Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Державного підприємства «_____» (далі – Державне підприємство) щодо окремих питань оподаткування податком на прибуток підприємств операцій з безоплатної передачі об’єкта права державної власності, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє.
Згідно із зверненням Державне підприємство є унітарним державним підприємством та платником податку на прибуток підприємств на загальних підставах.
На виконання заходів з виконання бюджетних програм Державним підприємством придбано за рахунок цільового фінансування нематеріальний актив у вигляді інформаційної системи, який використовується у господарській діяльності такого підприємства, і модернізацію якого було проведено.
Відповідно до статуту Державного підприємства майно такого підприємства є державною власністю і закріплюється за ним на праві господарського відання.
Зазначеним платником податків розглядається можливість проведення операцій з безоплатної передачі об’єкта права державної власності відповідно до Положення про порядок передачі об’єктів права державної власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 вересня 1998 року № 1482 зі змінами та доповненнями (далі – Положення № 1482).
З урахуванням викладеного вище у зверненні Державного підприємства поставлено такі питання:
1. Які різниці виникають у Державного підприємства відповідно до положень Кодексу при безоплатній передачі нематеріального активу (інформаційної системи), наприклад, Адміністрації ______ (або іншій бюджетній установі, неприбутковій організації)?
2. Чи виникають у Державного підприємства різниці відповідно до положень Кодексу при безоплатній передачі нематеріального активу (інформаційної системи) іншому державному підприємству (платнику податку на прибуток підприємств)?
Щодо питань 1 – 2
Перш за все зауважимо, що оскільки відповідно до п.п. 191.1.28 п. 191.1 ст. 191 Кодексу до функцій контролюючих органів належить, зокрема, надання індивідуальних податкових консультацій, інформаційно-довідкових послуг з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи, питання визначення правових підстав та порядку безоплатного передання об’єктів права державної власності не належать до компетенції ДПС.
При цьому повідомляємо, що правові основи управління об'єктами державної власності відповідно до Конституції України визначає Закон України від 21 вересня 2006 року № 185-V «Про управління об'єктами державної власності» (зі змінами та доповненнями).
Порядок безоплатної передачі об'єктів права державної власності із сфери управління міністерств, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, Фонду державного майна, інших державних органів, які відповідно до законодавства здійснюють функції з управління державним майном, об'єднань підприємств, яким делеговано функції з управління майном підприємств і організацій, заснованих на державній власності, Національної академії наук, галузевих академій наук, інших установ та організацій, яким державне майно передано у безоплатне користування, до сфери управління інших органів, уповноважених управляти державним майном, або самоврядних організацій визначає Положення № 1482 (п. 1 Положення № 1482).
Згідно з абзацом першим п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями Кодексу.
Згідно з п. 138.1 ст. 138 Кодексу фінансовий результат до оподаткування збільшується, зокрема, на суму залишкової вартості окремого об'єкта основних засобів та/або нематеріальних активів, визначеної відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, у разі ліквідації або продажу такого об'єкта.
Пунктом 138.2 ст. 138 Кодексу встановлено, що фінансовий результат до оподаткування зменшується, зокрема, на суму залишкової вартості окремого об'єкта основних засобів та/або нематеріальних активів, визначеної з урахуванням положень ст. 138 Кодексу, у разі ліквідації або продажу такого об'єкта.
Відповідно до вимог абзацу першого п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу фінансовий результат до оподаткування податкового (звітного) періоду збільшується платником податку на прибуток на суму коштів або вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, безоплатно перерахованих (переданих) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі – Реєстр) на дату такого перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг (крім неприбуткової організації, яка є об’єднанням страховиків, якщо участь страховика у такому об’єднанні є умовою проведення діяльності такого страховика відповідно до закону, та неприбуткових організацій, до яких застосовуються положення п.п. 140.5.14 п. 140.5 ст. 140 Кодексу), у розмірі, що перевищує 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року.
Водночас тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України зазначений п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу застосовується з урахуванням п.п. 69.6 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу.
Крім того, фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшується на суму перерахованої безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг) особам, що не є платниками податку (крім фізичних осіб, які є платниками податку на доходи фізичних осіб), платникам податку, які є пов’язаними особами (у разі якщо отримувачем фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг) задекларовано від’ємне значення об’єкта оподаткування за податковий (звітний) рік, що передує року, в якому отримано таку безповоротну фінансову допомогу (безоплатно надані товари, роботи, послуги), за умови що така допомога була врахована у складі витрат при визначенні фінансового результату до оподаткування), та платникам податку, які оподатковуються за ставкою 0 відсотків відповідно до пункту 44 підрозділу 4 розділу XX Кодексу, крім безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг), перерахованої неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такого перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг, для яких застосовується положення підпункту 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу (п.п. 140.5.10 п. 140.5 ст. 140 Кодексу).
Отже, якщо Державне підприємство проводить операцію з безоплатного передання нематеріального активу у вигляді інформаційної системи, що призначений для використання у господарській діяльності такого платника податку на прибуток підприємств, то такий платник податку на прибуток збільшує фінансовий результат до оподаткування на суму залишкової вартості такого окремого об'єкта нематеріальних активів, визначеної відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності.
Водночас, такий платник податку на прибуток зменшує фінансовий результат до оподаткування на суму залишкової вартості відповідного окремого об'єкта нематеріальних активів, визначеної з урахуванням положень ст. 138 Кодексу.
При цьому у разі безоплатного передання Державним підприємством нематеріального активу протягом звітного (податкового) року неприбутковій організації, внесеній до Реєстру на дату такої передачі, такий платник податку на прибуток підприємств згідно з п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу повинен збільшити фінансовий результат до оподаткування у відповідному податковому (звітному) періоді на вартість такого майна у розмірі, що перевищує 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року.
У випадку безоплатного передання Державним підприємством нематеріального активу на користь, зокрема, іншого платника податку на прибуток, який є пов’язаною особою (тобто згідно з визначеними Кодексом критеріями «пов’язаності» вважається пов’язаною особою із платником податку, який надає таку допомогу), таке Державне підприємство повинне збільшити фінансовий результат податкового (звітного) періоду у разі, якщо:
пов’язана особа задекларувала від’ємне значення об’єкта оподаткування за податковий (звітний) рік, що передує року, в якому отримано такий безоплатно наданий нематеріальний актив;
надавач визнав у бухгалтерському обліку витрати на суму безоплатно наданого нематеріального активу у відповідному звітному періоді (тобто виходячи з умов відповідної угоди надавач не очікує одержання компенсації за такий наданий товар у майбутньому).
Відповідно до п. 52 8 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 52 і 53 цього Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.
Згідно з п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу для платників податків та контролюючих органів тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, з урахуванням особливостей, встановлених цим підпунктом.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |