X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 02.03.2023 р. № 470/ІПК/99-00-21-02-03-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення щодо надання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування окремих норм Податкового кодексу України (далі – Кодекс) та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу, в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні платник податків повідомив, що практична необхідність отримання індивідуальної податкової консультації пов’язана із застосуванням вимог підпункту 39.3.3.4 підпункту 39.3.3 пункту 39.3 статті 39 розділу IКодексу в частині визнання методології економічного аналізу контрольованих операцій, здійснених Платником податків у звітних періодах 2022-2023 років.

Враховуючи вищезазначене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:

1. Враховуючи, що наказ Міністерства фінансів України від 18.01.2022
№ 19 «Про затвердження Порядків встановлення відповідності умов контрольованої операції щодо сировинних товарів принципу «витягнутої руки»» (далі – Наказ) не було затверджено до 1 липня поточного року, чи правильно розуміти, що Порядки набувають чинності з 01.01.2024? Чи датою затвердження Наказу вважається не дата його оприлюднення в офіційному виданні, а дата його підписання (18.01.2022) і Порядки набувають чинності з 01.01.2023?    

2. Якщо датою набуття чинності Наказу є 01.01.2023, чи правильно розуміти, що відповідно до цих вимог треба здійснювати економічний аналіз операцій, які Платник податків здійснює у 2023 році і аналіз яких буде здійснюватися у 2024 році? Або необхідно проводити у 2023 році аналіз операцій, які здійснені у 2022 році?

3. Якщо датою набуття чинності Наказу є 01.01.2024, чи правильно розуміти, що відповідно до цих вимог треба здійснювати економічний аналіз операцій, які Платник податків здійснює у 2024 році і аналіз яких буде здійснюватися у 2025 році? 

 

Щодо питання 1.

Відповідно до абзацу 8 підпункту 39.3.3.4 підпункту 39.3.3 пункту 39.3 статті 39 розділу І Кодексу, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, може визначати відповідно до вимог та методів, передбачених статтею 39 Кодексу, окремі порядки встановлення відповідності умов контрольованої операції щодо сировинних товарів принципу «витягнутої руки». Такі порядки та зміни до них повинні бути затверджені до 1 липня поточного року та набирають чинності не раніше ніж з 1 січня року, наступного за роком їх затвердження. У разі затвердження таких порядків, встановлення відповідності умов контрольованих операцій принципу «витягнутої руки» для контрольованих операцій з сировинними товарами здійснюється платниками податків і контролюючими органами з урахуванням вимог відповідного порядку.

Наказ було затверджено Міністерством фінансів України 18.01.2022 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 16.06.2022, тобто у термін, що відповідає вимогам Кодексу.

Згідно з пунктом 3 Указу Президента України від 03.10.1992 № 493 «Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади» нормативно-правові акти, набувають чинності через 10 днів після їх реєстрації, якщо в них не встановлено пізнішого строку надання їм чинності.

Пунктом 3 Наказу визначено, що цей наказ набирає чинності з 01 січня 2023 року, але не раніше дня його офіційного опублікування.

Датою офіційного опублікування Наказу в Офіційному віснику України є 01.07.2022 (від 01.07.2022– 2022 р. № 51, стор. 63 стаття2914, код акта 112059/2022).

Враховуючи викладене, наказ набирає чинності з 01.01.2023, що підтверджується інформацієюрозміщеною за посиланням https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/z0662-22.

 

Щодо питань 2 та 3.

Відповідно до положень абзацу 8 підпункту 39.3.3.4 підпункту 39.3.3 пункту 39.3 статті 39 розділу І Кодексу,у разі затвердження окремих порядків, встановлення відповідності умов контрольованих операцій принципу «витягнутої руки» для контрольованих операцій з сировинними товарами здійснюється платниками податків і контролюючими органами з урахуванням вимог відповідного порядку.

Враховуючи, що Наказ набув чинності з 1 січня 2023 року, встановлення відповідності умов контрольованих операцій принципу «витягнутої руки» для контрольованих операцій з сировинними товарами згідно з підпунктом 39.3.3.4  підпункту 39.3.3 пункту 39.3 статті 39 розділу I Кодексу здійснюється платниками податків і контролюючими органами з урахуванням вимог відповідного порядкупо господарських операціях, які були здійснені, починаючи з 01.01.2023.

Вказані порядки не встановлюють нового регулювання, а якісніше розкривають мету та принципи контролю за трансфертним ціноутворенням.

Таким чином, встановлення відповідності умов контрольованих операцій щодо сировинних товарів принципу «витягнутої руки» фактично може проводитись платниками податків і контролюючими органами за логічними та послідовними правилами, зазначеними в порядках, затверджених Наказом, а також в ретроспективі. 

Відповідно до пункту 528 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 розділу II Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Згідно з підпунктом 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу для платників податків та контролюючих органів тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, з урахуванням особливостей, встановлених цим підпунктом. 

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 розділу II Кодексу).