Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула Ваше звернення,щодо практичного застосування окремих норм законодавства та в межах компетенції повідомляє, що відповідь надається у відповідності до норм, які діяли у 2021 році.
У своєму зверненні платник податків повідомив, що є особою, яка здійснює незалежну професійну діяльність (адвокат). Протягом 2021 року платник отримував доходи від провадження незалежної професійної діяльності та мав основне місце роботи. Роботодавець за місцем основної роботи сплачував єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок) у розмірі не менше мінімального страхового внеску.
У зв’язку з чим платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
1. Яким чином платник податків може подати до контролюючого органу у паперовій формі податкову декларацію про майновий стан і доходи (далі – Декларація) за 2021 рік: (на трьох односторонніх аркушах формату А4 або на одному двосторонньому та одному односторонньому аркушах формату А4?
2. Яке конкретно найменування контролюючого органу я повинен вказати у рядку 5 розділу І Декларації за 2021 рік?
3. Якщо платник податків був звільнений від сплати єдиного внеску протягом 2021 року, то чи повинен разом з Декларацією за 2021 рік подавати Розрахунок сум нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску (далі – додаток ЄСВ 1)?
4. Якщо не повинен, то яку конкретно позначку (« - » чи якусь іншу або взагалі ніяку позначку не ставити) я повинен поставити у рядку 8 розділу І Декларації за 2021 рік?
5. Якщо платник податків був звільнений від сплати єдиного внеску протягом 2021 року, то що конкретно я повинен вказати («-» або 0, або «00,00», або іншу позначку) у рядку 20.1 розділу V Декларації за 2021 рік?
6. Чи повинен платник заповнювати рядок 2 додатку ЄСВ 1 до Декларації за 2021 рік Розрахунок сум нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску», якщо платник має реєстраційний номер облікової картки платника податків і заповнює його у рядку 1 цього додатку?
Якщо не повинен заповнювати рядок 2, то чи необхідно його прокреслювати?
7. Чи необхідно прокреслювати (ставити позначки « - ») рядок 5 додатку ЄСВ 1 до Декларації, якщо не здійснювалась державна реєстрація припинення та до контролюючого органу не подавалась заява про зняття з обліку платника єдиного внеску?
8. Чи необхідно прокреслювати (ставити позначки « - ») рядок 8 додатку ЄСВ 1 до Декларації, а саме періоди перебування на обліку в контролюючому органі як платника єдиного внеску щодо тих типів платників, якими платник податків не був у 2021 році (а саме фізична – особа на загальній системі оподаткування, член фермерського господарства)?
9. Що саме (у т. ч. які конкретно суми або позначки) повинен вказати в розрізі календарних місяців у таблиці, яка міститься у додатку ЄСВ 1 до Декларації у графах 3, 4, 6, якщо платник скористався передбаченим частиною шостою ст. 4 Закону України від 08.07.2010 № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон № 2464) звільненням від сплати за себе єдиного внеску за всі місяці звітного періоду, оскільки за всі місяці 2021 року роботодавцем за місцем основної роботи було сплачено страховий внесок у розмірі не менше мінімального страхового внеску?
Щодо першого та другого питань
Оподаткування доходів, отриманих фізичною особою, яка провадить незалежну професійну діяльність, встановлено у ст. 178 Кодексу.
Згідно з п. 178.2 ст. 178 Кодексу доходи громадян, отримані протягом календарного року від провадження незалежної професійної діяльності, оподатковуються за ставкою 18 відс., визначеною п. 167.1 ст. 167 Кодексу.
Відповідно до п. 178.4 ст. 178 Кодексу фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, а також іноземці та особи без громадянства, які стали на облік у контролюючих органах як самозайняті особи та є резидентами, подають податкову декларацію за результатами звітного року відповідно до розділу IV Кодексу у строки, передбачені для платників податку на доходи фізичних осіб, в якій поряд з доходами від провадження незалежної професійної діяльності мають зазначати інші доходи з джерел їх походження з України та іноземні доходи.
При цьому Форма Декларація та Інструкція щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи (далі – Інструкція), затверджені наказом Міністерства фінансів України від 02.10.2015 № 859 «Про затвердження форми податкової декларації про майновий стан і доходи та Інструкції щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи» (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 17.12.2020 № 783).
Відповідно до п. 4 розділу І Інструкції фізична особа – платник податку (фізична особа – резидент, яка отримує доходи як із джерела їх походження в Україні, так і іноземні доходи; фізична особа – нерезидент, яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні) подає декларацію за звітний (податковий) період в установлені Кодексом строки до контролюючого органу за своєю податковою адресою (за якоюїї взято на облік як платника податку у контролюючому органі). Платники єдиного внеску подають розрахунок про нарахування єдиного внеску в складі декларації у випадках, визначених відповідно до Закону № 2464 у строки та порядку, встановлені Кодексом.
При цьомуДекларація подається до контролюючого органу в один із таких способів на вибір платника податку:
особисто платником податку або уповноваженою на це особою;
надсилається поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;
в електронній формі засобами електронного зв'язку з дотриманням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» (п. 5 розділ І Інструкції).
Порядок оформлення декларації визначений розділом ІІ Інструкції.
Так, відповідно до п. 1 розділу ІІ Інструкції Декларація складається з восьми розділів, які подаються на одному двосторонньому аркуші формату A4, та семи додатків до неї (далі – додатки), які подаються на одно-, двосторонніх аркушах формату A4, що містять розрахунки окремих видів доходів (витрат) та сум нарахованого єдиного внеску.
У декларації та додатках зазначаються усі передбачені в них відомості (показники), крім випадків, прямо визначених у декларації та/або додатках. Якщо будь-який рядок декларації та/або додатка не заповнюється через відсутність інформації (операції, суми), у разі заповнення декларації в паперовій формі такий рядок прокреслюється, крім випадків, прямо визначених у декларації та/або додатках (п. 3 розділу ІІ Інструкції).
Враховуючи зазначене,фізична особа, яка провадить незалежну професійну діяльність заповнює та подає Декларацію за результатами звітного року одним із способів визначених відповідно до Інструкції.
При цьому Інструкція не містить обмежень щодо кількості аркушів у разі подання Декларації у паперовому вигляді.
Крім того, відповідно до п.п. 5 п. 1 розділу ІІІ Інструкції у рядку 5 Декларації вказується найменування контролюючого органу, до якого подається декларація.
Так як платник перебуває на обліку у Головному управлінні ДПС у Запорізькій області, то у Декларації потрібно зазначити найменування саме цього контролюючого органу.
Щодо третього – дев’ятого питань
Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску, умови та порядок нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку, визначає Закон № 2464.
Відповідно до п. 5 частини першої ст. 4 Закону № 2464 особи, які провадять незалежну професійну діяльність, а саме наукову, літературну, артистичну, художню, освітню або викладацьку, а також медичну, юридичну практику, в тому числі адвокатську, нотаріальну діяльність, або особи, які провадять релігійну (місіонерську) діяльність, іншу подібну діяльність та отримують дохід від цієї діяльності є платниками єдиного внеску.
Пунктом 2 частини першої ст. 7 Закону № 2464 визначено, що єдиний внесок для осіб, які провадять незалежну професійну діяльність нараховується на суму доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску за місяць, у якому отримано дохід (прибуток).
Уразіякщо таким платником не отриманодохід (прибуток) у звітному періоді або окремому місяці звітного періоду, такий платник має право самостійно визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої Законом № 2464. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску.
Крім того, згідно з п. 1 частини першої ст. 4 Закону № 2464 платниками єдиного внеску є роботодавці, зокрема, підприємства, установи, організації, інші юридичні особи, які використовують найману працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами.
Базою нарахування єдиного внеску для роботодавців є сума нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральнійформі, що визначаються відповідно до Закону України від 24 березня 1995 року № 108/95-ВР «Про оплату праці», та сума винагородифізичним особам за виконанняробіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами (п. 1 частини першої ст. 7 Закону № 2464).
Одночаснозгідно з частиноюшостою ст. 4 Закону № 2464 фізичні особи – підприємці, якіобралиспрощену систему оподаткування, які мають основне місце роботи або уклали гіг-контракт з резидентом ДіяСіті в порядку та на умовах, передбачених Законом України від 15 липня 2021 року № 1667-IX «Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні», звільняються від сплати за себе єдиного внеску за місяці звітного періоду, за які роботодавцем (резидентом ДіяСіті) сплачено страховий внесок за таких осіб у розмірі не менше мінімального страхового внеску. Такі особи можуть бути платниками єдиного внеску за умови самостійного визначення ними бази нарахування за місяці звітного періоду, за які роботодавцем (резидентом ДіяСіті) сплачено страховий внесок за таких осіб у розмірі менше мінімального страхового внеску. Самостійно визначена такими особами база нарахування не може перевищувати максимальну величину бази нарахування єдиного внеску, встановлену цим Законом. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску.
Отже, особа, яка провадять незалежну професійну діяльність та має основне місце роботи звільняється від сплати за себе єдиного внеску за місяці звітного періоду, за які роботодавцем було сплачено страховий внесок за таку особу у розмірі не менше мінімального страхового внеску.
При цьому особи, які у звітному 2021 році провадили незалежну професійну діяльність і отримували дохід від цієї діяльності, але мали основне місце роботи та за яких роботодавцем сплачено єдиний внесок у розмірі не менше мінімального страхового внеску за всі календарні місяці звітного періоду, додаток ЄСВ 1 у складі Декларації не заповнюють та не подають.
При цьому у разі заповнення декларації в паперовій формі, рядок 8 розділу І та рядок 20.1 розділуIVДекларації прокреслюється.
Зауважуємо, що відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
Так, згідно з п.п. 69.9п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.
Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
________________________________________________________________________________________________________________________
Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |