Державна податкова служба України за результатами розгляду
звернення товариства з обмеженою відповідальністю (далі – Товариство), керуючись положеннями статті 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє таке.
Відповідно до звернення Товариство здійснює діяльність з організації та проведення азартних ігор казино у мережі інтернет на підставі відповідної ліцензії.
У зв’язку із складністю розуміння законодавства у сфері здійснення розрахункових операцій Товариство звернулось до податкового органу із наступними запитанням щодо наявності у нього обов’язку застосування реєстраторів розрахункових операцій (далі – РРО) та програмних РРО.
Звертаємо увагу, що у зверненні не достатньо деталізовано суть здійснюваних Товариством господарських операцій та здійснення розрахунків із гравцями, оскільки, для цілей застосування РРО або програмних РРО не має значення який спосіб для оплати обрав покупець (споживач), а має значення, який запропоновано Товариством.
Правові засади застосування РРО та програмних РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначено Законом України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон
№ 265), а правові засади здійснення державного регулювання господарської діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні, визначає правові, економічні, соціальні та організаційні умови функціонування азартних ігор визначено Законом України від 14 липня 2020 року № 768-IX «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» (далі – Закон № 768).
Відповідно до визначень, наведених у статті 2 Закону № 265, розрахункова операція – це приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки – оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.
Суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) зобов’язані, зокрема, проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через РРО або програмні РРО та надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції (пункти 1 та 2 статті 3 Закону № 265).
Порядок застосування РРОпрограмних РРО та здійснення розрахунків за товари (роботи, послуги) встановлено статтею 3 Закону № 265 та наказом Міністерства фінансів України від 14 червня 2016 року № 547 «Про затвердження порядків щодо реєстрації реєстраторів розрахункових операцій та книг обліку розрахункових операцій».
Законодавство України ототожнює готівкові розрахункові операції з розрахунковими операціями, здійсненими за допомогою POS-терміналів та платіжних сервісів, що використовують реквізити платіжних карток банківських установ в мережі Інтернет, які проводяться суб’єктами господарювання всіх форм власності, у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а тому обов’язок суб’єкта господарювання застосовувати РРО тапрограмні РРОпри отриманні оплати за товари (послуги) залежить не від форми оплати, а виникає відповідно до способу її здійснення.
Як зазначалось вище, для Товариства, як суб’єкта господарювання на якого поширюється дія Закону № 265, для цілей застосування РРО та програмних РРО має значення лише спосіб, який запропоновано Товариством покупцю.
Відповідно до визначень, які вживаються в пунктах 28, 31, 32 та 36частини 1 статті 1 Закону № 768
клієнтський рахунок гравця це частина онлайн-системи організатора азартних ігор, що забезпечує гравця повною інформацією про його дії, угоди, укладені з організатором азартних ігор, баланс електронних грошових замінників, а також містить інформацію, необхідну для ідентифікації гравця;
ігровий замінник гривні це матеріальний засіб гри в азартних іграх, зокрема монетоподібний значок, фішка, жетон або електронна картка, а також електронний грошовий замінник, що містить інформацію про його номінал, дає можливість зробити ставку в азартній грі та придбавається в обмін на грошові кошти у касі організатора азартних ігор, а після завершення азартної гри підлягає поверненню в касу для обміну його на відповідний грошовий еквівалент;
каса це місце, в якому здійснюються продаж (видача) та обмін ігрових замінників гривні, електронних грошових замінників, поповнення ігрових рахунків, прийняття ставок від гравців, виплата (видача) виграшів (призів) за результатами проведення азартної гри та інші дії;
онлайн-система організації та проведення азартних ігор (далі – онлайн-система) це сукупність технічних, програмних та програмно-апаратних засобів, що забезпечує (у тому числі в мережі Інтернет) організацію та проведення азартних ігор, збір даних про прийняті ставки, їх облік та реєстрацію, визначення, облік та виплату виграшів (призів), а також здійснення інших операцій, пов'язаних з організацією та проведенням азартних ігор, та зберігання відповідної інформації;
Відповідно до спеціальних вимог до організації та проведення азартних ігор в мережі інтернет,визначених статтею 24 Закону № 768, організація та проведення азартних ігор в мережі інтернет здійснюється організатором азартних ігор під брендом організатора азартних ігор на підставі відповідної ліцензії відповідно до вимог цього Закону та законодавства про азартні ігри виключно через онлайн-системи організаторів азартних ігор, що відповідають вимогам цього Закону.
Гравець самостійно створює клієнтський рахунок гравця (особистий кабінет) в онлайн-системі організатора азартних ігор.
Організатору азартних ігор у мережі інтернет забороняється давати можливість гравцю грати у кредит або із розстроченням платежу, або з наступною оплатою, крім оплати ставки кредитними або дебетовими картками за наявності авторизації платежу.
Оплата ставок, повернення коштів, внесених гравцями для участі в азартних іграх через мережу Інтернет, виплата виграшів гравцям здійснюються у безготівковій формі через онлайн-систему організатора азартних ігор в мережі Інтернет з урахуванням положень цього Закону та Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».
Виходячи зі змісту звернення, а також посилання Товариства на положення пункти 12 та 14 статті 9 Закону № 265, вбачається, що Товариство позиціонує здійснення своєї діяльності виключно як надання послуг в мережі інтернет, та як результат можливістю використання пільг щодо не застосування РРО або програмних РРО.
Водночас, із системного аналізу, зазначених вище положень законодавства, вбачається, що гравець, який зареєструвався в онлайн-системі організатора азартних ігор та бажає внести ставку в азартній онлайн грі придбаває для цього електронний грошовий замінник в касі і в момент придбання якого виникає розрахункова операція.
Також, із положень Закону № 768 вбачається, що частина операцій, які здійснюються в «касі» та «онлайн-системі» є подібними між собою, а інша частина – ідентичними, що у свою чергу дає змогу дійти висновку проте, що «онлайн-система» організатора азартних ігор в мережі Інтернет є «касою».
Пільга встановлена пунктом 14 статті 9 Закону № 265 щодо не обов’язковості застосування РРО або програмних РРО може бути застосована у разі провадження суб’єктом господарювання діяльності лише з надання послуг (без реалізації товарів, виконання робіт таким суб’єктом господарювання) та за умови проведення розрахунків за надані послуги виключно за допомогою банківських систем дистанційного обслуговування та/або сервісів переказу коштів.
Як результат,продаж електронних грошових замінників гравцям та обмін на гривні (виплата виграшів) не є послугою та вимагає обов’язкового, на загальних підставах, застосування Товариством РРО або програмних РРО.
Щодо місця проведення розрахунків окремо зазначаємо таке.
Законом України від 16 грудня 2020 року № 1089-IX «Про електронні комунікації» (далі – Закон №1089-IX) визначено правові та організаційні основи державної політики у сферах електронних комунікацій та радіочастотного спектра, а також права, обов'язки та відповідальність фізичних і юридичних осіб, які беруть участь у відповідній діяльності або користуються електронними комунікаційними послугами.
У Законі № 1089-IXтерміни вживаються в такому значенні:
абонент – кінцевий користувач, який отримує електронні комунікаційні послуги на умовах договору, укладеного з постачальником електронних комунікаційних послуг;
кінцеве (термінальне) обладнання – обладнання, призначене для з'єднання з кінцевим пунктом електронної комунікаційної мережі з метою забезпечення доступу до електронних комунікаційних послуг;
кінцевий пункт мережі – фізична точка, в якій кінцевому користувачу надається доступ до загальнодоступної електронної комунікаційної мережі, і яка у випадку мереж, що включають комутацію або маршрутизацію, визначається за певною мережевою адресою.
Частиною 3 статті 104 Закону № 1089-IXвстановлено, що умовами надання та отримання електронних комунікаційних послуг кінцевому користувачу є:
1) укладення договору про надання електронних комунікаційних послуг відповідно до правил надання та отримання електронних комунікаційних послуг та інших актів законодавства;
2) оплата замовленої кінцевим користувачем електронної комунікаційної послуги, якщо інше не передбачено цим Законом або договором про надання електронних комунікаційних послуг.
Проводячи аналогію між Законами № 1089-IXта № 265, то абонентом є організатор азартних ігор, що продає ігрові замінники гривні; кінцеве (термінальне) обладнання – місце надання послуг гравцеві; кінцевий пункт мережі – місце отримання послуг гравцем.
Закон України від 03 вересня 2015 року № 675-VIII «Про електронну комерцію» (далі – Закон № 675) визначає засади діяльності у сфері електронної комерції, встановлює порядок вчинення електронних правочинів із застосуванням інформаційно-комунікаційних систем і визначає права та обов’язки учасників відносин у сфері електронної комерції.
Так, пунктом 14 частини 1 статті 3 Закону № 675 встановлено, що реалізація товару дистанційним способом – укладення електронного договору на підставі ознайомлення покупця з описом товару, наданим продавцем у порядку, визначеному Законом № 675, забезпеченням доступу до каталогів, проспектів, буклетів, фотографій тощо з використанням інформаційно-комунікаційних систем, телевізійним, поштовим, радіозв’язком або в інший спосіб, що виключає можливість безпосереднього ознайомлення покупця з товаром або зі зразками товару під час укладення такого договору.
Відповідно до частини 1 статті 13 Закону № 675 розрахунки у сфері електронної комерції здійснюються відповідно до законів України «Про платіжні послуги», «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг», інших законів та нормативно-правових актів Національного банку України.
Водночас,продавець (виконавець, постачальник), надавач платіжних послуг, оператор платіжної системи або інша особа, яка отримала плату за товар, роботу, послугу відповідно до умов електронного договору, повинні надати покупцеві (замовнику, споживачу) електронний документ, квитанцію, товарний чи касовий чек, квиток, талон або інший документ, що підтверджує факт отримання коштів, із зазначенням дати здійснення розрахунку (частина 3 статті 13 Закону № 675).
Враховуючи викладене, та як відповідь на питання повідомляємо, якщо гравець, використовуючи мережу Інтернет, придбав ігрові замінники гривні, а розрахунок за них було здійснено із застосуванням ЕПЗ та платіжних систем, такі операції здійснюються із обов’язковим застосуванням Товариством РРОабо програмних РРО та видачею гравцю розрахункового документа встановленої форми (чек РРОабо програмних РРО).
Зауважуємо, що під час визначення відносин Товариства з гравцями в обов’язковому порядку потрібно визначати, зокрема, місце проведення розрахунків, яким, в описаному у зверненні випадку, є кінцеве (термінальне) обладнання організатора азартних ігор, яке розміщене в кінцевому пункті мережі, відповідно до укладеного договору (тобто місце безпосереднього отримання споживачем комунікаційних послуг).
Саме тому Товариство зобов’язане застосовувати РРОабо програмних РРО на загальних підставах.
У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер, діє в межах законодавства, яке було чинним на момент надання такої консультації і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |