Державна податкова служба України відповідно до ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) розглянула звернення Товариства щодо отримання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового законодавства та повідомляє.
У зверненні Товариство зазначає, що ним несвоєчасно здійснено перекодування РРО, у зв’язку з чим роздрібна торгівля тютюновими виробами здійснювалась без врахування норм Закону України від 30 листопада 2021 року № 1914-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» (далі – Закон № 1914), що набули чинності 01.05.2022. При цьому Товариство зазначає, що в результаті було подано декларації акцизного податку, у яких вказано суму акцизного податку із врахуванням реалізації тютюнових виробів, вироблених після 01.04.2022, що в свою чергу призвело до подвійного нарахування акцизного податку з продажу тютюнових виробів, який було сплачено, як Товариством, так і імпортером тютюнових виробів. Дана помилка, а саме перекодування РРО, була виправлена Товариством 04.11.2022.
Товариство просить надати роз’яснення на питання:
Чи може Товариство подати уточнюючий розрахунок з акцизного податку на зменшення суми акцизного податку за період з 01.05.2022 по 04.11.2022 у зв’язку з помилковим нарахуванням суми акцизного податку з продажу тютюнових виробів за вказаний період, а надмірно сплачену суму віднести до сплати акцизного податку за майбутні періоди?
З 01 травня 2022 року набули чинності норми Закону № 1914 стосовно перенесення на виробників та імпортерів обов’язку сплачувати (у розмірі 5 відсотків) акцизний податок з реалізації суб’єктами господарювання (далі – СГ) роздрібної торгівлі тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах.
Акцизний податок з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі з тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, вироблених з 01 травня 2022 року, та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, вироблених з 01 січня 2022 року, сплачується виробниками та імпортерами при їх реалізації.
Водночас СГ роздрібної торгівлі до кінця 2022 року залишаються у порядку та на умовах, що діяли до 01 квітня 2022 року, платниками 5 % акцизного податку з роздрібного продажу тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, вироблених до 01 квітня 2022 року, в тому числі іноземними виробниками, та не реалізованих кінцевим споживачам до 01 квітня 2022 року (пункт 40 підрозділу 5 розділу ХХ Кодексу).
Відповідно до пункту 221.3 статті 221 Кодексу за наявності у місці торгівлі тютюновими виробами одного найменування, на пачках, коробках та сувенірних коробках яких зазначені різні максимальні роздрібні ціни, продаж таких тютюнових виробів здійснюється за цінами, не вищими ніж ті, що зазначені на відповідних пачках, коробках та сувенірних коробках, збільшеними на суму акцизного податку з реалізованих суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну.
Отже, при визначені ціни, за якою суб’єктом господарювання роздрібної торгівлі здійснюється продаж тютюнових виробів, необхідно враховувати 5-відсотковий акцизний податок з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів.
Згідно із підпунктом 214.1.4 пункту 214.1 статті 214 Кодексу базою оподаткування у разі обчислення акцизного податку із застосуванням адвалорних ставок є, зокрема, вартість (з податком на додану вартість та без урахування акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів), підакцизних товарів, що реалізовані суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі.
Для запобігання подвійної сплати виробниками та СГ роздрібної торгівлі 5 % акцизного податку з роздрібного продажу тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну платникам з 1 травня 2022 року необхідно було забезпечити ведення окремого обліку тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну залежно від дати їх виробництва, та рідин, що використовуються в електронних сигаретах а саме:
- виробникам та/або імпортерам, СГ оптової торгівлі – разом із даними щодо кількості та вартості продукції, реалізованої починаючи з 1 травня 2022 року, у первинних супровідних документах (товарно-транспортні накладні та інші) необхідно також зазначати дату її виробництва (або відмітку щодо вироблення продукції до або після 1 квітня 2022 року) та максимальну роздрібну ціну;
- СГ роздрібної торгівлі забезпечити окреме відображення в бухгалтерському обліку та обліку у місці торгівлі тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, вироблених до та після 1 квітня 2022 року.
Крім того, необхідно відображати в розрахункових документах (чеках РРО/програмних РРО) обов’язкові реквізити відповідно до Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 № 13, а саме: при здійсненні роздрібної торгівлі тютюновими виробами, тютюном та промисловими замінниками тютюну, виробленими до 1 квітня 2022 року, з 1 травня 2022 року СГ повинні забезпечувати відображення в розрахунковому документі такого обов’язкового реквізиту як «Акцизний податок» (окремим рядком літерне позначення, розмір ставки такого податку, загальну суму такого податку за всіма зазначеними в чеку товарами).
Водночас СГ, що здійснює роздрібну торгівлю тютюновими виробами, тютюном та промисловими замінниками тютюну, виробленими після 1 квітня 2022 року, з 1 травня 2022 року у розрахунковому документі (рядок 22) не відображає такий реквізит як «Акцизний податок» по таких товарах.
Декларація акцизного податку складається платником у порядку, встановленому статтями 48 та 223 Кодексу. Платник самостійно обчислює суму податкового зобов'язання, яку зазначає у Декларації. Відповідно до Порядку заповнення та подання декларації акцизного податку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 23.01.2015 № 14 (далі – наказ МФУ № 14), відомості, наведені в Декларації, повинні підтверджуватися первинними документами та даними бухгалтерського обліку.
Відповідно до пункту 50.1 статті 50 Кодексу у разі, якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 Кодексу) платник податків самостійно виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації, він зобов'язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинного на час подання уточнюючого розрахунку.
Платник податків має право не подавати такий розрахунок, якщо відповідні уточнені показники зазначаються ним у складі податкової декларації за будь-який наступний податковий період, протягом якого такі помилки були самостійно виявлені.
Відповідно до пункту 17 розділу ІІІ Порядку заповнення та подання декларації акцизного податку, затвердженого наказом МФУ № 14 у разі, якщо за результатами подання уточнюючого розрахунку виникає потреба у поверненні надміру сплаченого акцизного податку, таке повернення проводиться відповідно до порядку, визначеного наказом Міністерства фінансів України від 11 лютого 2019 року № 60 «Про затвердження Порядку інформаційної взаємодії Державної податкової служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення (перерахування) платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань та пені».
Умови повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань та пені регулюються статтею 43 Кодексу.
Пунктом 102.9 статті 102 та пунктом 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, зупиняється перебіг строків, встановлених Кодексом для контролюючих органів, зокрема і статтями 52 і 53 розділу II Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Для надання більш повного та ґрунтовного роз’яснення Товариство має право повторно звернутися до контролюючого органу та надати копії відповідних документів.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |