Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства з обмеженою відповідальністю «________» (далі – Товариство) щодо окремих питань бухгалтерського обліку операцій суб’єктом господарювання, який надає послуги за ціною або ставкою, що підлягає тарифному регулюванню, для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє.
У зверненні Товариства зазначено, що таке Товариство є суб’єктом господарювання, який на підставі ліцензії з транспортування здійснює діяльність з транспортування природного газу газотранспортною системою на користь третіх осіб (замовників).
Згідно з чиним законодавством України рівень доходу Товариства, що діє на монопольному ринку, обмежується шляхом державного регулювання цін (тарифів) на відповідні послуги.
З огляду на те, що прогнози при розрахунку тарифу на послуги Товариства, як повідомляється, можуть відрізнятися від фактичних даних, на законодавчому рівні встановлено спеціальний механізм повернення зайво отриманих доходів або отримання недоотриманих доходів у разі відхилення фактичних даних від прогнозних, що визначено відповідною методикою. Це зобов’язує Товариство враховувати такі доходи на регуляторному рахунку і відповідно коригувати суму необхідного розрахункового доходу на суму, яка обліковується на регуляторному рахунку.
Товариство відповідно до Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» зі змінами (далі – Закон № 996) зобов’язане складати фінансову звітність за міжнародними стандартами фінансової звітності (далі – МСФЗ) та оприлюднювати річну фінансову звітність разом з аудиторським висновком на власній вебсторінці.
Зауважено, що у фінансовій звітності Товариства за 2020 рік не було відображено у витратах суми залишку за регуляторним рахунком, оскільки усталена практика за МСФЗ полягає у тому, що при запровадженні МСФЗ суб’єкти господарювання виключають залишки на регуляторних рахунках з фінансової звітності за МСФЗ.
Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
1. Чи має право Товариство визнавати у витратах при визначенні фінансового результату до оподаткування залишок за регуляторним рахунком шляхом визнання відповідного зобов’язання?
2. Чи має право Товариство визнавати у витратах при визначенні об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств залишок за регуляторним рахунком шляхом визнання відповідного зобов’язання?
3. Чи передбачено нормами Кодексу різниці, на які коригується фінансовий результат до оподаткування, визначений у фінансовій звітності підприємства, за операціями з відображення зобов’язань від перевищення необхідного доходу?
Щодо питань 1 – 3
Перш за все зауважимо, що оскільки відповідно до п.п. 191.1.28 п. 191.1 ст. 191 Кодексу до функцій контролюючих органів належить, зокрема, надання індивідуальних податкових консультацій, інформаційно-довідкових послуг з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи, питання порядку визначення тарифів на послуги транспортування природного газу не належать до компетенції ДПС.
При цьому повідомляємо, що правові засади функціонування ринку природного газу України визначає Закон України від 9 квітня 2015 року № 329-VIII «Про ринок природного газу» зі змінами (далі – Закон № 329).
Відповідно до частини першої ст. 4 Закону № 329 державне регулювання ринку природного газу здійснює Регулятор у межах повноважень, визначених цим Законом та іншими актами законодавства.
Регулятором є Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (п. 32 частини першої ст. 1 Закону № 329).
Механізм формування тарифів на послуги транспортування природного газу від точки (точок) входу до точки (точок) виходу та параметрів регулювання, що мають довгостроковий період дії, установлено Методикою визначення та розрахунку тарифів на послуги транспортування природного газу для точок входу і точок виходу на основі багаторічного стимулюючого регулювання, яку затверджено постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30.09.2015 № 2517 зі змінами (далі – Методика № 2517).
Як встановлено п. 4 розділу І Методики № 2517, необхідний дохід – це дохід, що визначається на підставі параметрів регулювання, що мають довгостроковий період дії згідно з цією Методикою, та має забезпечувати здійснення діяльності з транспортування природного газу у кожному році регуляторного періоду.
Регуляторний рахунок – це обліковий запис, на який відносяться відхилення уточненого необхідного доходу за кожний рік регуляторного періоду.
Об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств згідно з абзацом першим п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями Кодексу.
Кодексом не передбачено різниць для коригування платником податку на прибуток підприємств, який здійснює діяльність з транспортування природного газу, фінансового результату до оподаткування за операціями, пов’язаними з формуванням тарифів на послуги транспортування природного газу для точок входу і точок виходу на основі багаторічного стимулюючого регулювання.
Такі операції платника податку на прибуток підприємств при визначенні фінансового результату до оподаткування та відповідно об’єкта оподаткування цим податком відображаються згідно з правилами бухгалтерського обліку.
Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (абзац перший частини другої ст. 6 Закону Закон № 996).
Отже, питання бухгалтерського обліку операцій з надання послуг з транспортування природного газу газотранспортною системою на користь третіх осіб (замовників) належать до компетенції Міністерства фінансів України.
Відповідно до п. 52 8 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 цього Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу для платників податків та контролюючих органів тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, з урахуванням особливостей, встановлених цим підпунктом.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |