X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 14.04.2023 р. № 931/ІПК/99-00-21-02-02-06

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства з обмеженою відповідальністю «________» (далі – Товариство) щодо окремих питань бухгалтерського обліку операцій з відшкодування коригування необхідного доходу суб’єктом господарювання, який надає послуги за ціною або ставкою, що підлягає тарифному регулюванню, для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє. 

У зверненні Товариства зазначено, що таке Товариство є суб’єктом господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність з транспортування природного газу газотранспортною системою на користь третіх осіб (замовників).

Товариство є платником податку на прибуток підприємств на загальних підставах та складає фінансову звітність за міжнародними стандартами фінансової звітності.

Згідно з договірними зобов’язаннями Товариство як новий ліцензіат має виплатити попередньому ліцензіату (резиденту України) відшкодування коригування необхідного доходу при визначенні тарифів на послуги транспортування природного газу нового ліцензіата за регуляторні періоди, які передували зміні ліцензіата, що призвело до збільшення прогнозованого доходу, який отримає новий ліцензіат.

З урахуванням викладеного вище платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з такого питання:

Який підхід застосовувати у бухгалтерському обліку Товариства щодо відображення відшкодування коригування необхідного доходу у зв’язку із зміною ліцензіата діяльності з транспортування природного газу, а саме: чи визнавати відшкодування коригування необхідного доходу безпосередньо у власному капіталі як результат операції з власниками або визнавати відшкодування коригування необхідного доходу, що підлягає сплаті, як витрати з відповідним впливом на фінансовий результат до оподаткування та об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств?

 

Перш за все зауважимо, що оскільки відповідно до п.п. 191.1.28 п. 191.1 ст. 191 Кодексу до функцій контролюючих органів належить, зокрема, надання індивідуальних податкових консультацій, інформаційно-довідкових послуг з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи, питання порядку встановлення тарифів на послуги транспортування природного газу не належать до компетенції ДПС.

При цьому повідомляємо, що правові засади функціонування ринку природного газу України визначає Закон України від 9 квітня 2015 року № 329-VIII «Про ринок природного газу» зі змінами (далі – Закон № 329).

Механізм формування тарифів на послуги транспортування природного газу від точки (точок) входу до точки (точок) виходу та параметрів регулювання, що мають довгостроковий період дії, установлено Методикою визначення та розрахунку тарифів на послуги транспортування природного газу для точок входу і точок виходу на основі багаторічного стимулюючого регулювання, яку затверджено постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30.09.2015 № 2517, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 за №  1388/27833, зі змінами (далі – Методика № 2517).

Порядок встановлення тарифів на послуги транспортування природного газу у разі зміни ліцензіата визначено розділом ХІ Методики № 2517.

У разі проведення коригування необхідного доходу при визначенні тарифів на послуги транспортування природного газу нового ліцензіата за регуляторні періоди, що передували зміні ліцензіата, якщо таке коригування веде до збільшення прогнозованого доходу, який має отримати новий ліцензіат, попередній ліцензіат має право на відшкодування такого коригування необхідного доходу (п. 8 розділу ХІ Методики № 2517).

Порядок виплати цього відшкодування, як передбачено п. 10 розділу ХІ Методики № 2517, визначається в рамках угоди між новим ліцензіатом і попереднім ліцензіатом.

Об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств згідно з абзацом першим п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями Кодексу.

Підпунктом 140.5.11 п. 140.5 ст. 140 Кодексу встановлено, що фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшується на суму витрат від визнаних штрафів, пені, неустойок, відшкодування збитків, компенсації неодержаного доходу (упущеної вигоди), нарахованих відповідно до цивільного законодавства та цивільно-правових договорів, у тому числі у сфері зовнішньоекономічної діяльності, на користь осіб, які не є платниками податку на прибуток (крім фізичних осіб, які є платниками податку на доходи фізичних осіб), та на користь платників податку, які оподатковуються за ставкою 0 відсотків відповідно до п. 44 підрозділу 4 розділу XX цього Кодексу, а також на суму штрафів, пені, нарахованих контролюючими органами та іншими органами державної влади за порушення вимог законодавства.

При цьому Кодексом не передбачено різниць для коригування платником податку на прибуток підприємств, який здійснює діяльність з транспортування природного газу, фінансового результату до оподаткування за операціями з відшкодування у зв’язку зі зміною ліцензіата діяльності з транспортування природного газу коригування необхідного доходу на користь попереднього ліцензіата (резидента України), що є платником податку на прибуток підприємств на загальних підставах.

Такі операції платника податку на прибуток підприємств при визначенні фінансового результату до оподаткування та відповідно об’єкта оподаткування цим податком відображаються згідно з правилами бухгалтерського обліку.

Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (абзац перший частини другої ст. 6 Закону Закон України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» зі змінами).

Отже, питання бухгалтерського обліку операцій з відшкодування коригування необхідного доходу у зв’язку із зміною ліцензіата діяльності з транспортування природного газу належать до компетенції Міністерства фінансів України.

Відповідно до п. 52 8 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 цього Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу для платників податків та контролюючих органів тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, з урахуванням особливостей, встановлених цим підпунктом. 

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).