриманням вищезазначених вимог не потребує обладнання його витратомірами-лічильниками, рівномірами-лічильниками.

До запитання 5.

Згідно з ст. 1 Закону № 481:

зберігання пального - діяльність із зберігання пального (власного або отриманого від інших осіб) із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик;

місце зберігання пального - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування.

Згідно з частиною дев’ятнадцятою ст. 15 Закону № 481 ліцензія на право зберігання пального не отримується на місця зберігання пального, що використовуються:

підприємствами, установами та організаціями, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевого бюджету;

підприємствами, установами та організаціями системи державного резерву;

суб’єктами господарювання (у тому числі іноземними суб’єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) для зберігання пального, яке споживається для власних виробничо-технологічних потреб виключно на нафто- та газовидобувних майданчиках, бурових платформах і яке не реалізується через місця роздрібної торгівлі.

Суб’єкт господарювання (у тому числі іноземний суб’єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має право зберігати пальне без отримання ліцензії на право зберігання пального в місцях виробництва пального або місцях оптової торгівлі пальним чи місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримані відповідні ліцензії (частина сімнадцята ст. 15 Закону № 481).  

Інших виключень щодо не отримання суб’єктами господарювання ліцензій на право зберігання пального норми Закону № 481 не містять.

Отже, враховуючи зазначене, у разі якщо Товариство зберігатиме пальне у місцях оптової торгівлі пальним чи місцях роздрібної торгівлі пальним, на які Товариство отримало відповідні ліцензії, у нього відсутній обов’язок додатково отримувати ліцензії за цими адресами на право зберігання пального.

Слід зазначити, що до звернення Товариства не надано будь-яких первинних документів, щодо фактів здійснення господарських операцій.

Поряд з цим інформуємо, що пунктом 528 підрозділу 10 розділу XX Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема статтями 52 і 53 розділу II Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.