Державна податкова служба України відповідно до ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) розглянула звернення Товариства щодо отримання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового законодавства та повідомляє.
У зверненні Товариство зазначає, що здійснює діяльність з роздрібної торгівлі тютюновими виробами в спеціалізованих магазинах. При цьому Товариство зазначає, що протягом 2023 року планує придбавати для подальшої реалізації в роздрібній мережі у постачальників тютюнові вироби, рідини, що використовуються в електронних сигаретах, які вироблені до 01.04.2022 та електронні системи для нагрівання тютюну (ТВЕН). Також Товариство має залишки продукції, придбані у 2022 році з кодами УКТ ЗЕД 2020. Товариство планує реалізовувати в роздрібній мережі тютюнові вироби, рідини, що використовуються в електронних сигаретах як по повній ціні так і зі знижками.
Товариство просить надати роз’яснення на питання:
1. Чи є Товариство у 2023 році платником акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах при реалізації таких товарів, вироблених до 01 квітня 2022 року?
Відповідно до підпункту 212.1 пункту 212.1 статті 212 Кодексу платником акцизного податку, зокрема, є:
особа - суб’єкт господарювання роздрібної торгівлі, яка здійснює реалізацію підакцизних товарів (крім тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах) (підпункт 212.1.11 пункту 212.1 статті 212 Кодексу);
особа - виробник та/або імпортер тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, яка здійснює їх реалізацію для цілей оподаткування акцизним податком з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів за ставкою, визначеною підпунктом 215.3.10 пункту 215.3 статті 215 Кодексу (підпункт 212.1.17 пункт 212.1 статті 212 Кодексу).
Пунктом 40 підрозділу 5 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу встановлено, що тимчасово, до 01 січня 2023 року, сплата акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів (тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну), вироблених до 01 квітня 2022 року, в тому числі іноземними виробниками, та не реалізованих кінцевим споживачам до 01 квітня 2022 року, здійснюється у порядку та на умовах, що діяли до 01 квітня 2022 року.
Таким чином, у 2023 році Товариство не буде платником акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах при реалізації таких товарів, що вироблені до 01 квітня 2022 року, оскільки пункт 40 підрозділу 5 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу є тимчасовою нормою, що діє до 01 січня 2023 року.
2. Чи зобов’язано Товариство у 2023 році нараховувати та сплачувати ПДВ з реалізації тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, які виготовлені до 01 січня 2022 року, за умови, що такі товари придбані у постачальника без зазначення максимальної роздрібної ціни?
Згідно з підпунктами 14.1.106 і 14.1.252 пункту 14.1 статті 14 Кодексу максимальні роздрібні ціни (далі – МРЦ) - це ціни, встановлені на підакцизні товари (продукцію) з урахуванням усіх видів податків (зборів). Акцизний податок з реалізованих суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів не включається до МРЦ.
При цьому МРЦ на підакцизні товари (продукцію) встановлюються для тютюнової продукції виробниками або імпортерами товарів (продукції) шляхом декларування таких цін у порядку, встановленому Кодексом. Продаж суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, на які встановлюються МРЦ, не може здійснюватися за цінами, вищими за МРЦ, збільшеними на суму акцизного податку з роздрібної торгівлі підакцизних товарів.
Відповідно до статті 111 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 481), встановлена виробником або імпортером МРЦ на тютюнові вироби наноситься на пачку, коробку або сувенірну коробку тютюнових виробів разом з датою їх виготовлення.
Тимчасово, на період до 31 грудня 2023 року включно, МРЦ може не наноситися на пачки, коробки, сувенірні коробки тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну та ємності (упаковки) з рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, на які до 31 грудня 2021 року включно не встановлювалася МРЦ (стаття 18 Закону № 481).
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.
Починаючи з 01.01.2022 набули чинності зміни до Кодексу, внесені Законом № 1914, зокрема, в частині оподаткування податком на додану вартість операцій з постачання на митній території України (ввезення на митну територію України) тютюнової продукції.
Згідно з пунктом 189.18 статті 189 Кодексу у разі постачання тютюнової продукції, для якої встановлені МРЦ, при її постачанні на митній території України базою оподаткування є МРЦ таких товарів без урахування податку на додану вартість.
Пунктом 197.27 статті 197 розділу V Кодексу визначено, що звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання на митній території України тютюнової продукції, для якої встановлені МРЦ, крім операцій:
а) з першого постачання таких товарів їх виробниками;
б) з першого постачання таких товарів суб'єктами господарювання, які пов'язані відносинами контролю з виробниками у розумінні Закону України «Про захист економічної конкуренції» (далі – контрольовані суб’єкти господарювання). Перелік контрольованих суб’єктів господарювання затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2021 № 1423 «Про затвердження переліку суб'єктів господарювання, пов'язаних відносинами контролю у розумінні Закону України «Про захист економічної конкуренції» з виробниками тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, для яких встановлені максимальні роздрібні ціни».
в) із ввезення таких товарів на митну територію України та їх першого постачання імпортером на митній території України.
З огляду на викладене, при здійсненні суб’єктами господарювання, які не є виробниками (імпортерами) тютюнової продукції чи контрольованими суб'єктами господарювання, починаючи з 1 січня 2022 року, операцій з постачання (продажу) тютюнової продукції, яка виготовлена до 1 січня 2022 року та на яку до зазначеної дати встановлювалися МРЦ (у тому числі якщо на таку продукцію до 31.12.2023 може не наноситися МРЦ), такі інші суб’єкти господарювання застосовують за такими операціями режим звільнення від оподаткування ПДВ.
