Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства із маркування тютюнових виробів марками акцизного податку та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні платник податків повідомив, що Товариство є одним з найбільших виробників тютюнових виробів в Україні.
При виробництві Товариство здійснює маркування тютюнових виробів марками акцизного податку (далі – марки) у встановленому законом порядку.
Для цього Компанія закуповує необхідну кількість марок у їх продавця.
І з огляду на те, що в процесі виробництва тютюнових виробів та, відповідно, їх маркування трапляються випадки пошкодження марок, що є невід'ємною частиною звичайного виробничого процесу, у Товариства утворюються марки, які, не використані для маркування тютюнових виробів через їх пошкодження.
Враховуючи вищевикладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних запитань:
1. Порядок відшкодування (повернення) Товариству сплаченої суми акцизного податку (передплачений акцизний податок), який припадає на марки із загальною частиною до повернення менше 60 відсотків початкового розміру, які знищені (будуть знищені) у присутності уповноваженої комісії згідно з актом на списання, надавши відповіді, зокрема, на такі питання:
1.1. Чи вірно ми розуміємо, що днем виникнення надміру сплаченого акцизного податку, який припадає на марки із загальною частиною до повернення менше 60 відсотків початкового розміру, є день знищення марок згідно з відповідним актом про списання, складеного комісією у порядку, встановленому пунктом 27 Положення про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 № 1251 (далі – Положення № 1251)?
1.2. Чи вірно ми розуміємо, що Товариство має право подати заяву про повернення надміру сплаченого акцизного податку (або про зарахування його в рахунок майбутніх платежів) протягом 1095 днів від вказаного вище дня виникнення надміру сплаченого акцизного податку (тобто, дня їх знищення згідно з актом про списання)?
1.3. Чи вірно ми розуміємо, що у випадку, коли з дати знищення марок згідно з актом про списання, тобто - дня виникнення надміру сплаченого акцизного податку, який припадав на марки із загальною частиною до повернення менше 60 відсотків початкового розміру, минуло більше ніж 1095 днів, Товариство втрачає право на відшкодування передплаченого акцизного податку у відповідній (передплаченій) сумі?
2. Якщо відповідь на питання 1.3. вище є ствердною, просимо роз'яснити також порядок списання суми передплаченого акцизного податку, який припадає на марки з дати знищення яких згідно з актом про списання минуло більше ніж 1095 днів, надавши відповіді, зокрема, на такі питання:
2.1. Чи вірно ми розуміємо, що така сума передплаченого акцизного податку може бути списана або на підставі поданої Товариством заяви про списання надміру сплачених грошових зобов'язань згідно з Порядком ведення податковими органами оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 січня 2021 року № 5 (далі – Порядок № 5); або через нарахування Товариством податкового зобов'язання у відповідній сумі шляхом заповнення рядку Б8 декларації акцизного податку та додатків № 5 і № 10 відповідно?
2.2. Чи вірно ми розуміємо, що Компанія самостійно вирішує, який саме з перелічених варіантів (опцій) згідно з питанням 2.1. вище обрати?
Щодо питань 1.1 – 1.3.
Відповідно до п.п. 17.1.10 п. 17.1 ст. 17 Кодексу, платник податків має право на залік чи повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, пені, штрафів у порядку, встановленому цим Кодексом.
Обов'язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов'язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які повертаються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми (п. 43.3 ст. 43 Кодексу).
Заяви про повернення надміру сплачених грошових зобов'язань або про їх відшкодування у випадках, передбачених цим Кодексом, можуть бути подані не пізніше 1095 дня, що настає за днем виникнення такої переплати або отримання права на таке відшкодування (п. 102.5 ст. 102 Кодексу).
Враховуючи викладене вище, здійснення контролюючим органом повернення надміру сплаченого акцизного податку (або зарахування його в рахунок майбутніх платежів) після спливу терміну 1095 днів від дня виникнення надміру сплаченого акцизного податку Кодексом не передбачено.
Порядок приймання та знищення пошкоджених у процесі виробництва марок акцизного податку визначено пунктами 25, 26 та 27 Положення № 1251.
Пунктом 25 Положення № 1251 передбачено, що марки, не використані для маркування товарів у зв'язку з пошкодженням, приймаються від покупців марок для утилізації з відшкодуванням фактично сплачених сум податку відповідно до цього Положення.
Сплачена сума акцизного податку відшкодовується покупцям марок або за їх бажанням зараховується в рахунок майбутніх платежів.
Відповідно до п. 26 Положення № 1251, пошкоджені марки наклеюються на окремому аркуші паперу формату А3 (290 х 420 міліметрів) у такий спосіб, щоб чітко було видно центральну частину марки, окремі частини розірваних марок повинні бути з'єднані, а загальна частина кожної поверненої імпортером (замовником, виробником) марки повинна становити не менш як 60 відсотків початкового розміру.
