X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 24.03.2023 р. № 673/ІПК/99-00-21-02-02-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення                             ТОВ ПТК «»(далі – ТОВ)щодо списання кредиторської заборгованості по експортних передплатах по контрактах, які було укладено протягом 2021 року -січня 2022 року, з контрагентами, які є резидентами російської федерації та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

Як зазначено у зверненні, ТОВ перебуває на загальній системі оподаткування.

ТОВ було отримано передплати на виготовлення та постачання обладнання для паперопереробної промисловості. На ці кошти ТОВ було здійснено закупівлю матеріалів, сплачено послуги кооперації, проведено підготовку власного виробництва для випуску обладнання по замовленню цього замовника.

Подальша реалізація обладнання будь - яким іншим замовникам неможлива у зв’язку з їх індивідуальністю.

Внаслідок форс-мажорних обставин, у зв’язку із розривом контрактних відносин не з вини ТОВ, неможливості повернення передплати або здійснення поставки, виникає питання терміну, у який повинно бути відображено списання кредиторської заборгованості у іноземній валюті.

Як зазначає ТОВ, списання заборгованості призведе до значного податкового навантаження з податку на прибуток.

ТОВ просить надати роз’яснення з питання стосовно списання отриманих сум передплат, без віднесення їх до доходів підприємства.

Відповідно до абзацу п’ятого п. 1 частини першої ст. 1 Закону України від 03 березня 2022 року № 2116-IX «Про основні засади примусового вилучення в Україні об'єктів права власності російської федерації та її резидентів» (далі – Закон № 2116-IX)  об'єкти права власності російської федерації та її резидентів - рухоме і нерухоме майно, кошти, вклади у банках, цінні папери, корпоративні права, інше майно (активи), що знаходяться (зареєстровані) на території України та безпосередньо або через афілійованих осіб належать російській федерації та її резидентам.

Згідно частини другої ст. 2 Закону № 2116-IX примусове вилучення в Україні об'єктів права власності російської федерації та її резидентів здійснюється без будь-якої компенсації (відшкодування) їх вартості, враховуючи повномасштабну агресивну війну, яку російська федерація розв'язала і веде проти України та Українського народу.

Відповідно до п. п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями цього Кодексу.

Згідно п. 66 підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення Кодексу» фінансовий результат до оподаткування зменшується, зокрема, насуму боргу, включеного до складу доходів звітного періоду відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, право вимоги за яким примусово вилучено як об'єкт права власності російської федерації та її резидентів відповідно до Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об'єктів права власності російської федерації та її резидентів» і який вважається погашеним з дня набрання чинності законом України, яким затверджено Указ Президента України про введення в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України про примусове вилучення відповідних об'єктів права власності російської федерації та її резидентів.

Таким чином, у разі списання ТОВ кредиторської заборгованості та формування доходу у бухгалтерському обліку, яка виникла за  рахунок передплати, отриманої від контрагентарф, фінансовий результат до оподаткування зменшується відповідно до п. 66 підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення Кодексу».

Відповідно до п. 528 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» розділу ХХ Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 цього Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» розділу ХХ Кодексу для платників податків та контролюючих органів тимчасово, на період  до припинення  або скасування воєнного стану на території України, зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, з урахуванням особливостей, встановлених цим підпунктом.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).