X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 13.04.2023 р. № 903/ІПК/99-00-07-04-01-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення ……………………………………. щодо надання індивідуальної податкової консультації, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє таке.

Відповідно до звернення Підприємство просить надати йому відповідь на питання, які реквізити є обов’язковими для фіскального чеку суб’єкта господарювання при розрахунку з клієнтом за допомогою платіжного засобу через термінал, який не пов’язаний та не поєднаний з реєстратором розрахункових операцій (далі – РРО).

Згідно інформаційно комунікаційних баз даних ДПС підприємство використовує лише програмні реєстратори розрахункових операцій (далі – ПРРО), тому відповідь надається з урахуванням фактичних обставин.

Правові засади застосування РРО або ПРРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначає Закон України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265). Його дія поширюється на усіх суб’єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.

Статтею 8 Закону № 265 передбачено, що форма, зміст розрахункових документів, порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій, а також форма та порядок подання звітності, пов’язаної із застосуванням РРО або ПРРО чи використанням розрахункових книжок, встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Форму та зміст розрахункового документу/електронного розрахункового документу визначено Положенням про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 № 13, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 11.02.2016 за № 220/28350 (далі – Положення № 13).

Пунктом 4 розділу ІІ Положення № 13 визначено, що рядки 11 - 18 фіскального чека заповнюються у разі застосування під час проведення розрахунків з використанням електронного платіжного засобу (платіжної картки) платіжного терміналу, з’єднаного або поєднаного з РРО.

Постановою Кабінету Міністрів України від 29.07.2022 № 894 «Про встановлення строків, до настання яких торговці повинні забезпечити можливість здійснення безготівкових розрахунків (у тому числі з використанням електронних платіжних засобів, платіжних застосунків або платіжних пристроїв) за продані ними товари (надані послуги)» визначено, що торговці повинні забезпечити можливість здійснення безготівкових розрахунків (у тому числі з використанням електронних платіжних засобів, платіжних застосунків або платіжних пристроїв) за продані ними товари (надані послуги), включаючи товари (послуги), реалізація (надання) яких здійснюється дистанційно.

Також абзацом 3 пункту 21 Постанови Кабінету Міністрів України
від 15.06.2006 № 833 «Про затвердження Порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів» (із змінами) та пунктом 28 статті 38 Закону України від 30 червня 2021 року № 1591-IX «Про платіжні послуги» (із змінами), встановлено, що торговці зобов’язані забезпечувати можливість здійснення безготівкових розрахунків за продані товари (надані послуги), у тому числі за допомогою електронних платіжних засобів та/або платіжних застосунків, та/або платіжних пристроїв. У разі надання можливості здійснювати безготівкові розрахунки за продані товари (надані послуги) за допомогою електронних платіжних засобів, що використовуються в платіжних системах, торговці зобов'язані забезпечувати можливість здійснення таких розрахунків з використанням електронних платіжних засобів не менше трьох платіжних систем, однією з яких є багатоемітентна платіжна система, створена резидентом України.

Реєстратори розрахункових операцій, фіскальний реєстратори, які є різновидом фіскальних принтерів, як і інші фіскальні реєстратори, які були включені до Державного реєстру РРО, в тому числі ті, що не мають власного керуючого пристрою, починаючи ще з 2016 року та ПРРО, забезпечують інтеграцію (можливість з’єднання чи поєднання) завдяки інтерфейсам
RS-232, USB, Ethernet або Wi-Fi, з POS-системою персонального комп’ютера касира, платіжними системами та POS-терміналами банківських установ. Зазначена можливість касової техніки використовується всіма без виключення платниками податків, зокрема, при використанні Wi-Fi з’єднання РРО або ПРРО з мережею Інтернет.

Виникнення такого обов’язку пов’язане з інтегруванням у спільну мережу, навіть за допомогою інтерфейсу Wi-Fi, спеціальних платіжних терміналів (POS-терміналів установ банків), для забезпечення можливості споживачів здійснювати розрахунки за продані товари (надані послуги), з використанням електронних платіжних засобів (платіжних карток емітованих банками) та виконання обов’язку з видачі відповідних розрахункових документів.

Наголошуємо, що з’єднання можуть бути дротовими та бездротовими, а факт підключення ПРРО або фіскального принтера, керуючого персонального комп’ютера касира, POS-терміналу установи банку до мережі Інтернет, із допомогою спільного інтерфейсу, перетворює множину таких пристроїв у єдину інформаційно-телекомунікаційну систему, що об’єднує групу різних пристроїв так, що вони утворюють єдине ціле і можуть функціонувати узгоджено та підпорядковуватись єдиній формі управління.

В зв’язку з вищевикладеним та те, що жодну версію ПРРО та модель POS-терміналу не можливо використовувати без з’єднання з мережею Інтернет, за допомогою спільного інтерфейсу – ПРРО та POS-термінал установи банку, які розміщені на одному робочому місці касира та знаходяться в робочому стані слід вважати з’єднаними.

Відсутність відповідного програмного забезпечення або навмисне ігнорування деякими виробниками POS-терміналів необхідності забезпечити з’єднані між собою пристрої програмним забезпеченням, з метою належного обміну інформацією між ними, жодним чином не впливає на сам факт з’єднання пристроїв між собою та відповідно на обов’язок, що виникає у зв’язку з цим.

Таким чином необхідність зазначати не тільки назву платіжної системи з 01.08.2021 року відповідно вимог Положення № 13, а й іншу, дозволену правилами безпеки, інформацію щодо платіжних систем, як обов’язкових реквізитів розрахункових документів є обов’язком суб’єктів господарювання, а не їх правом.

Додатково інформуємо, що з метою виконання вимог законодавства інформацію щодо здійснених трансакцій в фіскальні чеки РРО/ПРРО можна заносити за допомогою керуючої клавіатури або клавіатури керуючого пристрою.

Звертаємо увагу, що відповідно до п. 2 ст. 3 Закону № 265 суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, зобов’язані надавати в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції.

Враховуючи зазначене, та як відповідь на порушене питання повідомляємо, що питання відображення реквізитів у розрахунковому документі, що друкується ПРРО, законодавчо врегульованим та чітко визначений вимогами Положення № 13.

У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер, діє в межах законодавства, яке було чинним на момент надання такої консультації і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.