Державна податкова служба України розглянула зверненнящодо застосування до операцій з постачання запасних частин та комплектуючих до транспортних засобів нульової ставки податку на додану вартість з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 02 березня 2022 року № 178 «Деякі питання обкладення податком на додану вартість за нульовою ставкою у період воєнного стану» (далі - Постанова № 178) та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.
Як викладено у зверненні, основним видом діяльності Товариства є оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів. Серед покупців Товариства є як приватні фірми, так і підприємства та установи органів виконавчої влади і військових формувань, що перелічені в Постанові № 178.
Інформуючи про зазначене, Товариство звертається з наступними питаннями:
1) на який перелік товарів поширюється дія Постанови №178 та чи поширюється дія Постанови №178 на надання послуг з ремонту частин та деталей для автотранспортних засобів?
2) чи має право Товариство на застосування нульової ставки податку на додану вартість при реалізації деталей та приладів для підприємств та установ органів виконавчої влади і військових формувань, що перелічені в Постанові № 178?
3) як визначити які підприємства підпадають під дію Постанови №178 для застосування нульової ставки податку на додану вартість при реалізації, а які підлягають оподаткуванню податком на додану вартість у загальновстановленому порядку за ставкою 20 відсотків? Чи потрібні якісь листи або додаткові реєстраційні документи, підтвердження що підприємства утримуються за кошти державного бюджету?
4) чи може Товариство відкоригувати складені податкові накладні зі ставкою 20 відсотків за період з 24.02.2022 по сьогоднішній день, які оформлені на адресу Державної служби України з надзвичайних ситуацій та інших відомств, які підпадають під дію Постанови №178?
5) чи повинно Товариство здійснювати коригування податкового кредиту при реалізації деталей та приладів для автотранспортних засобівзі ставкою податку на додану вартість 20відсотків?
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).
Статтею 5 розділу І ПКУ визначено, що поняття, правила та положення, установлені ПКУ та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу І ПКУ.
У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ.
Інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
У зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно допункту 20 частини першої статті 106 Конституції України,Закону України від 12 травня 2015 року № 389-VІІІ «Про правовий режим воєнного стану»(далі – Закон № 389-VІІІ), Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» (далі – Указ № 64/2022) на території України введено воєнний стан. Указ № 64/2022 затверджено ЗакономУкраїни від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні».
Пунктом 2 Указу № 64/2022 визначено завдання військовому командуванню (Генеральному штабу Збройних Сил України, Командуванню об’єднаних сил Збройних Сил України, командуванням видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, управлінням оперативних командувань, командирам військових з’єднань, частин Збройних Сил України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управлінню державної охорони України) разом із Міністерством внутрішніх справ України, іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати передбачені Законом № 389-VІІІ заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.
Згідно з підпунктом «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ за нульовою ставкою оподатковуються операції з постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення наземного військового транспорту чи іншого спеціального контингенту Збройних Сил України, що бере участь у миротворчих акціях за кордоном України, або в інших випадках, передбачених законодавством.
З метою виконання мобілізаційних завдань в умовах воєнного стану, введеного Указом № 64/2022, та відповідно до підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ Постановою № 178 визначено категорії установ, операції з постачання яким товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, оподатковуються за нульовою ставкою податку на додану вартість.
Так, до таких установ Постановою № 178 віднесено Збройні Сили України, Національну гвардію України, Службу безпеки України, Службу зовнішньої розвідки України, Державну прикордонну службу України, Міністерство внутрішніх справ України, Державну службу України з надзвичайних ситуацій, Управління державної охорони України, Державну службу спеціального зв’язку та захисту інформації України, інші утворені відповідно до законів України військові формування, їх з’єднання, військові частини, підрозділи, установи або організації, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету.
Постанова № 178 набрала чинності з дня її опублікування і застосовується з 24 лютого 2022 року.
Щодо питань 1 та 2
Норми підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ та Постанови № 178 встановлюють застосування нульової ставки податку на додану вартість на операції з постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту.
Таким чином, нульова ставка податку на додану вартість, відповідно до підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ та Постанови № 178 застосовується як до операцій з постачання пального (товар для заправки), так і до операцій з постачання будь-яких інших товарів, що використовуються для забезпечення транспорту (інші паливно-мастильні матеріали, запасні частини, комплектуючі, охолоджуючи рідини, інструменти та додаткове обладнання, визначені відповідними нормативними та технічними документами тощо), при умові, що такі операції з постачання здійснюються категорії суб’єктів, що визначені Постановою № 178.
При цьому, нормами підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ та Постанови № 178 не визначено відповідного переліку із зазначенням кодів з Єдиного закупівельного словника ДК 021:2015, чи кодів УКТ ЗЕД.
