X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 24.05.2022 р. № 627/ІПК/99-00-21-02-02-06

Державна податкова служба України розглянула звернення Комунального некомерційного підприємства «_____» щодо оподаткування неприбуткових організацій та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах повноважень повідомляє.

Згідно із зверненням юридичну особу, що є оздоровчим комплексом,  було реорганізовано шляхом перетворення з бюджетної установи у комунальне некомерційне підприємство, яке фінансується частково за бюджетні та частково за власні кошти.

Зазначену юридичну особу було внесено до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі – Реєстр) як бюджетну установу, але у зв’язку з реорганізацією шляхом перетворення у комунальне некомерційне підприємство такою юридичною особою до відповідного територіального контролюючого органу подано заяву з позначкою «зміни» для перереєстрації як неприбуткової організації.

Повідомляється, що свої безпосередні функції з оздоровлення та відпочинку дітей комунальне некомерційне підприємство виконує тільки влітку. У вартість путівки на оздоровлення та відпочинок закладається вартість наданих послуг саме за цей період. В інший період підприємство утримується за бюджетний кошт.

  У запиті комунального некомерційного підприємства зазначено, що відповідно до статуту таке підприємство не має права розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників, учасників, членів органів правління та інших осіб та доходи (прибутки) підприємства використовуються виключно для утримання самого підприємства.

Питання запиту таке:

Чи є підстави для відмови у перереєстрації комунального некомерційного підприємства як неприбуткової організації та, якщо є, то яким чином їх можливо усунути?

Пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу встановлено, що не є платниками податку на прибуток підприємств неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.

Так, згідно з п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа та організація (далі – неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:

утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;

установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників у розумінні Цивільного кодексу України), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 п. 133.4  ст. 133 Кодексу;

установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду, іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення відповідно до закону (для недержавних пенсійних фондів), або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об’єднання та асоціації об’єднань співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельні кооперативи;

внесена контролюючим органом до Реєстру.

Доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (абзац перший п.п. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу), з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану.

Перелік юридичних осіб, які можуть бути віднесені до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам п. 133.4 ст. 133 Кодексу і не є платниками податку на прибуток підприємств, встановлено підпунктом 133.4.6           п. 133.4 ст. 133 Кодексу.

Порядок ведення Реєстру, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру (далі – Порядок) затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13 липня 2016 року № 440 зі змінами та доповненнями.

Відповідно до пунктів 14 та 15 Порядку у разі зміни організаційно-правової форми неприбуткової організації, внесення змін до її установчих документів (або установчих документів організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) до контролюючого органу подається реєстраційна заява з позначкою «зміни», до якої додаються копії документів відповідно до пункту 6 цього Порядку. Заява та копії документів повинні бути подані протягом десять календарних днів з дня державної реєстрації таких змін, а у разі, коли державна реєстрація змін не здійснюється, протягом десять календарних днів з моменту виникнення зазначених у пункті 14 Порядку обставин.

Розгляд реєстраційної заяви з позначкою «зміни» здійснюється контролюючим органом у порядку, визначеному пунктами 7 і 8 Порядку.

Отже, для підприємства, установи або організації, утворених та зареєстрованих в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідних підприємств, установ та організацій як неприбуткових, обов’язковими умовами для перебування їх у Реєстрі є дотримання всіх вимог, встановлених пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу, у тому числі заборона розподілу доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів таких підприємств, установ та організацій, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб та використання своїх доходів (прибутків) виключно для фінансування видатків на утримання таких неприбуткових підприємств, установ та організацій, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених їх установчими документами.

При цьому, на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану не вважається порушенням вимог п. 133.4 ст. 133 Кодексу здійснення неприбутковою організацією передачі майна, надання послуг, благодійної допомоги, використання доходів (прибутків) для фінансування видатків, не передбачених установчими документами, на цілі, що визначені пунктом 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу.

У разі недотримання неприбутковими підприємствами, установами та організаціями вимог, встановлених пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу, такі підприємства, установи та організації підлягають виключенню з Реєстру з визначенням податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств відповідно до підпунктів 133.4.3 та 133.4.4 п. 133.4 ст. 133 Кодексу.

Водночас повідомляємо, що інформації викладеної у зверненні недостатньо для надання конкретної відповіді з питання відповідності установчих документів комунального некомерційного підприємства вимогам для перебування у Реєстрі у статусі неприбуткової організації, оскільки такі документи не надано. 

Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.