Операції з постачання на митній території України з 1 січня 2022 року тютюнової продукції, виготовленої до 01.01.2022 та на яку до зазначеної дати не встановлювалися МРЦ, на всіх етапах постачання такої продукції від виробника (імпортера) до кінцевого споживача оподатковуються у загальновстановленому порядку за ставкою 20 відсотків, при цьому база оподаткування ПДВ за такими операціями визначається виходячи з договірної вартості такої продукції, визначеної відповідно до пункту 188.1 статті 188 Кодексу.
3. Чи потрібно Товариству в обов’язковому порядку вказувати код УКТ ЗЕД в чеку РРО на електронні системи для нагрівання тютюну (СЕНТ)?
Відповідно до пунктів 1, 2, 11 статті 3 Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265), суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для виконання платіжної операції зобов'язані:
проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій (далі – РРО)
або через зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу програмні реєстратори розрахункових операцій (далі – ПРРО) зі створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених Законом України № 265, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок;
надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов'язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї РРО чи дисплеї пристрою, на якому встановлений ПРРО QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти);
проводити розрахункові операції через РРО та/або через ПРРО для підакцизних товарів з використанням режиму програмування із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, найменування товарів, цін товарів та обліку їх кількості, а також із зазначенням цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку (серія та номер) при роздрібній торгівлі алкогольними напоями.
Статтею 8 Закону № 265 передбачено, що форма, зміст розрахункових документів, порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій, а також форма та порядок подання звітності, пов'язаної із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій чи використанням розрахункових книжок, встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до пункту 2 розділу ІІ Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 № 13 (далі – Положення № 13) фіскальний чек має містити такі обов'язкові реквізити, зокрема:
код товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД (зазначається у випадках, передбачених чинним законодавством) (рядок 7).
Крім того пунктом 3 розділу І Положення № 13 визначено, що у разі відсутності в документі хоча б одного з обов'язкових реквізитів, а також недотримання сфери його призначення, такий документ не прийматиметься як розрахунковий.
Так, статтею 215 Кодексу визначено перелік підакцизних товарів.
В той же час, Законом № 265 суб’єктів господарювання у разі проведення розрахунків із споживачами при продажу підакцизних товарів, зобов’язано створювати у паперовій та/або електронній формі відповідні розрахункові документи із зазначенням кодів товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД.
Проте, електронні системи для нагрівання тютюну не відносяться до підакцизних товарів та згідно з УКТ ЗЕД мають код 8543 70 9000.
Враховуючи зазначене, у разі проведення розрахунків із споживачами при продажу електронних систем для нагрівання тютюну (які мають код згідно з УКТ ЗЕД 8543 70 9000) суб’єкти господарювання зобов’язані створювати у паперовій та/або електронній формі відповідні розрахункові документи у яких зображення коду згідно з УКТ ЗЕД не обов’язкове.
4. Який код УКТ ЗЕД потрібно вказувати в чеку РРО у 2023 році на товари, які придбані в 2022 році з вказанням кодів УКТ ЗЕД, які діяли в 2022 році?
Так, з 01.01.2023 набрав чинності Закон України «Про митний тариф України» від 19.10.2022 № 2697-ІХ (далі – Закон № 2697), яким встановлено Митний тариф України, який є невід’ємною частиною цього Закону та містить перелік ставок загальнодержавного податку – ввізного мита на товари, що ввозяться на митну територію України і систематизовані згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД), складеною на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів.
Відповідно до пункту 2 статті 3 Закону № 2697, Закон України від 04.06.2020 № 674-ІХ «Про митний тариф України» визнано таким, що втратив чинність.
Враховуючи зазначене, суб’єктам господарювання при програмуванні найменування кожного підакцизного товару із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД слід враховувати інформацію, яка вказана
у супровідному документі (податковій накладній) постачальника при придбанні такого товару, тобто у разі проведення розрахунків із споживачами у 2023 році при продажу підакцизних товарів (які придбані суб’єктам господарювання
в 2022 році) у розрахункових документах слід відображати код УКТ ЗЕД який вказано у супровідному документі (податковій накладній) постачальника.
5. Чи може Товариство надавати знижку на підакцизні товари, та які особливості оподаткування таких операцій?
Зазначаємо, що із запитання Товариства є незрозумілим, про які саме підакцизні товари йде мова.
Згідно із підпунктом 215.1 статті 215 Кодексу до підакцизних товарів належать:
спирт етиловий та інші спиртові дистиляти, алкогольні напої, пиво (крім квасу «живого» бродіння);
тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну;
рідини, що використовуються в електронних сигаретах;
пальне;
автомобілі легкові, кузови до них, причепи та напівпричепи, мотоцикли, транспортні засоби, призначені для перевезення 10 осіб і більше, транспортні засоби для перевезення вантажів;
електрична енергія.
Слід зазначити, що Кодекс не регулює питання надання будь-яких знижок суб’єктами господарювання при здійсненні продажу (постачання), реалізації підакцизної продукції.
Для надання більш повного та ґрунтовного роз’яснення з порушеного питання в частині оподаткування Товариство має право повторно звернутися до контролюючого органу з детальним описом здійснюваних операцій, в рамках яких надаються знижки покупцям, та, в разі необхідності, надати копії відповідних документів.
Пунктом 102.9 статті 102 та пунктом 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, зупиняється перебіг строків, встановлених Кодексом для контролюючих органів, зокрема і статтями 52 і 53 розділу II Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |