X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 19.05.2022 р. № 595/ІПК/99-00-21-03-02-06

Державна податкова служба України розглянула звернення Платникащодо особливостей нарахування податкових зобов’язань з ПДВ при переході на сплату єдиного податку за ставкою 2 % та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.

Як викладено у зверненні, Платник розглядає можливість переходу на сплату єдиного податку за ставкою 2 % доходу на період введення правового режиму воєнного стану.

В зв'язку з цим Платник звертається з наступними питаннями:

1) який порядок нарахування податкових зобов'язань платником ПДВ при припиненні застосування сплати єдиного податку за ставкою 2 % доходу?;

2) чи нараховуються податкові зобов'язання з ПДВ у випадку, якщо необоротні активи залишаються на балансі на момент відновлення реєстрації особи платником ПДВ?

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу(пункт 1.1 статті 1 Кодексу).

Статтею 5 Кодексу визначено, що поняття, правила та положення, установлені Кодексом та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 Кодексу.

У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення Кодексу.

Інші терміни, що застосовуються у Кодексі і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.

Окремі особливості застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності встановлено підрозділом 8 розділу ХХ Кодексу.

Законом України від 15 березня 2022 року № 2120-IХ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану" внесені зміни до Кодексу, зокрема, доповнено новим пунктом 9 підрозділ 8 розділу ХХ Кодексу.

Для платників єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ Кодексу встановлюється відсоткова ставка податку у розмірі 2 відс. доходу.

Згідно з підпунктом 9.5 пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ Кодексу платники єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ Кодексу, звільняються від обов’язку нарахування та сплати ПДВ за операціями з постачання товарів, робіт та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, та при ввезенні товарів на митну територію України, а також від подання податкової звітності з ПДВ, а їх реєстрація платником ПДВ є призупиненою.

Під призупиненням реєстрації платником ПДВ для цілей підпункту 9.5 пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ Кодексу розуміється, що для платників єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені підпунктом 9.5 пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ Кодексу, призупиняються права та обов’язки, встановлені розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу (у тому числі щодо формування податкового кредиту) на період використання особливостей оподаткування, встановлених підпунктом 9.5 пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ Кодексу.

Операції, здійснені платником єдиного податку третьої групи, який використовує особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ Кодексу, вважаються такими, що не є об’єктом оподаткування податком на додану вартість.

Підпунктом 9.9 пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ Кодексу визначено, що після припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України платники єдиного податку третьої групи, які на день припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України використовували особливості оподаткування, встановлені вказаним пунктом, з першого дня місяця, наступного за місяцем припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, втрачають право на використання особливостей оподаткування, передбачених вказаним пунктом, і автоматично вважаються такими, що застосовують систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування, передбачених вказаним пунктом.

Як визначено абзацом четвертим підпункту 9.9 пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ Кодексу,за товарами/послугами, необоротними активами, придбаними/виготовленими з податком на додану вартість до початку застосування особливостей оподаткування, встановлених вказаним пунктом, які використані (поставлені, реалізовані) платником єдиного податку третьої групи в період застосування особливостей оподаткування, встановлених вказаним пунктом, в операціях, що не є об’єктом оподаткування, платник податку на додану вартість зобов’язаний не пізніше останнього дня звітного періоду, в якому здійснено відновлення його реєстрації платником податку на додану вартість, нарахувати податкові зобов’язання відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу.

За правилами, встановленими пунктом 198.5 статті 198 розділу V Кодексу, платник податку зобов'язаний нарахувати податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно допункту 189.1статті 189 розділу VКодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами, придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися в операціях, що не є об’єктом оподаткування.

Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм Кодексу та опису питання, викладеного у зверненні Платника, ДПС повідомляє.

Щодо питання 1

У податковій звітності за перший звітний період після завершення дії воєнного, надзвичайного станів платник ПДВ відповідно до пункту 198.5 статті 198 розділу V та підпункту 9.9 пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ Кодексуповинен нарахувати податкові зобов’язання на вартість товарів, послуг, необоротних активів використаних в операціях, що не є об’єктом оподаткування (реалізованих в період дії воєнного, надзвичайного стану), суми податку по яких були включені до складу податкового кредиту на дату переходу на спрощену систему оподаткування за ставкою 2 % доходу:

за товарами/послугами – виходячи з вартості придбання таких товарів, послуг,

по необоротних активах, які фактично використані (реалізовані) в період перебування такого платника на спрощеній системі оподаткування за ставкою 2 % доходу – виходячи з балансової (залишкової) вартості, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції.

Такі операції повинні бути відображені у відповідних рядках (рядок 4) "Нараховано податкових зобов’язань відповідно до пункту 198.5 статті 198 та пункту 199.1 статті 199 Податкового кодексу України за операціями, що оподатковуються" податкової декларації з ПДВ.

Відповідно, платник зобов’язаний забезпечити складання не пізніше останнього дня першого звітного періоду після завершення дії воєнного, надзвичайного станів зведеної податкової накладної за такими товарами/послугами, необоротними активами і зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН).

Підпунктом 9.9 пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ Кодексу передбачено порядок автоматичного відновлення правил нарахування та сплати ПДВ після завершення воєнного стану. Згідно з цимпорядком у платника ПДВ зберігається право на використання сум ПДВ, включених (або таких, що підлягали включенню) до складу податкового кредиту на підставі податкових накладних, зареєстрованих в ЄРПН до дати переходу на спрощену систему оподаткування за ставкою 2 % доходу за товарами/послугами, не реалізованими у період дії воєнного стану, при обчисленні податкових зобов’язань з ПДВ у податковій звітності за перший звітний період після завершення дії воєнного, надзвичайного станів та подальші звітні періоди.

Тобто дані рядка 21 податкової декларації з ПДВ за останній звітний період до переходу на спрощену систему оподаткування підлягають перенесенню до рядка 16.1 "Від’ємне значення рядка 21 попереднього звітного (податкового) періоду" за перший звітний період після завершення дії воєнного, надзвичайного станів.

Щодо питання 2

Якщо необоротні активи, суми податку по яких були включені до складу податкового кредиту на дату переходу платника на спрощену систему оподаткування за ставкою 2 % доходу, використовувались у періоді перебування на спрощеній системі оподаткування та продовжують використовуватись після відновлення його реєстрації платником ПДВ, нараховувати податкові зобов’язання з ПДВ по таким необоротним активам не потрібно.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).