Покупець марок подає засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" реєстр пошкоджених марок, зазначаючи їх серію та номер.
Оформлені належним чином пошкоджені марки повертаються їх продавцю разом із заявою платника про повернення сплаченої суми акцизного податку або про зарахування її в рахунок майбутніх платежів.
Згідно з п. 27 Положення № 1251 у разі неможливості вирівнювання марок, пошкоджених автоматом з наклеювання марок, і наклеювання їх на окремому аркуші паперу на підприємстві-виробнику утворюється комісія, яка складає акт про списання таких марок. В акті обов'язково зазначається фактична кількість пошкоджених автоматом марок. До складу зазначеної комісії входять представник територіального органу ДПС за місцезнаходженням виробника (голова комісії) і представник відповідної місцевої держадміністрації. Акт списання вноситься представником територіального органу ДПС до електронної бази марок.
При цьому плата за марки поверненню не підлягає.
Отже, відповідно до п. 25 Положення № 1251 платник податку може подавати заяву про повернення сплаченої суми акцизного податку або про зарахування її в рахунок майбутніх платежів при поверненні продавцю оформлених належним чином пошкоджених марок акцизного податку. У випадку списання пошкоджених марок акцизного податку у порядку, визначеному п. 27 Положення № 1251, подання зазначеної заяви не передбачено.
Щодо питання 2.
Пунктом 4 частини 1 розділу II Порядку № 5, зокрема визначено, що в інформаційній системі інтегрована картка платника (далі – ІКП) надміру сплачені грошові зобов'язання списуються до бюджетів у разі надходження до податкового органу заяви платника про таке списання.
Таким чином, на підставі поданої Товариством до податкового органу заяви про списання до бюджету вищезазначеної суми акцизного податку така сума списується з ІКП відповідно до Порядку № 5.
Відповідно до п. 46.1 ст. 46 Кодексу податкова декларація, розрахунок, звіт (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючим органам у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата грошового зобов'язання, у тому числі податкового зобов'язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов'язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку, а також суми нарахованого єдиного внеску.
Згідно із п. 50.1 ст. 50 Кодексу у разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених ст. 102 Кодексу) платник податків самостійно виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (крім обмежень, визначених цією статтею), він зобов'язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинного на час подання уточнюючого розрахунку.
Платник податків має право не подавати такий розрахунок, якщо відповідні уточнені показники зазначаються ним у складі податкової декларації за будь-який наступний податковий період, протягом якого такі помилки були самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявлені.
Платник податків, який самостійно виявляє факт заниження податкового зобов'язання минулих податкових періодів, зобов'язаний, за винятком випадків, установлених п. 50.2 ст. 50 Кодексу:
а) або надіслати уточнюючий розрахунок і сплатити суму недоплати та штраф у розмірі трьох відсотків від такої суми до подання такого уточнюючого розрахунку.
б) або відобразити суму недоплати у складі декларації з цього податку, що подається за податковий період, наступний за періодом, у якому виявлено факт заниження податкового зобов'язання, збільшену на суму штрафу у розмірі п'яти відсотків від такої суми, з відповідним збільшенням загальної суми грошового зобов'язання з цього податку.
З урахуванням викладеного вище, якщо з дня граничного строку подання декларації за звітний період, в якому здійснено списання марок акцизного податку, пройшло більш ніж 1095 днів, у Товариства відсутній обов'язок здійснювати коригування податкових зобов'язань. Однак це не позбавляє Товариства права здійснити таке коригування з урахуванням вимог підпунктів а) - б) пункту 50.1 статті 50 Кодексу.
Розрахунок суми акцизного податку, що збільшує або зменшує податкові зобов'язання внаслідок виправлення самостійно виявленої помилки, допущеної в попередніх звітних періодах, здійснюється у додатку 8 декларації акцизного податку, форма якої затверджена наказом Міністерства фінансів України від 23.01.2015 № 14 «Про затвердження форми декларації акцизного податку та Порядку заповнення та подання декларації акцизного податку» (із змінами та доповненнями), зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 30 січня 2015 р. за № 105/26550.
Отже, Товариство може звернутися до податкового органу з заявою про списання до бюджету суми акцизного податку відповідно до пункту 4 частини 1 розділу II Порядку № 5 або здійснити коригування податкових зобов'язань (шляхом подання декларації акцизного податку) з урахуванням вимог підпунктів а) - б) пункту 50.1 статті 50 Кодексу.
Інформуємо, що пунктом 528 підрозділу 10 розділу XX Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема статтями 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |