Державна податкова служба України розглянула звернення щодо податкових наслідків з ПДВ у випадку здійснення діяльності у межах грантової акселераційної програми (далі – Програма) та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, Громадська спілка згідно з тристоронніми договорами про надання гранту на участь у Програмі надає послуги навчання відповідно до умов Програми.
Програма - навчальна програма для відповідних осіб, яка відповідає критеріям положення сторони 1 (юридичної особи-резидента України з ОПФ - інші організаційно-правові форми, далі - Фонд), і включає в себе навчання таких осіб, менторську допомогу та консультації експертів.
Умовами відповідного договору передбачено, що Фонд, який створено за розпорядженням Кабінету Міністрів України, заснований на державній власності та внесений до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі - Реєстр), здійснює свою діяльність з метою розвитку та стимулювання інноваційної діяльності в Україні для комерціалізації результатів науково-технічних розробок і випуску на ринок нових або вдосконалених технологій товарів, послуг, організаційно-технічних рішень виробничого, адміністративного, комерційного та іншого характеру, надання на конкурсних засадах фінансової підтримки суб’єктам господарювання, що створюють інноваційний продукт.
При цьому Фонд надає стороні 2 (далі – Особа) безповоротну фінансову підтримку у формі грантів для участі в акредитованих Програмах. Згідно з відповідним договором Особа зобов'язується використати грант виключно на оплату Програми (за винятком сплати/утримання обов'язкових платежів та зборів), а акредитований акселератор зобов'язується виконати визначену і затверджену Програму у повному обсязі.
Громадська спілка виступає як акредитований акселератор - зареєстрованої у встановленому порядку юридичної особи, метою діяльності якої є акселерація та навчання відповідних осіб, а також надання їх консультаційної підтримки. Громадська спілка затверджена рішенням Наглядової ради Фонду як така, що відповідає критеріям (сторона 3, далі - Акредитований акселератор).
Особа отримує 70 відс. суми гранту від Фонду протягом 3 банківських днів з наступного дня після укладання договору та протягом наступних 3 банківських днів у повному обсязі перераховує отримані кошти на користь Громадської спілки (Акредитованого акселератора). Грант може бути використаний Громадською спілкою (Акредитованим акселератором) виключно на виконання Програми.
Громадська спілка (Акредитований акселератор) виконує Програму згідно з затвердженою Програмою, про що звітує перед Фондом разом з Особою.
Після прийняття Фондом звітів та результатів навчання, Фонд перераховує решту коштів 30 відс. Особі для оплати виконання Програми. Усі платежі за договором здійснюються у безготівковій формі шляхом перерахування грошових коштів на банківські рахунки сторін.
З огляду на викладене, Громадська спілка (Акредитований акселератор) просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
1. Чи є об’єктом оподаткування ПДВ діяльність Громадської спілки (Акредитованого акселератора) у межах Програми на умовах, викладених вище?
2. Чи виникає у Громадської спілки обов’язок щодо реєстрації як платника ПДВ у разі перевищення суми в 1 млн грн., отриманої від здійснення діяльності виключно у межах та на умовах Програми?
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).
Відповідно до пункту 5.3 статті 5 розділу І ПКУ інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
Термін «грант» визначено, зокрема у Законах України від 26 листопада 2015 року № 848-VIII «Про наукову і науково-технічну діяльність» із змінами і доповненнями (далі – Закон № 848), від 14 грудня 2010 року № 2778-VI «Про культуру» із змінами і доповненнями (далі – Закон № 2778) та від 06 березня 2003 року № 601-IV «Про державну підтримку книговидавничої справи в Україні» із змінами і доповненнями (далі – Закон № 601).
Грант – це фінансові чи інші ресурси, надані на безоплатній і безповоротній основі державою, юридичними, фізичними особами, у тому числі іноземними, та (або) міжнародними організаціями для розвитку матеріально-технічної бази для провадження наукової і науково-технічної діяльності, проведення конкретних фундаментальних та (або) прикладних наукових досліджень, науково-технічних (експериментальних) розробок, зокрема на оплату праці наукових (науково-педагогічних) працівників у рамках їх виконання, за напрямами і на умовах, визначених надавачами гранту (пункт 5 статті 1 Закону № 848).
Грант - фінансові ресурси, що надаються на безповоротній основі суб'єкту, який провадить діяльність у сфері культури, для реалізації культурно-мистецького проекту (підпункт 3 пункту 1 статті 1 Закону № 2778).
Грант - грошові кошти (фінансові ресурси), що надаються на безоплатній, безпроцентній і безповоротній основі суб'єктам господарювання та фізичним особам за результатами конкурсного відбору, для реалізації програм, проектів, заходів, а також для інституційної підтримки суб'єктів видавничої справи незалежно від форми власності (стаття 1 Закону № 601).
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.
Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.
Пунктами 186.2 – 186.4 статті 186 розділу V ПКУ встановлено категорії послуг, місце постачання яких визначається залежно від місця реєстрації постачальника або отримувача відповідних послуг або від місця фактичного надання відповідних послуг.
Місцем постачання послуг, крім операцій, зазначених у пунктах 186.2, 186.3 і 186.31 статті 186 розділу V ПКУ, є місце реєстрації постачальника (пункт 186.4 статті 186 розділу V ПКУ).
Отже, порядок оподаткування ПДВ операцій з постачання послуг безпосередньо залежить від місця їх постачання.
Пунктом 188.1 статті 188 розділу V ПКУ визначено, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 розділу VI ПКУ, збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв'язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб'єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв'язку з компенсацією вартості товарів/послуг.
Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм ПКУ та інших нормативно-правових актів зазначених вище, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.
Щодо питання 1
Платники податків при визначенні порядку оподаткування здійснюваних ними операцій повинні керуватися одним із основних принципів бухгалтерського обліку − превалювання сутності над формою (операції обліковуються відповідно до їх сутності, а не лише виходячи з їх юридичної форми (стаття 4 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»). Для цілей податкового обліку беруться до уваги економічні наслідки, створені господарськими операціями, а не особливості оформлення таких операцій.
Об’єктом оподаткування ПДВ з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ є операції платника ПДВ з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України, а не види діяльності такого платника ПДВ.
У розглянутій ситуації кошти, що отримує Громадська спілка від Особи за своєю фактичною сутністю є оплатою вартості зазначених у зверненні послуг, що постачаються Громадською спілкою Особі, та, відповідно, повинні включатися до бази оподаткування ПДВ такої операції.
Щодо питання 2
Згідно з інформаційними базами даних ДПС, станом на 16.05.2022, Громадська спілка зареєстрована як платник ПДВ.
Щодо вказаної у зверненні індивідуальної податкової консультації та викладених у ній висновків слід зазначити, що така консультація була надана конкретному платнику податків на відповідне його звернення, виходячи із опису питань і фактичних обставин, наявних у зверненні, та має індивідуальний характер.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 глави 3 роздiлу II ПКУ індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |