Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення приватного нотаріуса _____ щодо окремих питань оподаткування неприбуткових організацій та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні заявник, який є приватним нотаріусом та членом _____ (далі – НПУ), повідомив, що статутом НПУ передбачено захист соціальних прав своїх членів за рахунок коштів НПУ.
Враховуючи вищевикладене, питання звернення такі:
1. Чи може НПУ у статусі неприбуткової організації виплатити своєму члену матеріальну допомогу у зв’язку зі скрутним матеріальним становищем, що передбачено статутом НПУ?
2. Чи втратить НПУ статус неприбуткової організації після виплати матеріальної допомоги своєму члену?
3. Чи може НПУ у статусі неприбуткової організації бути засновником благодійного фонду?
4. Чи втратить НПУ статус неприбуткової організації після заснування благодійного фонду?
Щодо питань 1 – 2
Пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу встановлено, що не є платниками податку на прибуток підприємств неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.
Так, згідно з п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа та організація (далі – неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:
утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників у розумінні Цивільного кодексу України), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду, іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення відповідно до закону (для недержавних пенсійних фондів), або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об’єднання та асоціації об’єднань співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельні кооперативи;
внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі – Реєстр).
Доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (абзац перший п.п. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу).
При цьому, пункт 133.4 ст. 133 Кодексу на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану застосовується з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу.
Тож, обов’язковими умовами перебування організації у статусі неприбуткової є, зокрема, заборона розподілу доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб та використання своїх доходів (прибутків) виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.
Водночас, на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану не вважається порушенням вимог п. 133.4 ст. 133 Кодексу здійснення неприбутковою організацією передачі майна, надання послуг, благодійної допомоги, використання доходів (прибутків) для фінансування видатків, не пов’язаних з реалізацією мети та напрямів діяльності, передбачених її установчими документами, на цілі, що визначені пунктом 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу.
Згідно з п.п. 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 Кодексу до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам пункту 133.4 ст. 133 Кодексу і не є платниками податку на прибуток підприємств, можуть бути віднесені, зокрема, інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам цього пункту.
Порядок правового регулювання діяльності нотаріату в Україні встановлює Закон України від 2 вересня 1993 року № 3425-XII «Про нотаріат» зі змінами та доповненнями (далі – Закон № 3425).
Відповідно до ст. 16 Закону № 3425 професійне самоврядування нотаріусів здійснюється через НПУ та її органи. НПУ є організацією, яка здійснює професійне самоврядування у сфері нотаріату.
НПУ є неприбутковою юридичною особою, має свою печатку. Діяльність НПУ здійснюється відповідно до законодавства та її статуту. Повноваження НПУ визначаються Законом № 3425 та її статутом.
До повноважень НПУ належать: представлення інтересів нотаріальних палат та нотаріусів у державних та інших установах; забезпечення захисту соціальних та професійних прав нотаріусів; участь у проведенні експертиз законопроектів з питань, пов'язаних з нотаріальною діяльністю; забезпечення підвищення кваліфікації нотаріусів та їхніх помічників; контроль за дотриманням нотаріусами правил професійної етики та інші повноваження.
Функція НПУ у статусі неприбуткової організації щодо забезпечення захисту соціальних та професійних прав конкретних нотаріусів (членів НПУ) можлива, якщо такий захист не передбачає розподілу отриманих доходів (прибутків) на користь членів такої організації та пов’язаних з ними осіб. Тобто у випадку здійснення НПУ та структурними підрозділами такої організації окремим її членам виплат у вигляді матеріальної допомоги та інших подібних виплат для соціальної підтримки і захисту таких членів за рахунок доходів НПУ проведення таких операцій призведе до розподілу отриманих доходів на користь членів НПУ та порушення вимог абзацу третього п. 133.4 ст. 133 Кодексу щодо перебування такої організації у Реєстрі.
Отже, діяльність НПУ у статусі неприбуткової організації не повинна суперечити вимогам профільного закону, а видатки повинні спрямовуватись на фінансування утримання такої організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів її діяльності, з урахуванням виключень згідно з п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану. Порушення зазначених положень є підставою для виключення неприбуткової організації з Реєстру з визначенням податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств відповідно до підпунктів 133.4.3 та 133.4.4 п. 133.4 ст. 133 Кодексу.
Щодо питань 3 – 4
До функцій контролюючих органів, як встановлено підпунктом 191.1.28 п. 191.1 ст. 191 Кодексу, відноситься, зокрема, надання індивідуальних податкових консультацій, інформаційно-довідкових послуг з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.
Отже, питання заснування НПУ інших юридичних осіб, у тому числі благодійних фондів, не належить до компетенції ДПС.
Водночас повідомляємо, що загальні засади благодійної діяльності в Україні визначаються Законом України від 05 липня 2012 року № 5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації» зі змінами та доповненнями (далі – Закон № 5073), що забезпечує правове регулювання відносин у суспільстві, спрямованих на розвиток благодійної діяльності, утвердження гуманізму і милосердя, забезпечує сприятливі умови для утворення і діяльності благодійних організацій.
Засновниками благодійних організацій, як встановлено частиною першою ст. 12 Закону № 5073, можуть бути дієздатні фізичні та юридичні особи, крім органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб публічного права.
На підставі викладеного вище при розгляді питання можливості заснування НПУ у статусі неприбуткової організації благодійного фонду вирішальним є дотримання норм Закону № 3425, Закону № 5073 та визначення таких повноважень статутом НПУ.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |