X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 17.03.2023 р. № 571/ІПК/99-00-04-03-03-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду запиту Приватного підприємства про надання індивідуальної податкової консультації щодо застосування окремих норм податкового законодавства та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У своєму запиті платник податків повідомив, що з 01 квітня 2022 року є платником єдиного податку третьої групи, зі ставкою 2 відсотки доходу. До 01 квітня 2022 року Підприємство перебувало на загальній системі оподаткування та було зареєстровано платником податку на додану вартість (далі – ПДВ).

Підприємством укладено договір з Департаментом інфраструктури та благоустрою Рівненської міської ради про відшкодування  витрат за пільговий проїзд окремих категорій громадян автомобільним транспортом на міських автобусних маршрутах загального користування.

Згідно з умовами договору виплата Підприємству компенсації за пільговий проїзд окремих категорій громадян здійснюється головним розпорядником  бюджетних коштів - Департаментом інфраструктури та благоустрою Рівненської міської ради відповідно до Порядку компенсаційних виплат за пільговий проїзд автомобільним транспортом на міських автобусних маршрутах загального користування в місті Рівному, затвердженого рішенням Рівненської міської ради від 18.11.2021 №1594 «Про затвердження Програми фінансування видатків на компенсаційні виплати за пільговий проїзд автомобільним транспортом на міських автобусних маршрутах загального користування в місті Рівному на 2022 рік».

Враховуючи вищевикладене, Підприємство просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1) чи включаються до складу доходу платника єдиного податку третьої групи, у разі отримання, компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих громадян, згідно укладеного договору з Департаментом інфраструктури та благоустрою, затверджені рішенням Рівненської міської ради?

2) чи включаються до складу доходу єдиного податку третьої групи зі ставкою 2 відсотки, у разі отримання, компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих громадян,  згідно укладеного договору з Департаментом інфраструктури та благоустрою, затверджені рішенням Рівненської міської ради?

3) чи є об’єктом оподаткування податком на прибуток на загальній системі оподаткування, компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих громадян згідно укладеного договору з Департаментом інфраструктури та благоустрою, затверджені рішенням Рівненської міської ради?

4) чи є об’єктом оподаткування податком на додану вартість компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян згідно укладеного договору з Департаментом інфраструктури та благоустрою, затверджені рішенням Рівненської міської ради?

 

Щодо першого та другого питань

Особливості застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності визначено главою 1 розділу XIV Кодексу.

Згідно з підпунктом 2 пункту 292.1 статті 292 розділу XIV Кодексу доходом юридичної особи - платника єдиного податку третьої групи є будь-який дохід, включаючи дохід представництв, філій, відділень такої юридичної особи, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній пунктом 292.3 статті 292 Кодексу.

Відповідно до положень підпункту 9.4 пункту 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу дохід платника єдиного податку третьої групи що використовує особливості оподаткування визначається відповідно до положень статті 292 розділу XIV Кодексу, тобто за загальними правилами, передбаченими для платників єдиного податку третьої групи.

Дохід обліковується згідно з національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку та/або іншими нормативно-правовими актами Міністерства фінансів України з питань бухгалтерського обліку.

Вичерпний перелік надходжень, які з метою оподаткування не включаються до складу доходу, встановлено пунктом 292.11 статті 292 Кодексу.

Згідно з частиною четвертою пункту 292.11 статті 292 Кодексу при визначенні доходів для платників єдиного податку третьої групи до складу доходу не включаються суми коштів цільового призначення, що надійшли від Пенсійного фонду та інших фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування, з бюджетів або державних цільових фондів, у тому числі в межах державних або місцевих програм.

Отже, за умови виконання вимог пункту 292.11 статті 292 Кодексу суми компенсації, отримані шляхом перерахування коштів із реєстраційного рахунку Департаменту інфраструктури та благоустрою Рівненської міської ради, відповідно рішення Рівненської міської ради від 18.11.2021 №1594, не включаються до складу доходу платників єдиного податку третьої групи.

 

Щодо третього питання

Відповідно до підпункту 134.1.1 пункту 134.1 статті 134 Кодексу об’єктом оподаткування податку на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями цього Кодексу.

Положеннями Кодексу не передбачено різниць для коригування фінансового результату до оподаткування на компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих громадян у міському автомобільному транспорті.

Такі операції відображаються згідно з правилами бухгалтерського обліку при формуванні фінансового результату до оподаткування та відповідно об’єкту оподаткування податком на прибуток.

Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (частина друга ст. 6 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16 липня 1999 року № 996-XIV).

Отже, з питання формування доходів у бухгалтерському обліку за рахунок компенсаційних виплат, отриманих Підприємством з міського бюджету за пільговий проїзд окремих громадян, доцільно звернутись до Міністерства фінансів України. 

 

Щодо четвертого питання

Особливості справляння єдиного податку у період дії воєнного, надзвичайного стану на території України визначено підрозділом 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Пунктом 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу встановлено, що тимчасово, з 01 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, положення розділу XIV Кодексу застосовуються з урахуванням особливостей, визначених у відповідних підпунктах пункту 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно з підпунктом 9.5 пункту 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу платники єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені вказаним пунктом Кодексу, звільняються від обов'язку нарахування та сплати ПДВ за операціями з постачання товарів, робіт та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, а також від подання податкової звітності з ПДВ, а їх реєстрація платником ПДВ є призупиненою.

Операції, здійснені платником єдиного податку третьої групи, який використовує особливості оподаткування, встановлені вказаним пунктом Кодексу, вважаються такими, що не є об'єктом оподаткування ПДВ.

Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 Кодексу об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 Кодексу розташоване на митній території України.

Пунктом 188.1 статті 188 Кодексу визначено, що база оподаткування ПДВ операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14                  пункту 213.1 статті 213 Кодексу, збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв'язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками – суб'єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).

При цьому база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг, база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін, а база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни), за винятком:

товарів (послуг), ціни на які підлягають державному регулюванню;

газу, який постачається для потреб населення;

електричної енергії, ціна на яку склалася на ринку електричної енергії.

До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв'язку з компенсацією вартості товарів/послуг.

Правила формування податкових зобов’язань і податкового кредиту з ПДВ та складання податкової накладної і реєстрації її в Єдиному реєстрі податкових накладних регулюються  статтями 187, 198 і 201 Кодексу.

Згідно з пунктом 187.7 статті 187 Кодексу датою виникнення податкових зобов'язань у разі постачання товарів/послуг з оплатою за рахунок бюджетних коштів є дата зарахування таких коштів на банківський рахунок платника податку або дата отримання відповідної компенсації у будь-якій іншій формі, включаючи зменшення заборгованості такого платника податку за його зобов'язаннями перед бюджетом.

Відповідно до підпункту 197.1.8 пункту 197.1 статті 197 Кодексу звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання послуг з перевезення пасажирів міським пасажирським транспортом (крім таксі), тарифи на які регулюються в установленому Законом України від 05 квітня 2001 року № 2344-III «Про автомобільний транспорт» (далі – Закон № 2344) порядку.

Норма, визначена підпунктом 197.1.8 пункту 197.1 статті 197 Кодексу, не поширюється на операції з надання пасажирського транспорту в оренду (прокат).

Разом з цим, статтею 35 Закону № 2344 визначено, що перевезення пасажирів автобусами в режимі регулярних пасажирських перевезень здійснюють автомобільні перевізники на автобусних маршрутах загального користування на договірних умовах із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані надати перевізникам, які здійснюють пільгові перевезення пасажирів та перевезення пасажирів за регульованими тарифами, компенсацію відповідно до закону (стаття 29 Закону № 2344).

Так, до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів, зокрема, на транспортні послуги (стаття 28 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм Кодексу та інших нормативно-правових актів зазначених вище, опису питань і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє, що об’єктом оподаткування ПДВ є, зокрема, операції платників ПДВ з постачання товарів/послуг (у тому числі послуг із перевезення пасажирів міським пасажирським транспортом), місце постачання яких відповідно до статті 186 Кодексу розташоване на митній території України, а не будь-які компенсаційні виплати (у тому числі виплати, отримані як компенсація вартості послуг із перевезення пасажирів міським пасажирським транспортом).

Базою оподаткування ПДВ операцій з постачання послуг із перевезення пасажирів міським пасажирським транспортом є затверджений уповноваженим органом тариф, незалежно від того, за рахунок яких джерел постачальник (перевізник) отримує кошти як оплату вартості таких послуг, а саме: безпосередньо від пасажира, з бюджету чи від третіх осіб.

У разі, якщо перевезення пасажирів міським пасажирським транспортом здійснюються у межах відповідного населеного пункту (міста) та тарифи на таке перевезення затверджено (встановлено) уповноваженим органом, то операції з постачання послуг із такого перевезення підлягають звільненню від оподаткування ПДВ згідно з підпунктом 197.1.8 пункту 197.1 статті 197 Кодексу, незалежно від того, за рахунок яких джерел компенсується вартість (частина вартості) таких послуг: пасажирами або за рахунок місцевого бюджету.

Таким чином, якщо кошти, що отримуються Підприємством з міського бюджету, є компенсацією вартості послуг із перевезення пільгових категорій пасажирів міським пасажирським транспортом у межах відповідного населеного пункту (міста) і тарифи на таке перевезення затверджено (встановлено) уповноваженим органом, то при отриманні таких коштів обов’язку щодо нарахування податкових зобов’язань з ПДВ у Підприємства не виникає.

Якщо кошти, що отримуються Підприємством з міського бюджету, є компенсацією вартості послуг із перевезення пільгових категорій пасажирів міським пасажирським транспортом у межах відповідного населеного пункту (міста), але тарифи на таке перевезення не затверджено (встановлено) уповноваженим органом, то при отриманні таких коштів у Підприємства виникає обов’язок щодо нарахування податкових зобов’язань з ПДВ за правилами, встановленими статтею 187 Кодексу.

Водночас, операції Підприємства з постачання товарів/послуг (у тому числі послуг із перевезення пасажирів міським пасажирським транспортом), здійснені у період перебування Підприємства на спрощеній системі оподаткування, обліку та звітності із сплатою єдиного податку зі ставкою 2 відсотка та з використанням особливостей оподаткування, встановлених пунктом 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, вважаються такими, що не є об’єктом оподаткування ПДВ і, відповідно, за такими операціями податкових наслідків з ПДВ (у тому числі і щодо нарахування податкових зобов’язань з ПДВ) у Підприємства не виникає.

Додатково повідомляємо, що відповідно до пункту 528 та підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема статтями 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (підпункт 52.2 статті 52 Кодексу).