Якщо, Товариство здійснює постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту (зокрема, запасних частин до автомобілів) Покупцю, що є органом, на який покладено обов’язок запроваджувати та здійснювати передбачені Законом № 389-VІІІ заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, то на операції з постачання таких товарів поширюються норми підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ та Постанови № 178 щодо застосування нульової ставки податку на додану вартість.
Щодо питання 3
У разі якщо установи/організації, їх відокремлені підрозділи/філії/частини, які не є окремими платниками ПДВ, визначені Постановою № 178, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, придбають товари для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, то до операцій з постачання таких товарів застосовується нульова ставка податку на додану вартість, відповідно до підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ та Постанови № 178.
Одночасно, норми ПКУ не передбачають можливості для платників податку - постачальників здійснювати вибір щодо застосування чи незастосування нульової ставки податку, оскільки застосування встановленої діючим законодавством ставки податку є обов'язком, а не правом платника податку.
Нормами ПКУ не передбачено надання підтверджуючих документів що категорії суб'єктів, які визначені Постановою № 178, утримуються за рахунок коштів державного бюджету.
Щодо питання 4
Відповідно до пункту 192.1 статті 192 розділу VПКУ якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов’язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної,складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН).
Згідно з підпункту 192.1.1 пункту 192.1 статті 192 розділу V ПКУ якщо внаслідок такого перерахунку відбувається зменшення суми компенсації на користь платника податку - постачальника,то:
а) постачальник відповідно зменшує суму податкових зобов’язань за результатамиподаткового періоду, протягом якого був проведений такий перерахунок;
б) отримувач відповідно зменшує суму податкового кредиту за результатами такого податкового періоду в разі, якщо він зареєстрований як платник податку на дату проведення коригування, а також збільшив податковий кредит у зв’язку з отриманням таких товарів/послуг.
Постачальник має право зменшити суму податкових зобов’язань лише після реєстрації в ЄРПН розрахунку коригування до податкової накладної.
Враховуючи зазначене, якщо Товариство нараховувало ПДВ при поставці товарів, які відповідно до Кодексу оподатковуються за нульовою ставкою, та відобразило у податковому обліку податкові зобов’язання по зазначених операціях за ставкою податку у розмірі 20 відсотків, то Товариству необхідно здійснити відповідне коригування податкових зобов’язань з податку на додану вартість.
При цьому, суми податку на додану вартість (нараховані за ставкою 20 відсотків), що попередньо були сплачені покупцем у складі вартості придбаних товарів у Товариства, операції з постачання яких підлягали оподаткуванням податком на додану вартість за нульовою ставкою, повинні бути повернуті такому покупцю або зараховані в рахунок оплати вартості майбутніх поставок товарів/послуг покупцю.
На дату повернення або зарахування в рахунок оплати вартості майбутніх поставок товарів/послуг сум податку покупцю, сплачених таким покупцем при придбанні товарів, що оподатковуються за нульовою ставкою, постачальник товарів (послуг) складає розрахунок коригування до раніше складеної податкової накладної, в якому коригує всю суму операції зі знаком «-», та одночасно складає нову податкову накладну на операцію, що оподатковується за нульовою ставкою.
Відповідно до пункту 6 розділу III Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 № 21 (далі - Порядок № 21) платник податку самостійно обчислює суму податкового зобов'язання, яку зазначає в податковій звітності. Дані, наведені в податковій звітності, мають відповідати даним бухгалтерського та податкового обліку платника.
Згідно з пунктом 1 розділу IV Порядку №21, у разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 глави 9 розділу II ПКУ) платник податку самостійно виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним декларації, він зобов'язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої декларації за формою, встановленою на дату подання уточнюючого розрахунку.
Внесення змін до податкової звітності за результатами самостійного виявлення помилок здійснюється у порядку, визначеному статтею 50 розділу II ПКУ (пункт 2 розділу IV Порядку №21).
Враховуючи зазначене, у разі виявлення платником податків помилки, що міститься у раніше поданій ним податковій декларації з податку на додану вартість (невірне визначення розміру податку на додану вартість), такому платнику необхідно виправити таку невідповідність шляхом подання уточнюючих розрахунків до податкових декларацій з податку на додану вартість за відповідні звітні періоди, згідно з пунктом 50.1 статті 50 розділу ІІ ПКУ.
Щодо питання 5
Нарахування податкових зобов’язань за правилами, встановленими пунктом 198.5 статті 198 розділу V ПКУ здійснюється у разі використання придбаних з податком на додану вартість товарів/послуг в операціях, звільнених від оподаткування або таких, що не є об'єктом оподаткування.
У разі використання таких товарів/послуг в операціях, які оподатковуються за нульовою ставкою податку на додану вартість, в тому числі і у операціях, перерахованих у підпункті «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ, норми пункту 198.5 статті 198 розділу V ПКУ не застосовуються, нарахування податкових зобов’язань не здійснюється.
Пунктом 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ визначено, що індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |