X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 10.04.2023 р. № 869/ІПК/99-00-24-03-03-06

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо сплати орендної плати та в межах компетенції повідомляє.

Платник податків у своєму зверненні повідомив, що з (      ) зареєстрований в ДПС та є платником податку на додану вартість. Фактичні види діяльності Товариства – надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна (КВЕД 68.20). Основним видом діяльності, що зазначений у реєстраційних документах є торгівля автомобілями та легковими автотранспортними засобами (КВЕД 45.11), який планується здійснювати найближчим часом. При цьому для здійснення запланованої діяльності Товариство орендує у фізичної особи нежитлові приміщення разом із прилеглою територією.

Розмір орендної плати було визначено на договірних засадах.

Для визначення мінімальної вартості місячної оренди 1 кв. метра загальної площі нерухомого майна до (      ) міської ради направлено запит що такої вартості.

Таким чином, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

  1. . Чи можна вважати затвердження (    ) міською радою рішенням від (    ) (далі – Рішення) Методики визначення мінімальної суми орендного платежу за нерухоме майно фізичних осіб виконанням норми абзацу другого п.п. 170.1.2 п. 170.1 ст. 170 Кодексу щодо встановлення та оприлюднення органами місцевого самоврядування мінімальної суми орендного платежу?
  2. . Чи не буде порушенням для Товариства визначення об’єкту оподаткування, виходячи з розміру орендної плати, визначеної в договорі оренди?
  3. . Чи має обов’язок Товариство обраховувати самостійно мінімальну суму орендного платежу за повний чи неповний місяць оренди за Методикою визначення мінімальної суми орендного платежу за нерухоме майно фізичних осіб, затвердженою Рішенням з метою визначення об’єкта оподаткування податку на доходи фізичних осіб?
  4. . У випадку, якщо Товариство має обов’язок при визначенні об’єкту оподаткування самостійно обраховувати мінімальний розмір орендної плати за Методикою і розмір орендного платежу за договором буде менший, ніж розрахована мінімальна сума орендного платежу, що буде джерелом нарахування податку на доходи фізичних осіб, тобто за рахунок яких коштів: юридичної особи – орендаря чи фізичної особи – орендодавця цей податок буде сплачений?
  5. . Який саме дохід фізичної особи – орендаря має відображати податковий агент у додатку 4 ДФ до податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (з розбивкою по місяцях звітного кварталу) (далі – Розрахунок) у разі визначення об’єкту оподаткування податку на доходи фізичних осіб, виходячи з мінімальної суми орендного платежу, встановленої органом місцевого самоврядування?

Згідно ст. 759 Цивільного кодексу України (далі – ЦКУ) за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов'язується передати наймачеві майно у володіння та користування за плату на певний строк.

При цьому за найм (оренду) майна з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму (ст. 762 ЦКУ).

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються Кодексом (п. 1.1 ст. 1 Кодекс).

Пунктом 191.1 ст. 191 Кодексу передбачено, що контролюючі органи здійснюють контроль за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати податків, зборів, платежів установлених Кодексом, а також надають індивідуальні податкові консультації з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.

Порядок оподаткування доходів фізичної особи від надання нерухомості в оренду (суборенду) визначено п. 170.1 ст. 170 Кодексу, згідно з п.п. 170.1.2 якого податковим агентом платника податку – орендодавця під час нарахування доходу від надання в оренду об'єктів нерухомості, інших, ніж зазначені в
п.п. 170.1.1 п. 170.1 ст. 170 Кодексу (включаючи земельну ділянку, що знаходиться під такою нерухомістю, чи присадибну ділянку), є орендар.

При цьому об'єкт оподаткування визначається виходячи з розміру орендної плати, зазначеної в договорі оренди, але не менше ніж мінімальна сума орендного платежу за повний чи неповний місяць оренди. Мінімальна сума орендного платежу визначається за методикою, що затверджується Кабінетом Міністрів України, виходячи з мінімальної вартості місячної оренди одного квадратного метра загальної площі нерухомості з урахуванням місця її розташування, інших функціональних та якісних показників, що встановлюються органом місцевого самоврядування села, селища, міста, на території яких вона розташована, та оприлюднюється у спосіб, найбільш доступний для жителів такої територіальної громади. Якщо мінімальну вартість не встановлено чи не оприлюднено до початку звітного (податкового) року, об'єкт оподаткування визначається виходячи з розміру орендної плати, зазначеного в договорі оренди.

Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1253 затверджена Методика визначення мінімальної суми орендного платежу за нерухоме майно фізичних осіб (далі – Методика), яка застосовується виключно податковими агентами.

Відповідно до п. 6 Методики якщо орган місцевого самоврядування не визначив мінімальної вартості місячної оренди 1 кв. метра загальної площі нерухомого майна чи не оприлюднив її до початку звітного податкового року у спосіб, найбільш доступний для жителів територіальної громади, об'єкт обкладення податком на доходи фізичних осіб визначається орендарем (крім орендарів – фізичних осіб, які не є суб'єктами господарювання) виходячи з розміру орендної плати, передбаченого в договорі оренди.

Враховуючи те, що органом місцевого самоврядування на початок звітного податкового року не визначено та не оприлюднено мінімальну вартість місячної оренди 1 кв. метра, то платник податків застосовує Методику затверджену Постановою Кабінету Міністрів України, а отже об'єкт оподаткування визначається виходячи з розміру орендної плати, зазначеного в договорі оренди.

Крім того, згідно з п.п. "б" п. 176.2 ст. 176 Кодексу особи, які відповідно до Кодексу мають статус податкових агентів, та платники єдиного внеску зобов'язані подавати у строки, встановлені Кодексом для податкового кварталу, Розрахунок, до контролюючого органу за основним місцем обліку. Такий розрахунок подається лише у разі нарахування сум зазначених доходів платнику податку – фізичній особі податковим агентом, платником єдиного внеску протягом звітного періоду. Запровадження інших форм звітності із зазначених питань не допускається.

Порядок заповнення та подання податковими агентами Розрахунку, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 30.01.2015 за № 111/26556 із змінами (далі – Порядок).

Згідно з п.п. 2 п. 4 розділу IV Порядку у розділі І «Персоніфіковані дані про суми нарахованого (виплаченого) на користь фізичних осіб доходу та нарахованих (перерахованих) до бюджету податку на доходи фізичних осіб та військового збору» додатку 4 «Відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору» (далі – додаток 4ДФ) до Розрахунку, передбачений рядок 06, де, зокрема, відображаються:

у графі 3а «Сума нарахованого доходу» – дохід (за звітний період місяць), який нарахований фізичній особі відповідно до ознаки доходу, наведеній у розд. 1 «Довідник ознак доходів фізичних осіб» (далі – Довідник ознак доходів) (додаток 2 до Порядку).

У разі нарахування доходу його відображення у графі 3а є обов’язковим незалежно від того, виплачені такі доходи чи ні.

Нарахований дохід відображається повністю, без вирахування податку на доходи фізичних осіб, страхових внесків до Накопичувального фонду, у випадках, передбачених законом, – обов’язкових страхових внесків до недержавного пенсійного фонду, які відповідно до закону сплачуються за рахунок заробітної плати працівника, суми податкової соціальної пільги за її наявності та військового збору (у періоді його справляння);
у графі 3 «Сума виплаченого доходу» – сума фактично виплаченого доходу платнику податку податковим агентом.

Таким чином, у додатку 4ДФ до Розрахунку відображається податковим агентом дохід у вигляді орендної плати, зазначений у договорі оренди.

Зауважуємо, що відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Крім того, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Так, згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом Кодексу.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).